دوشنبه 19 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فائزه هاشمی: شکست در انتخابات رياست جمهوری ۸۴ يکی از اتفاق­های خوب زندگی سياسی پدرم بود، خبرآنلاين

سياست > چهره ها - فائزه هاشمی در گفت­وگويی با ماه نامه«نسيم بيداری» به بررسی عملکرد آيت الله­هاشمی در دهه ۸۰ پرداخت.

به گزارش خبرآنلاين در بخشی از اين مصاحبه آمده است:

* هاشمی هميشه دغدغه اين را دارد که ايران از مسير توسعه خارج نشود و نظام جمهوری اسلامی در دنيا به عنوان نظامی شناخته شود که با احترام به حقوق مردمش شرايط خوبی را برای آنها به وجود آورده­است. البته من دليل اصلی حضور سال ۸۴ را را نپرسيده­ام، اما احساس می­کنم که احساس خطر از اتفاقات احتمالی آينده موجب شد تا هاشمی در حالی که پيش از آن به طور تلويحی اعلام کرده بود که به کارهای اجرايی بازنخواهد گشت، تصميم گرفت به عنوان يکی از کانديداهای نهمين دوره دولت وارد کارزار انتخاباتی شود. البته مشکلاتی که در مسايل داخلی و خارجی اين روزها مشاهده می­شود, نشان می­دهد که نگرانی هاشمی بی دليل نبود و ۶ سال پيش حدس می­زد که کشور با چه شرايطی مواجه خواهدشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*رقيبان هاشمی با شيوه­های مختلف عوام­فريبی می­کردند و با دادن وعده­های آنچنانی و انجام رفتارهای خاص توانستند به هر حال بخشی از رای­های مردم را به خود اختصاص دهند. اين در حالی است که هاشمی به عنوان يکی از برجسته­ترين چهره­های نظام اسلامی که از اولين روزهای نهضت به عنوان ياری وفادار و البته مورد اطمينان در کنار امام خمينی نمی­توانست دست به هر کاری بزند و خودش را به با حرف­های پوشالی به عنوان منجی مردم معرفی کند. اين اصلی­ترين دليلی بود که او نتوانست بعد از وقفه­ای هشت ساله دوباره در راس دولت قرار بگيرد چون تحت هيچ شرايطی به شيوهای پوپوليستی متوسل نمی­شود تا مردم را فريب بدهد.

* به هر حال ايشان هم در اين شکست بی­تقصير نبود و کم­کاری­هايی هم داشتند. به عنوان مثال نرفتن به شهرستان­های مختلف سبب شده بود فرصت ارتباط مستقيم و رودررو با مردم و شنيدن درد دل­های آنها را از دست بدهد. در اين حالت طبيعی است که مردم شهرهای کوچک آشنايی زيادی نداشته باشند و در نتيجه دليلی نبينند که اسم هاشمی را بر روی برگ رای خود بنويسند.

*به هر حال درصدی از مردم جامعه فکر می­کردند که هاشمی نمی­تواند انتخاب خوبی باشد و به همين دليل به رقيب او رای دادند. عده­ای هم به دليل شرايطی که آن روزها پديد آمده بود، هاشمی را زير سئوال می­ديدند بر اين باور بودند که او تحرکاتی خلاف را در کارنامه­اش به ثبت رسانده است و به نوعی هاشمی را دارادی قدرتی ماورايی می­دانستند که البته بعد از اعلام نتيجه نهمين دوره انتخابات رياست جهوری خيل عظيمی از آنها به اين نتيجه رسيدند که خيلی از حرف­هايی که شنيده بودند،صحت نداشته و قضاوت نادرستی از ايشان داشتند. شايد هم بتوان گفت، شکست در انتخابات ۸۴ يکی از اتفاق­های خوبی بود که در زندگی سياسی هاشمی افتاده است.

*در يک جمله می­توانم بگويم پدر غمگين و نگران آينده انقلاب و کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016