دوشنبه 5 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استاکس‌نت کم بود، سروکله استارس هم پيدا شد، مهر

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با تاکید بر لزوم پیگیری حقوقی وزارت خارجه برای تهاجم سایبری علیه کشور، از کشف و بررسی دومین بدافزار جاسوسی با نام "استارس" خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر غلامرضا جلالی در خصوص بدافزار "استارس" که بعد از بدافزار "استاکس نت" توسط دانشمندان ايرانی شناسايی شد، گفت: خوشبختانه دانشمندان جوان ما موفق شدند که اين ويروس را کشف کنند و هم اکنون ويروس "استارس" به آزمايشگاه ارائه شده است اما هنوز بررسی ها بر روی آن ادامه دارد و نتايج نهايی و قطعی در اين رابطه بدست نيامده است.

وی در بيان علت تاخير در شناسايی کامل بدافزار "استارس" گفت: ويژگيهای خاصی را در مورد ويروس "استارس" شناسايی کرده اند بطوريکه مشخص شده است که اين ويروس هماهنگ و همساز با سيستم بوده ، تخريب آن در مرحله اول بسيار کم است به شکلی که ممکن است بعضا با فايلهای اجرايی دستگاههای دولتی اشتباه گرفته شود، بنابراين بايد متخصصان ما ابعاد مختلف اين ويروس را مورد ارزيابی قرار دهند تا همه ابهامات و اشکالات ما نسبت به آن برطرف شود و سپس اقدام لازم برای مقابله با آن انجام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جلالی همچنين در خصوص مقابله با بدافزار "استاکس نت" گفت: بايد به اين موضوع توجه داشت که مقابله با ويروس استاکس نت به اين معنی نيست که اين تهديد بطور کامل برطرف شده است چون ويروسها يک طول عمر مشخصی دارند و ممکن است به شکل ديگری فعاليت خود را ادامه دهند.

وی تصريح کرد: بنابراين کشور بايد خود را برای مقابله با ويروسهای بعدی آماده کند ، زيرا امکان دارد که ويروسهای جديد وقتی وارد سيستم ما شوند به مراتب از ويروس اولی خطرناک تر باشند.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل با بيان اينکه مرکز "ماهر" (مرکز مديريت امداد و هماهنگی عمليات رخداد رايانه‌ای) تحت نظر شرکت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، اين نوع ويروسها را کشف می کند، گفت: اين مرکز بعد از شناسايی بدافزارها ساختار، فعاليتها و ظرفيتهای آنها را در آزمايشگاه مورد تجزيه و تحليل قرار می‏دهد و به عبارتی ويروس را "دی کد"(رمزگشايی) می کنند تا ببينند که اين ويروسها چه فعاليتهايی را می توانند انجام دهد و سپس اقدام لازم را برای مقابله با آن به عمل می آورند.

وی همچنين درخصوص انجام عمليات تهاجمی به سايتهای دشمن گفت: با وجود اينکه آمريکائيها و اسرائيلی ها به سايتهای ما حمله می کنند و توجهی به مسائل حقوقی ندارند اما اين موضوع به لحاظ حقوقی مسائل خاص خود را دارد و ما هم بعنوان يک ايرانی مسلمان به قوانين بين المللی پايبند هستيم.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل اضافه کرد: ممکن است وزارت امور خارجه کشور نسبت به پيگيری حقوقی اين موضوع کم توجهی کرده باشد و به نظر می رسد دستگاه ديپلماسی ما بايد بيش از پيش به موضوع پيگيری حقوقی عمليات تهاجم سايبری عليه جمهوری اسلامی ايران توجه نمايد ، زيرا خيلی از کشورها مثل روسيه هرگونه تهاجم سايبری را جنگ رسمی عليه خود تلقی می کنند.

وی با بيان اينکه به نظر می رسد که اگر قرار است وارد اين حوزه شويم بايد چارچوب های قانونی آن هم به لحاظ حقوق بين الملل و هم به لحاظ حقوق داخلی را مشخص کنيم، در عين حال تصريح کرد: البته شايد کسی بطور شخصی سايتهای دشمن را هک کند ، ولی اگر دولت بخواهد بطور رسمی وارد اين کار شود طبيعتا بايد ابتدا ابعاد حقوقی اين کار مشخص شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016