پنجشنبه 9 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۶ هزار چک برگشتی در ايران، دويچه وله

هر روز ۱۶ هزار چک در ايران برگشت می‌خورد. در سال گذشته تعداد چک‌های برگشتی به حدود ۶ ميليون برگ رسيد که نزديک به ۱۲ درصد مجموعه چک‌های صادره بود. يک نماينده مجلس، بی‌مسئوليتی بانک‌ها را دليل اين وضعيت می‌داند.

عزت الله يوسفيان ملا نماينده آمل و لاريجان و عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (۸ تير) اعلام کرد که در حال‌حاضر هر روز ۱۶ هزار چک برگشت می‌خورد و ۳۲ هزار نفر به عنوان بستانکار و بدهکار با مشکلات اقتصادی روبرو می‌شوند.

اگر اظهارات نماينده مجلس دقيق باشد، تعداد چک‌های برگشتی در سال‌جاری به۵ ميليون و ۸۴۰ هزار فقره خواهد رسيد که تقريبا برابر با چک‌های برگشتی سال ۱۳۸۹ است. اما به گزارش رسانه‌های ايرانی، حجم چک‌های برگشتی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بازهم بالاتر رفته و شاخص اعتماد در بازار کاهش بيشتری يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی دقتی بانک‌ها يا خرابی اقتصاد؟

يوسفيان، مسئوليت‌ناپذيری بانک‌های را در برابر نظام اقتصادی کشور مسبب اين مشکلات دانسته است. اما بيشتر کارشناسان اقتصادی پيش از اين نظر داده‌اند که مشکلات اقتصادی و کاهش نقدينگی بخش‌های ميانی جامعه است که زمينه برگشت خوردن چک‌ها را فراهم می‌کند. به‌گفته اين کارشناسان، چون بخش عمده معاملات بازار با مبادله چک و سفته صورت می‌گيرد، برگشت خوردن چک‌ها، اعتماد عمومی را نسبت به بازار سلب می‌کند و نتايج بسيار نامطلوبی برای اقتصاد کشور دارد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس، بانک‌ها را متهم کرد که در دادن دسته‌ چک به مشتريان، دقت لازم را به عمل نمی‌آورند. وی افزود:«بانک‌ها تنها به منافع خود فکر می‌کنند و به سلامت اقتصادی کشور و مشکلاتی که برگشت خوردن چک‌ها به وجود می‌آورد توجه ندارند.»

۳۰ ميليارد دلار چک برگشتی در يک سال

براساس آمارهائی که پيش از اين منتشر شده، در سال گذشته، از مجموع ۴۹ ميليون چک صادره در ايران، ۵ ميليون و ۹۰۰ هزار برگ (۱۲ درصد) برگشت خورد. جمع رقم چک‌های برگشتی به حدود ۲۹ هزار ميليارد تومان (نزديک به ۳۰ ميليارد دلار) رسيد. مجموع معاملاتی که در سال ۱۳۸۹ به وسيله چک انجام شد، ۶۲۸ هزار ميليارد تومان بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016