شنبه 10 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار احمد توکلی نسبت به نرخ تورم: عوارض اجرای بد هدفمندی اواسط امسال مشخص می‌شود، مهر

رئيس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از نحوه اجرای قانون هدفمندی يارانه ها در سال ۸۹ انتقاد و تاکيد کرد عوارض اجرای نامناسب اين قانون اواسط سال ۹۰ مشخص می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، احمد توکلی در جلسه علنی امروز شنبه مجلس که به بررسی جزئيات لايحه بودجه ۹۰ کل کشور اختصاص داشت، در زمانی که پيشنهاد ايجاد محدوديت برای دولت در زمينه افزايش قيمت ها در جريان اجرای هدفمندی يارانه ها مطرح بود، با اعلام موافقت با ايجاد اين محدوديت گفت: هدفمندی يارانه ها که کار بزرگی بود سال گذشته به گونه ای شروع شد که دولت ۸ جای قانون را نقض کرد و در ۵ جا، رئيس جمهور ايجاد تدريج برای هدفمندی يارانه ها رعايت نکرد.

وی ادامه داد: در سال اول اجرای هدفمندی يارانه ها دولت قيمت ها را بيش از دو برابر مورد انتظار بالا برد و لطمه شديدی به بخش توليد، صنعت و کشاورزی زد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


توکلی گفت: در سال جاری نيز در ديداری که نمايندگان مجلس به منظور عيد ديدنی با رئيس جمهور داشتند احمدی نژاد از نمايندگان تقاضا کرد که مبلغ درآمد ۶۲ هزار ميليارد تومان را تصويب کنند و اين اجازه را به دولت بدهند که يک مقدار در سال جديد قيمت ها را افزايش دهد و پول بيشتری به مردم بدهد.

وی افزود: هموطنان عزيز بايد توجه داشته باشند پولی که به شما داده می شود بايد به گونه ای باشد که قانون نيز در بخش های ديگر همچون توليد حفظ شود چرا که اگر اينگونه نباشد شما پول را می گيريد و خرج می کنيد اما بچه هايتان سر کار نمی روند و حتی خودتان که سر کار هستيد بيکار می شويد، زيرا که توليد و صنعت تحت فشار قرار می گيرد.

نماينده تهران افزود: بر اساس قانون بايد حداکثر ۵۰ درصد درآمد حاصله از هدفمندی يارانه ها سهم خانوارها می شد اين در حاليست که در ۳ ماهه آخر سال گذشته همه پول را دولت خرج پرداخت به خانوارها کرد و فقط يک هشتم سهم توليد را پرداخت کرد و در نتيجه توليد، کشاورزی و صنعت تحت فشار قرار گرفت و دولت اين موضوع را با واردات جبران کرد.

توکلی با تاکيد بر اينکه اجازه درآمد ۶۲ هزار ميليارد تومان تورم زايی را به دنبال دارد، گفت: تورم سالانه از آغاز تا پايان سال معمولا ادامه دارد ونرخ رشد تورم در ۳ ماهه سال گذشته در دی ماه ۲.۸ درصد در بهمن ماه ۲.۵ درصد و در اسفند ماه ۳.۴ درصد بوده است. اين در حاليست که متوسط تغييرات تورم ۳ ماه آخر سال در ۵ سال گذشته بين ۸ دهم درصد تا يک نيم درصد بوده است و اين نشان می دهد که تورم در ۳ ماهه سال ۸۹ از ۲ برابر هم نسبت به متوسط تغييرات تورمی در ۵ سال گذشته بيشتر بوده است.

وی با بيان اينکه بايد احتياط کنيم و دولت را محدود کنيم تا تورم بيشتری بوجود نيايد، گفت: من درباره آثار تورم ماهانه به شدت هشدار می دهم و پيش از اين نيز هشدار داده بودم که خوشبختانه آقای بهمنی رئيس کل بانک مرکزی تلويحا اين هشدار را پذيرفتند.

رئيس مرکز پژوهش های مجلس افزود: پيشنهادی که اکنون در جلسه علنی مطرح است مبنی بر اينکه دولت نمی تواند در سال ۹۰ قيمت انرژی و ساير کالاهای يارانه ای را بيش از ۲۰ درصد نسبت به سال ۸۹ افزايش دهد، محدود کننده است اما ما چاره ديگری نداريم . من اصلا تصور نمی کردم کميسيون تلفيق درآمد ۶۲ هزار ميليارد تومانی حاصل از هدفمندی يارانه ها برای دولت در سال ۹۰ بپذيرد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: با سندهای فعلی و برآورد درآمدها ( ۶۲ هزار ميليارد تومان ) دولت قيمت های موجود را حداقل بايد ۲ برابر کند، يعنی قيمت بنزين، گازوئيل و گاز در سال ۹۰ دو برابر می شود و اين خارج از تحمل مردم است و ما مجبور می شويم از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها عقب نشينی کنيم.

توکلی گفت: آقايان توجه کنيد چه احمدی نژاد باشد و چه نباشد ما عوارض اين عدم اجرای صحيح قانون هدفمندی يارانه ها را اواسط سال ۹۰ مشاهده می کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016