شنبه 27 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس سازمان پدافند غير عامل: نقش زيمنس در فراهم کردن بستر فعاليت ويروس استاکس نت، ايرنا

- آمريکا و رژيم صهيونيستی توليد کننده ويروس

تهران- رييس سازمان پدافند غيرعامل کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با حملات سايبری از شناسايی کشورهای توليدکننده ويروس استاکس نت و پيگيری حقوقی اين تهاجم در مراجع بين المللی و آماده کردن دستگاه های اجرايی برای مقابله با تهديدات اينترنتی و سايبری خبر داد.

به گزارش ايرنا پس از تهاجم ويروس استاکس نت به تاسيسات و مراکز صنعتی ايران و فاش شدن اين مساله که برخی از دولتها در اين حمله سايبری نقش دارند، ضرورت مقابله با تهديدات اينترنتی بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و در اين ميان سير توجهات به سازمان پدافند غير عامل معطوف شد.
سازمان پدافند غير عامل به عنوان نهادی که وظيفه هماهنگی برای ايجاد زيرساختهای غير نظامی در مقابل حملات دشمنان و کاهش آسيب پذيری کشور را بر عهده دارد، تمهيدات زيادی را برای مقابله با تهديدات سايبری در نظر گرفت.
به قول سردار جلالی رييس سازمان پدافند غير عامل، سايبر عرصه پنجم وقوع جنگ جهانی است که دولتهای بزرگ برنامه های گسترده ای را برای نفوذ و ضربه زدن به کشورهای مختلف از طريق آن تدارک ديده اند. بنابراين لازم است در ايران نيز ساختارهای پدافندی برای مقابله با حملات سايبری تهيه شود.
با توجه به فعاليت سازمان پدافند غير عامل در زمينه مقابله با تهديدات سايبری، پيگير مصاحبه با سردار سرتيپ غلامرضا جلالی رييس اين سازمان شديم .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس سازمان پدافند غير عامل در اين مصاحبه که در آستانه روز ارتش صورت گرفت، اقدامات انجام شده برای مقابله با ويروس استاکس نت و ساير تهديدات سايبری را تشريح کرد و از برنامه های سازمان برای افزايش آمادگی دستگاه های اجرايی و مراکز صنعتی در مواجهه با تهديدات سايبری خبر داد.

شکل گيری تهديدات جديد با محوريت فناوری های نوين
رييس سازمان پدافند غير عامل با اشاره به تغيير ماهيت تهديدات گفت: تهديدات جديد با محوريت فناوری های نوين شکل می گيرد.اين فناوری ها از يک طرف برای کشورهای صاحب فناوری، سه مولفه قدرت، ثروت و سلطه به ارمغان می آورد اما از طرف ديگر باعث نگرانی و احساس خطر ساير کشورها می شود.
سردار جلالی با ذکر نمونه ای از ظرفيت فناوری های جديد برای کنترل ساير کشورها اظهار داشت: به عنوان مثال از طريق فناوری سنجش از راه دور (RS) ‌، دولتهای صاحب فناوری می توانند از مسافت های دور کشورهای ديگر را تحت کنترل بگيرند و فعاليتهای آنها را رصد کنند.
رييس سازمان پدافند غير عامل با بيان اينکه با ظهور فناوری اطلاعات، انقلابی در عرصه ارتباطات شکل گرفته است تصريح کرد: فناوری اطلاعات، ساختار نظام بين الملل را دگرگون کرده به طوری که مرزهای طبيعی و سياسی کم رنگ شده است.
سردار جلالی با اشاره به تاثير گذاری فرامرزی فناوری اطلاعات در انقلاب های اخير خاورميانه و شمال آفريقا اظهار داشت: در جنبش های اخير در کشورهای اسلامی مشاهده شد که شعارها و خواسته های مردم به سرعت از طريق فناوری های نوين سايبری مرزها را در نورديد و از يک کشور به کشور ديگر منتقل شد به طوری که شعار مردم تونس در تجمعات، به فاصله چند ساعت در تجمعات مردمی در مصر و يمن مورد استفاده قرار می گرفت.
رييس سازمان پدافند غير عامل خاطر نشان کرد: فناوری اطلاعات، قدرت دولت مرکزی بر کشورها را کاهش داده و يک فضای اشتراک جمعی ايجاد کرده است.
سردار جلالی تصريح کرد: فناوری اطلاعات در کنار خدمات و مزايايی که برای عموم مردم در عرصه های خدماتی، علمی، نظامی، امنيتی، رفاهی ، پولی و مالی فراهم کرده، برای صاحبان و توليد کنندگانش، قدرت و سلطه جويی به ارمغان آورده است.
وی اظهار داشت: کشورهای صاحب فناوری تلاش می کنند با وابسته کردن ساير کشورها به فناوری اطلاعات، حوزه قدرت خود را افزايش دهند؛ به عبارت ديگر به نسبت پيشرفت فناوری اطلاعات، قدرت نفوذ و دخالت کشورهای صاحب فناوری افزايش پيدا می کند.

