پنجشنبه 12 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جايزه جهانی کتاب حقوق بشر، در حضور نمايندگان رسانه های بين المللی به هوشنگ اسدی اهدا شد

نويسنده ايرانی در حضور بيش از ۵۰۰ ميهمان ، جايزه خود را به هاله سحابی و همه جانباختگان راه آزادی ايران تقديم کرد.
هنرمندان ، نويسندگان، سياستمداران، مقامات دولتی اتريش، ناشران و نمايندگان رسانه ها که در سالن بزرگ شهر وين حضور داشتند، به احترام هاله سحابی وديگر جانباختگان ايرانی بپاخاستند.
اين جايزه بين المللی که دومين دوره آن برگزار می شود برای کتاب" نامه هائی به شکنجه گرم" به نويسنده وروزنامه نگار ايرانی تعلق گرفته است. اين کتاب شرح خاطرات هوشنگ اسدی در زندان های جمهوری است و تابستان سال گذشته توسط انتشارات " يک دنيا" در اکسفورد منتشر شده و بر اساس مطالب مندرج در وبلاگ کتاب مورد استقبال گسترده مطبوعات برجسته جهان قرار گرفته است.
نويسنده ايرانی در حضور رسانه های بين المللی اعلام کرد که بنيادی عليه شکنجه را تاسيس کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هوشنگ اسدی ، جايزه خود را به همه مبارزان و جانباختگان راه آزادی، بوِيژه جانباختگان دهه شصت و کشتار بزرگ تقديم کرد و در سخنان کوتاهی گفت:

" خانمها ! آقايان !
سپاسگزارم
خوشحالم که اينجا هستم و اين جايزه مهم را می گيرم.
همراه من، سه زن، سه کاراکتر کتابم اينجا هستند. مادرم، فيروزه دوستم ونوه يکی از بزرگترين شاعران ايران ؛ و بانوی عشق همسرم نوشابه اميری که پابه پای رنج هايی من آمده است.
صبح امروز زن ديگری هم در تهران بدست مامورين حکومتی کشته شد.
من جايزه ام رابه هاله سحابی ، سه زن همراهم و به همه زنان ايران، به مردم ايران، به همه شکنجه شد گان، جانباختگان و مبارزان راه آزادی وحقوق بشر تقديم می کنم.

خانم ها! آقايان!
من از جهنمی برگشته ام که درآن هزاران نفر را اعدام کردند، از پيرمردان ۸۶ساله تا جوانان ۱۸ ساله. اين جايزه را به همه آنها تقديم می کنم.
کتاب من، صدای مظلوم قربانيان دهه شصت است. من جايزه ام را به همه جانباختگان اين دهه با هر عقيده وانديشه تقديم می کنم.

جايزه جهانی حقوق کتاب حقوق بشر به من اين فرصت راداد که بنيادی جهانی عليه شکنجه را پايه ريزی کنم. همه را به اين بنياد دعوت می کنم.
دوباره سپاسگزارم و می خواهم تاکيد کنم: اين جايزه ياور همه کسانی است که مانند من فکر می کنند: "مساله اصلی ايران امروز حقوق بشر است و نه مساله اتمی."

" جشن کتاب" اطريش از سال ۲۰۰۶ به معرفی و تجليل از بهترين و پرخواننده ترين کتاب های سال اختصاص دارد. " شب کتاب " از سال گذشته، با همکاری صاحبان "صنعت نشر کتاب و رسانه" و وزارت آموزش، فرهنگ و هنراين کشور " جايزه جهانی بهترين کتاب حقوق بشر" رانيز اهدا می کند. هدف از ارائه اين جايزه تاکيد براهميت حقوق بشر بعنوان مقوله ايست که مطابق منشور سازمان ملل، بنيان " آزادی، عدالت و صلح "در جهان است.
منتخبين اين جشن،نويسندگان وروزنامه نگارانی هستند که خشونت و پايمالی حقوق بشر را بصورت خبر، گزارش و کتاب عرضه وجهانيان را از ناديده انگاشتن قوانين بين المللی مطلع کنند. برخی ازاين نويسندگان و روزنامه نگاران خود در معرض خشونت می گيرند و گاه جانشان هم بخطر می افتد.
جايزه بين المللی" کتاب حقوق بشر سال" برای قدردانی و بزرگداشت ارزنده ترين اين فعاليت ها که در قالب کتاب (چه مستند و چه داستانی) ارائه شده اند، اختصاص يافته است.
هرسال هياتی بين المللی شامل ۱۹ نفر از شاخص ترين روزنامه نگاران و معتبرترين اهالی رسانه تحت مديريت وزير فرهنگ اتريش کتاب هائی را که از سال ۲۰۰۵ به بعد به زبان های انگليسی يا آلمانی منتشر شده اند، بعنوان نامزد دريافت جايزه به هيات داوران معرفی می کنند.هيات داوران هم که شامل شش روزنامه نگار برجسته اطريشی است کتاب برنده را بر می گزيند.
برای انتخاب کتاب برگزيده حقوق بشر امسال ۲۰ کتاب که نويسنده يکی از آنها مارياوارگاس يوسا برنده نوبل ادبيات است، در اختيار هيات داوران قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016