یکشنبه 11 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش ۵/۷ درصدی و بزرگ‌ترين افت بورس ايران از ابتدای تاسيس، بورس نيوز

- بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان ارزش بورس دود شده است

شاخص بورس تهران امروز با کاهش ۲.۵ درصدی به ۲۴۶۸۵ واحد رسيد که بزرگ‌ترين ريزش و افت شاخص در طول تاريخ فعاليت ۴۵ ساله بورس بوده است. بر اين اساس شاخص در ۱۰ روز گذشته و از زمان عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات رسمی؛ شاخص بورس از ۲۶۷۵۰ واحد به ۲۴۶۸۵ واحد رسيده و بيش از ۷.۵ درصد افت کرده است که اگر ترمز حجم مبنا و دست‌کاری‌های سازمان بورس مانع نمی‌شد؛ بورس حداقل با ريزش ۲۰ درصدی تاکنون مواجه شده بود.

امروز ارزش کل شرکت‌های بورس به ۱۱۸ هزار ميليارد تومان رسيد که با توجه به ارزش ۱۲۸ هزار ميليارد تومانی ۱۰ روز گذشته بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان ارزش بورس دود شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بورس‌نيوز؛ در خصوص وضعيت بوجود آمده جدای تمام نظراتی همچون رشد حبابی در چندماه گذشته، نياز به اصلاح قيمتی، رونق بازار طلا و ... که از سوی برخی کارشناسان طی روزهای اخير منتشر شده است به نظر می‌رسد کمتر کسی باشد که دليل اصلی اتفاقات اخير نداند. اما اينکه صراحت لهجه بواسطه سياسی بودن مسأله در بين اهالی بازار سرمايه و کارشناسان از بين رفته است، مسأله‌ای است که نه تنها به بر طرف شدن ابهامات کمکی نخواهد کرد بلکه به آن دامن بيشتری نيز خواهد زد.

در اين مطلب سعی بر اين است که با موشکافی بيشتر، تنش سياسی اخير که به اذعان البته پنهان همگان عامل اصلی ايجاد ترس و احساس افزايش ريسک در بازار است را بررسی کرده و ۳ حالتی که ممکن است در نتيجه تنش اخير برای بازار سرمايه کشور اتفاق بيفتد را پيش‌بينی نماييم:

فرض اول

تنش سياسی اخير نيز به مانند ديگر تنش‌های معمول سياسی با سرانجامی خوش و معرفی مقصر اصلی جريانات به زودی به پايان برسد و دکتر احمدی‌نژاد به سر کار خود برگردند.

در اين صورت برای پيش‌بينی وضعيت بورس می‌توانيم روزهای کاری ابتدايی سال جديد را به خاطر بياوريم که برای خريد سهام بايد در صف‌های طولانی تقاضا قرار می‌گرفتيم و در آخر با کلی التماس به کارگزار صاحب تعداد کمی سهم می‌شديم. يعنی اگر فرض اول که از همه محتمل‌تر به نظر می‌رسد اتفاق بيفتد بازار هيجانی بورس کشور با گرفتن روندی کاملاً برعکس باز هم به روزهای خوش گذشته باز خواهد گشت.

فرض دوم

دکتر احمدی‌نژاد با اصرار بر مواضع خود همچنان بر سر کار خود حاضر نشده و در نهايت طرح سوال از ايشان در مجلس مطرح شود.

در اين صورت می‌توانيم با تقسيم‌بندی سهام حاضر در بورس تهران به دو دسته با نسبت پی برای بالا و پايين يا سهام مجمعی و سهام بازاری به پيش‌بينی ادامه روند آنها بپردازيم.

در دو روز کاری اخير بازار سرمايه، اکثر قريب به اتفاق سهام حاضر در بورس ۸ و سهام حاضر در فرابورس ۱۰ درصد افت قيمت را تجربه کرده‌اند، اگر با فرضی که قريب به يقين می‌باشد فردا نيز بازار به مانند دو روز گذشته خود باشد طی تنها ۳ روز شاهد ۱۲ تا ۱۵ درصد افت قيمت در سهام شرکت‌ها بوده‌ايم که در نتيجه با افت شديد نسبت پی بر ای سهام مطمئناً انگيزه سهامداران عمده شرکت‌ها که معمولاً سهام را برای سود تقسيمی آن خريداری می‌کنند برای خريد بالا می‌رود مخصوصاً که در فصل مجامع اکثريت شرکت‌های حاضر در بورس به سر می‌بريم و نرخ سود بانکی يک‌ساله نيز در بسته پولی اخير تا ۱۲.۵ درصد کاهش يافته است.