سايبر، عرصه پنجم جنگ جهانی
سردار جلالی با تاکيد بر اهميت روزافزون سايبر در رقابت بين کشورها گفت: در گذشته، جنگ سايبری تنها در نظريه و تحليل مطرح می شد اما امروز اين تهديد کاملا جنبه عينی پيدا کرده و همه دنيا متوجه اين تهديد شده است.
رييس سازمان پدافند غير عامل افزود: يکی از استراتژيست های آمريکايی، سايبر را بعد از زمين، دريا، هوا و فضا پنجمين عرصه جنگ جهانی می داند که رقابت های آينده حول آن شکل می گيرد.
وی تصريح کرد: در حوزه جنگ سايبر، مفاهيم جديدی مانند سلاح های سايبری، ساختارهای دفاعی سايبری و تروريسم سايبری پديد آمده است.
سردار جلالی با اشاره به توجه کشورها به جنگ سايبری اظهار داشت: واشنگتن در سال گذشته قرارگاه دفاع سايبری امريکا را به رياست ژنرال آرکس سايند تاسيس کرده است.
رييس سازمان پدافند غير عامل افزود: البته اگرچه اسم اين قرارگاه را دفاعی گذاشته اند اما در عمل، حمله و آفند نيز انجام می دهد. اين قرارگاه بخش زيادی از هکرها را تحت پوشش قرار می دهد به طوری که می توان منشا بسياری از حملات سايبری در دنيا را اين قرارگاه دانست.
وی اضافه کرد: آلمان نيز اخيرا مرکز دفاع سايبری خود را فعال کرده و دستورالعمل های آن را نيز مشخص کرده است.
سردار جلالی خاطر نشان کرد: اتحاديه اروپا نيز چندی پيش، مانور دفاع سايبری را در زير ساختهای اقتصادی و بانکی خود انجام داده و عمليات تست نفوذ را به اجرا گذارده است.

با استاکس نت، اولين حمله سايبری به ايران انجام شد
رييس سازمان پدافند غير عامل حمله ويروس استاکس نت را اولين طليعه جنگ سايبری در ايران دانست و گفت: با توجه به رشد سريع استفاده از فناوری اطلاعات در بخش های مختلف خدماتی و اقتصادی بايد به ارتقا امنيت زير ساخت های فناوری اطلاعات در کشور توجه بيشتری شود.
سردار جلالی افزود: در برنامه پنجم دولت مکلف شده است هفتاد درصد از فعاليتهای خدماتی خود را از طريق اين زير ساختها ارايه دهد که لازم است به تمهيدات امنيتی اين بخش نيز انديشيده شود.
وی با اشاره به شناسايی کشورهايی که در تهاجم سايبری استاکس نت دخالت داشته اند تصريح کرد: کارشناسان فنی ايرانی، منشا و چگونگی نفوذ و روشهای مقابله و مهار ويروس استاکس نت را مورد بررسی قرار داده اند.
رييس سازمان پدافند غير عامل افزود: متخصصان، ويروس استاکس نت را در آزمايشگاه تخصصی ويروس قرار داده و ظرفيت ها و توانمندی های آن را بررسی کرده اند.
سردار جلالی خاطر نشان کرد: اگرچه حمله استاکس نت غافلگيرانه بود اما متخصصان ما به خوبی با آن مقابله کردند.
وی با بيان اينکه حمله استاکس نت برکات خوبی برای کشور ما داشت اين حمله را باعث افزايش آمادگی متخصصان ايرانی دانست.
رييس سازمان پدافند غير عامل اضافه کرد: متخصصان سايبری ايران نرم افزار ضد ويروس استاکس نت را تهيه و دستگاه های آلوده را پاکسازی کرده اند و به نيروهای متخصص نيز آموزش های لازم داده شده است.

