یکشنبه 22 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی‌اکبر صالحی: برای بحرين طرح پيشنهادی داريم، ايسنا

- غنی‌سازی ۲۰ درصد به فردو منتقل می‌شود

وزير امور خارجه کشورمان درباره دليل انتقال غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانيوم از نطنز به فردو گفت: نيروگاه نطنز برای غنی‌سازی حداکثر تا ۵ درصد و برای تامين سوخت نيروگاه هسته‌يی بوشهر ساخته شده است و به همين دليل غنی‌سازی ۲۰ درصد به سايت فردو منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اکبر صالحی ـ رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان ـ صبح يک‌شنبه در حاشيه‌ی "دومين کنفرانس بين‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه" در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اعمال استانداردهای دوگانه از سوی آژانس درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران اظهار کرد: در برنامه‌ی هسته‌يی ايران انحرافی وجود نداشته و بازرسان آژانس نيز انحرافی پيدا نکرده‌اند. ايران در برنامه‌ی هسته‌يی‌اش در چارچوب آژانس عمل کرده و همه‌ی اين مسائل نشان می‌دهد که آمريکا و غربی‌ها تلاش می‌کنند اين‌گونه مسائل را سياسی کرده و يک مساله‌ای که تکنيکی بوده و قانونی برای جمهوری اسلامی است را سياسی کنند و اين موضوع از اعمال استانداردهای دوگانه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او ادامه داد: در سال‌های گذشته به طور مثال کره جنوبی اعلام کرد که تا ۷۰ درصد غنی‌سازی اورانيوم را انجام می‌دهد و آن‌ها اين موضوع را قبول کردند و همه سکوت کردند.

صالحی هم‌چنين درباره‌ی طرح ارايه شده برای اوضاع اخير بحرين گفت: درباره‌ی موضوع بحرين نيز رايزنی‌های مختلفی در حال انجام است. هر زمان آن‌ها آمادگی خود را اعلام کنند ما نيز آمادگی خود را برای ارايه‌ی پيشنهاد اعلام می‌کنيم.

وی با اشاره به هدف برگزاری "دومين کنفرانس بين‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه" اظهار کرد: دليل اصلی برگزاری اين کنفرانس، توجه دادن جامعه‌ی جهانی به مسووليت‌پذيری جمهوری اسلامی ايران در اين ارتباط است که به عنوان يکی از اعضای ان.‌پی.‌تی خواهان اين است که اين معاهده محفوظ بماند و اصرار بر اين امر دارد که تمام بندهای ان.‌پی.‌تی از سوی اعضای آن اجرا شود.

صالحی با اشاره به بند ۶ معاهده‌ی ان‌.پی.‌تی گفت: بر اساس اين بند کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌يی بايد مقيد به خلع سلاح باشند. متاسفانه با گذشت ۴۰ سال نه تنها اقدام جدی در اين‌باره انجام نگرفته بلکه عمده کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌يی با انجام معاهدات دوجانبه و معاهدات خاص از اين پا به آن پا می‌کنند.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان با بيان اين‌که هدف از برگزاری اين کنفرانس اين است که به جامعه‌ جهانی نشان دهيم که خلع سلاح يک امر جدی در بحث هسته‌يی است، خاطرنشان کرد: ما معتقديم سلاح هسته‌يی يک سلاح ضدبشری است و آن را تحريم کرده‌ايم، اگر ديگران نيز چنين برداشتی دارند پس بايد به آن عمل کنند؛ با حفظ و نگهداشت سلاح هسته‌يی، جامعه‌ی بشری همواره با يک تهديد جدی روبه‌رو است.

او اضافه کرد: اگر سهوی يا عمدی از سلاح‌های هسته‌يی استفاده شود يک فاجعه‌ی بشری رخ می‌دهد؛ همان‌گونه که يک فاجعه‌ی بشری در دوران جنگ جهانی دوم رخ داد. کسی که داعيه منع اشاعه را داشته و تعهدات خلع سلاح را تا کنون انجام نداده، ايالات متحده آمريکا است؛ تنها کشوری که از سلاح هسته‌يی استفاده کرده و الان پرچمدار منع اشاعه شده است؛ و اين از تناقضات عصر ماست.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: متاسفانه ايالات متحده آمريکا در زمينه‌های ديگر نيز اين‌گونه عمل کرده است. تروريسم را گسترش می‌دهد اما پرچمدار مبارزه با تروريسم شده است. يا از ديکتاتورها در منطقه حمايت می‌کند اما پرچمداری دموکراسی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحريم‌های آمريکا با بيان اين‌که اين اقدام آمريکا چيز جديدی نيست، به اقدام کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در تحريم چند مقام غربی و آمريکايی اشاره کرد و گفت: اين افراد در زمينه‌های تجارت، مواد مخدر و مسائل ديگر تخلفاتی داشته‌اند و مجرمند.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره‌ی اين‌که آيا ممکن است در دومين کنفرانس بين‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه، کنوانسيونی در جهت امحای تسليحات هسته‌يی ميان اعضا امضا شود؟ گفت: همه چيز امکان دارد. ما اميدواريم يک کنوانسيون همانند کنوانسيون امحای تسليحات شيميايی و ميکروبی درباره‌ی خلع سلاح هسته‌يی امضا شود. اين پيشنهادی است که جمهوری اسلامی ايران در نظر دارد و جنبش غيرمتعهدها نيز آن را همراهی کرده است اما تا به امروز محقق نشده است و اميدواريم که روزی محقق شود.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره‌ی اتهامات وارده از سوی غربی‌ها عليه جمهوری اسلامی ايران اضافه کرد: کار آن‌ها اتهام وارد کردن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016