دوشنبه 8 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: بشر امروز بيش از هر زمان ديگری به فرهنگ نوروز نيازمند است، ايسنا

رييس‌ جمهوری اسلامی ايران، بشر امروز را بيش از هر زمان ديگری نيازمند به فرهنگ نوروز به عنوان فرهنگ پاکی ، عشق و فداکاری دانست.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح امروز در سمينار بين المللی سرآمدان نوروز طی سخنانی ضمن خوشامدگويی به شرکت کنندگان در اين مراسم به اهميت ميراث فرهنگی و هويت اشاره کرد و گفت: هويت مهمترين داشته يک انسان و ملت است، انسان وملت بی هويت سرگشته است و ميراث فرهنگی از پايه های اصلی هويت يک ملت بر هر انسانی است و در حقيقت حکم حافظه تاريخی را بر عهده دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهور با بيان اين که اگر يک ملت رابطه خود را با گذشته و ميراث فرهنگی خود منقطع کند سرگشته و حيران می شود گفت: کسی که رابطه اش با گذشته قطع باشد به راحتی توسط ديگران مديريت می شود بنابراين صيانت از ميراث فرهنگی صيانت از ريشه ها و هويت است و پايه حرکت به سوی آينده است؛ در واقع از ارزشمندترين فعاليت های فرهنگی، صيانت از ميراث فرهنگی است.

رييس جمهور بخش مهمی از ميراث فرهنگی را متعلق به گذشته دانست و ادامه داد: مشاهده می کنيم که بسياری از دستاوردهای تارخی ملت ها امروز فقط در موزه ها و برای عبرت آموزی به نمايش درآمده است و در زندگی امروزی نقش چندانی ندارد اما نوروز از آن دسته ميراثی است که گرچه متعلق به گذشته است و ريشه در تاريخ دارد اما در زندگی روزمره ما جاری است.

وی با طرح اين پرسش که چرا نوروز زنده است و ما نوروز را هيچ گاه در موزه ها جست و جو نمی کنيم گفت: نوروز زنده و حاضر در متن زندگی ما جاری است.

رييس جمهور با بيان اين که هر کس با پديده نوروز آشناست ، عاشق نوروز است و هر کس نوروز را درک می کند احساس زيبايی ، نشاط و تولد می کند درعين حال درباره علت اين گفته‌ی خود افزود: علت آن است که نوروز يک جشن و يک پديده کاملا انسانی است، نوروز برآمده از عمق فطری انسانهاست، با همه انديشه ها ، فرهنگ ها و دل ها آشناست، نوروز يک هديه آسمانی است، جنس نوروز از جنس انسانيت است و ويژگی های فراوانی دارد و من در اينجا دو ويژگی اصلی نوروز را بيان می کنم.

احمدی نژاد ويژگی اول نوروز را عشق و محبت دانست و گفت: نوروز جوشش محبت و عشق است، در نوروز همه طبيعت عالم و انسان‌ها بر جوش و خروش هستند، سنت های نوروزی همه بر پايه محبت و عشق است و در واقع نوروز مسابقه عشق ورزی و دوست داشتن است.

وی ويژگی دوم نوروز را فداکاری و گذشت برای ديگران و تلاش برای شادی و رفاه ديگران عنوان کرد و گفت: اين دو عنصر ذکر شده خميرمايه انسانيت انسان و رمز کمالجويی انسان است، خداوند متعال انسان را آفريد و استعداد خدايی شدن را در آن قرار داد، از او خواست حرکت کند و تجلی خداوند در زمين بشود، تجلی همه زيبايی‌ها ، تجلی علم و رحمت، حکمت، خلاقيت ، رفعت و قدرت خداوند.

رييس جمهور با بيان اين که برای کمال انسان خداوند حدی قرار نداد گفت: خداوند راه کمال و وسيله کمال انسان را دو عامل و عنصر عشق ورزی و فداکاری قرار داد؛ اگر کسی در دلش نسبت به ساير مردم عشق و محبت نباشد محال است که مراتب کمال انسانی را طی کند و مزه انسانی شدن را بچشد.

وی به اهميت فداکاری اشاره کرد و گفت: هيچ کس طعم کمال و انسانيت حقيقی را نخواهد کشيد مگر از رهگذر فداکاری برای سعادت ديگران؛ در واقع عشق و فداکاری بستر حرکت انسان برای خدايی شدن است و اين دو عنصر هر دو در نوروز موج می زند؛ نوروز تجلی عشق و ايثار است.