شکايت از کشورهای منتشر کننده ويروس استاکس نت
سردار جلالی مقابله با ويروس استاکس نت را دارای ابعاد سياسی و حقوقی دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان با استفاده از فضای مجازی به زيرساختهای صنعتی حمله و روند توليد صنعتی را تحت تاثير قرار داده اند. اين يک اقدام خصمانه عليه کشور ما بود که اگر به موقع با آن مقابله نمی شد احتمال داشت صدمات مالی و جانی زيادی وارد کند.
رييس سازمان پدافند غير عامل تاکيد کرد: ابعاد سياسی و حقوقی اين تهاجم سايبری را بايد وزارت امور خارجه و ساير مراجع سياسی و قضايی پيگيری و به مراجع ذيصلاح بين المللی شکايت کنند.
وی گفت: اگر آمادگی مقابله با اين بحران در کشور وجود نداشت و حمله آنها با موفقيت همراه می شد امکان داشت در زيرساختهای پالايشگاهی و صنعتی، خطای صنعتی ايجاد و حوادث ناگواری به وجود بيايد.
سردار جلالی افزود: به عنوان مثال اختلال در يک مجتمع پتروشيمی ممکن است به آتش سوزی و آلودگی شيميايی خطرناک برای مردم و محيط زيست مانند حادثه بوپال هند منجر شود.
رييس سازمان پدافند غير عامل با بيان اينکه کشورهايی مهاجم بايد مسووليت حقوقی حمله سايبری را بپذيرند تصريح کرد: در صورت اختلال در حوزه نفت، گاز، برق و پتروشيمی امکان داشت خسارت های سنگين به کشور ما وارد شود.

شکايت از زيمنس
سردار جلالی با اشاره به سواستفاده از نرم افزار اسکادای شرکت زيمنس گفت: مسوولان فنی و اجرايی بايد نسبت به نرم افزار اسکادای زيمنس که بستر فعاليت ويروس استاکس نت را فراهم کرده پيگيری حقوقی انجام دهند.
رييس سازمان پدافند غير عامل با تاکيد بر اينکه اعتبار و جايگاه شرکت زيمنس زير سوال رفته است اظهار داشت: شرکت زيمنس بايد پاسخگو باشد و توضيح دهد که بر چه اساس و از چه طريقی کدها و نرم افزار اصلی را در اختيار دشمنان قرار داده و زمينه تهاجم سايبری عليه ما را فراهم کرده است.

جهاد اقتصادی در عرصه سايبر
سردار جلالی در خصوص برنامه سازمان پدافند غير عامل برای رفع نيازهای کشور در بخش فناوری اطلاعات تصريح کرد: راه حل نهايی رفع مشکلات سايبری ايران، شکل گيری جهاد اقتصادی برای رسيدن به خودکفايی در توليد نرم افزارهای اساسی مانند سيستم های عامل و نرم افزارهای ديتا بانک است.
رييس سازمان پدافند غير عامل با اشاره به فرمايشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب تصريح کرد: تحريم و محاصره برای ما برکات و مزايايی به دنبال داشته و زمينه تلاش بيشتر متخصصان داخلی را فراهم کرده است.
وی افزود: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای جهاد اقتصادی بايد در گام اول فعاليت های دشمن در عرصه های مختلف رصد شود و در گام دوم آسيب ها و نقاط ضعف مشخص و سپس تلاش گردد تا در اقدامی جهاد گونه تهديدات، نقاط ضعف و کمبودها به فرصت تبديل شود.
سردار جلالی تاکيد کرد: جهاد اقتصادی در عرصه سايبر، حرکت به سوی توليد نرم افزارهای بومی، ايمن و مطمئن برای بخش های اصلی و حياتی کشور است.