بنابراين اگر سهمی در بازار پيدا شود که نسبت "پی" بر DPS (سود تقسيمی آن در مجمع ) از ۸ مرتبه کمتر باشد و فرض کنيم اين شرکت درآخرين مهلت قانونی يعنی ۸ ماه پس از برگزاری مجمع سود خود را تقسيم کند حقوقی‌ها يا سهامداران عمده بازار با يک فرصت فوق‌العاده برای خريد مواجه شده‌اند.

البته می‌توان اين نسبت را تا ۶.۶۶ مرتبه که با نرخ سود ۱۵ درصدی اوراق مشارکت همخوانی دارد نيز تخمين ديگری بزنيم، هر چند اوراق مشارکت به اندازه کافی در بازار عرضه نمی‌شود و محاسبه با نرخ سود بانکی دقيق‌تر می‌باشد.

پس با اوصاف گفته شده هيچ دليلی منطقی برای افت اينگونه سهم‌ها در بازار وجود ندارد و قطعاً شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش آنها توسط حقوقی‌ها و سهامداران عمده در روزهای نزديک آتی و پس از رسيدن قيمت سهام شرکت‌ها به نسبت‌های ذکر شده خواهيم بود.

ولی در صورت وقوع فرض دوم؛ دسته دوم سهام ذکر شده که نسبت‌های پی بر ای بالايی داشته و در مجامع خود سود چندانی تقسيم نمی‌کنند و بعضاً دارای زيان انباشته هم هستند، شايد تا فضای سياسی و اقتصادی کشور آرام شود، اصلاح قيمتی آنها ادامه‌دار باشد. هر چند که قطعاً شيب آن روز‌به‌روز کند‌تر خواهد شد. زيرا اين سهم‌ها به سهام بازاری معروف بوده و سهامداران خود را به لحاظ رشدهای قيمتی و انتظارات از سودهای سال‌های آتی جذب می‌کنند که با توجه به وضعيت نزولی بازار اين انگيزه که در واقع انگيزه اصلی بورس‌بازها برای خريد اينگونه سهم‌ها می‌باشد از بين برود.

فرض سوم

احمدی‌نژاد اصلا به سرکار خود بر نگردد و ... اولاً که وقوع اين فرض بسيار نامحتمل می‌باشد و تجربه نشان داده هيچگاه کار به اينجا نخواهد کشيد ولی اگر بر فرض محال نيز اين اتفاق بيفتد ديگر تفاوت چندانی نمی‌کند که پول مردم در خانه‌ها و در گاو صندوق‌شان مخفی شده باشد و يا در بازار سهام بلوکه شده باشد.

زيرا فرصت‌های سرمايه‌گذاری در همه زمينه‌ها از بين خواهد رفت و برخی شايد به فکر شايد خروج سرمايه‌ها از کشور بيافتند که آن هم با توجه به فضای ناامنی که در کشورهای همسايه و جهان از چندی پيش شاهد هستيم چندان منطقی نمی‌نمايد.

مخصوصاً که بازار فارکس که فرصتی برای سرمايه‌گذاری در بازارهای ارز خارجی بود نيز غيرقانونی اعلام شده و از بين رفته است، بنابراين شايد تنها گزينه در دسترس برای سرمايه‌گذاری همان فلز گرانب‌های طول تاريخ يعنی طلا باشد!

در پايان جدا از ۳ فرض مطرح شده امروز روز سوم منفی بازار خواهد بود؛ ۳ در فرهنگ ما و اصطلاحات روانی معناهای خاصی دارد به گونه‌ای که ضرب‌المثل‌هايی همچون تا ۳ نشه بازی نشه بسيار در فرهنگ عامه رايج می‌باشد. ۳ سرباز سفيد و ۳ کلاغ سياه نيز از اصطلاحات رايج چارتيست‌ها در بازارهای مثبت و منفی سرمايه می‌باشند.

بنابراين امروزبا توجه به سومين روز از پرواز کلاغ‌های سياه بر فراز شاخص بورس امکان جمع‌آوری سهام در انتهای ساعت معاملات جدا از تحقق هر کدام از ۳ فرض بالا وجود خواهد داشت ولی اينکه آينده چگونه رقم می‌خورد بستگی به شرايط سياسی کشور و تحقق هر کدام از ۳ فرض ذکر شده خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016