رييس جمهور نوروز را يک نشانه دانست و گفت: نوروز يک يادآوری است برای زنده شدن حقيقی انسان و زنده شدن حقيقی جامعه بشری.

وی با بيان اين که همانگونه که طبيعت مردن و زنده شدن دارد جامعه بشری نيز زمستان و بهار دارد و خداوند متعال بشر را تنها برای زندگی امروزی که امروز شاهد آن هستيم نيافريده است افزود: به دنيا نگاه کنيد ، به تاريخ نگاه کنيد چه خبر است. حجم کينه ورزی ها،کشتارها، تجاوزها، اشغال ها، تحقيرها و سرکوب ها صدبرابر عشق ها ، محبت ها و زيبايی هاست. هنوز آن هدف مقرر برای خلق انسان محقق نشده است، هنوز حقيقت انسان به طور کامل متجلی و محقق نشده است، در کجای امروز دنيا آرامش و امنيت کامل بر قرار است؟ چه کسی در حال حاضر از وضع موجود جهان و خود راضی است؟ هنوز انسان سرگشته است، چرا اين گونه است؟ علت اين است که شيطان و شيطانيت از ابتدا به دنبال جدا کردن انسان از عشق و فداکاری بوده اند.

وی گفت: بيشترين خسارت انسان‌ها و انسانيت از سوی حاکمانی تحميل شده است که دل‌های آنها خالی ازعشق و محبت نسبت به ديگران است و هر جا حاکمی پيدا شده است که دل او بهره ای از عشق برده است فرصت برای شکوفايی انسان‌ها محيا شده است.

رييس‌جمهور ادامه داد: سوال اين است که چه زمانی تمام حقيقت انسان و استعداد حقيقی انسان شکوفا می شود و در واقع چه زمانی انسان ها اوج کمال را تجربه می کنند؟ پاسخ روشن است، پاسخ بر می گردد به يک حقيقت زيبا و تجلی مطلق زيبايی به نام انسان کامل.انسانی که تمام وجودش عشق به ديگران است، تمام وجودش رحمت به ديگران است و فداکاری برای ديگران است، انسان کامل کسی است که خود در اوج کمال است و در واقع بازتاب صفات الهی است.

وی با بيان اين که شياطين همواره به دنبال منحرف کردن ذهن انسان ها از حقيقت انسان کامل بوده است گفت: اگر کسی در دل و انديشه خود از حقيقت انسان کامل منحرف شود در وادی شيطان و در مسير سقوط حرکت می کند.

رييس جمهور گفت: می بينيد شيطان صفتان حاکم بر دنيا به دنبال محو انديشه انسان کامل از فرهنگ ملت ها هستند.

وی با بيان اين که در نوروز می بينيم همه انسان ها شاد و اميدوار هستند گفت: علت اصلی آن است که نوروز يک نشانه است، نشانه تولد دوباره انسان در اتصال با انسان کامل، نوروز در واقع يک پيام است و خداوند را سپاسگزاريم که فرهنگ نوروز در زندگی، انديشه و آداب و رسوم ما ريشه کهن و پايدار دارد.

رييس جمهور از جمله دستاوردهای تاريخی ما و هديه ما برای بشريت را نوروز دانست و ادامه داد: دستاورد خودخواهان ، موشک و بمب و کشتار است و اين تفاوت بين فرهنگ اين ديار با فرهنگ دشمنان اين ديار است.

احمدی نژاد با بيان اين که بشر امروز بيش از هر زمان ديگری به فرهنگ نوروز، به فرهنگ پاکی ، عشق و فداکاری نيازمند است گفت: اين ماموريت نخبگان و فرهيختگان است که زوايای نوروز و حقيقت و زيبايی آن را به بشريت امروز معرفی کند و من ترديد ندارم در هر کجای عالم و درهر نقطه ای از جهان و در حقيقت نوروز به درستی معرفی شود ملت ها و اقوام گوناگون به صورت خروشان به سمت فرهنگ نوروز حرکت می کنند.

به گزارش ايسنا، ‌در اين مراسم علاوه بر رييس جمهور ، مشايی رييس دفتر رييس جمهور و علی معلم رييس فرهنگستان هنر حضور دارند و اين مراسم به صورت مستقيم از سايت جهانی نوروز پخش می‌شود.

در اين مراسم علی معلم نيز سخنرانی کرد و هم‌اکنون پنل‌های تخصصی درمورد نوروز در حال برگزاری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016