مقصد نهايی گزارشهای ارسالی استاکس نت، ايالت تگزاس آمريکا و رژيم صهيونيستی است
رييس سازمان پدافند غير عامل در خصوص کشورهايی که در حمله سايبری عليه ايران دست داشته اند گفت:بررسی ها و تحقيقات ما نشان می دهد که منشای ويروس استاکس نت به امريکا و رژيم صهيونيستی بازمی گردد.
وی با تشريح روند فعاليت ويروس استاکس نت، خاطر نشان کرد: ويروس استاکس نت زمانی که در سيستم کامپيوتری مستقر می شود در مرحله اول کار شناسايی را انجام می دهد و در مرحله بعد اقدام به ارسال گزارش از سيستم آلوده به مقصد مورد نظر می کند.
سردار جلالی افزود: با پيگيری گزارشات ارسال شده مشخص شد که مقصد نهايی اين گزارش ها رژيم صهيونيستی و ايالت تگزاس آمريکا است.

برنامه های سال ۱۳۹۰
سردار جلالی در خصوص برنامه های سازمان پدافند غير عامل در سال ۱۳۹۰، توسعه آموزش و فرهنگ سازی را از برنامه های مهم اين سازمان معرفی کرد و از ايجاد ۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و يک رشته در مقطع دکتری خبر داد.
وی با اشاره به رشد آموزش های عرضی و از راه دور اظهارداشت: پنج سطح آموزش از رده های عادی تا رده های عالی تخصصی به صورت آموزش از راه دور تهيه شده است.
رييس سازمان پدافند غير عامل ايجاد رشته های جديد در حوزه سايبر را اقدام ديگر اين سازمان در سال ۱۳۹۰ مطرح کرد.
سردار جلالی خاطرنشان کرد: در حوزه پدافند غير عامل در پزشکی، رشته NPH در دانشگاه شهيد بهشتی ايجاد شده است.
رييس سازمان پدافند غير عامل اضافه کرد: در حوزه نفت نيز با دانشگاه نفت توافق های لازم برای ايجاد رشته HSED که رشته تخصصی پدافند غير عامل در بخش نفت می باشد انجام شده است.
وی تصريح کرد: برای همه دستگاه ها و سازمان های مهم و حياتی در سال ۱۳۹۰، پيش بينی تهديدات سايبری انجام می شود.
رييس سازمان پدافند غير عامل افزود: بعد از شناسايی آسيبها و نقاط ضعف، اين دستگاه ها ايمن سازی می شوند.
سردار جلالی برنامه ديگر سازمان پدافند غيرعامل را طراحی الگوی مديريت بحران در حوادث طبيعی و غير طبيعی در تمام زير ساختهای کشور اعلام کرد.
رييس سازمان پدافند غير عامل اظهار داشت: اقدام بعدی سازمان پدافند غير عامل در سال ۱۳۹۰ اجرايی کردن سياست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش پدافند غير عامل است.
سردار جلالی همچنين از برگزاری نشست هم انديشی برای بررسی سياست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش پدافند غير عامل خبر داد و گفت: سياست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص پدافند غير عامل دارای ۱۳ بند است که برای بررسی نحوه اجرای آنها در سال ۱۳۹۰ نشست هم انديشی با کمک مجمع تشخيص مصلحت نظام، دستگاه های اجرايی، کارشناسان و دانشمندان برای بررسی اين سياست ها برگزار می شود.
رييس سازمان پدافند غير عامل همچنين اعلام کرد: سومين همايش پدافند غير عامل کشور با محوريت سايبر در سال ۱۳۹۰ برگزار می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016