پنجشنبه 19 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راه‌پیمایی هالیوودی‌ها در حمایت از جعفر پناهی در نیویورک، راديو فردا

شماری از ستارگان سینمای جهان که از آن جمله می‌توان از شان پن و سوزان ساراندون نام برد کمپینی را با همکاری سازمان عفو بین‌الملل در حمایت از جعفر پناهی آغاز کرده‌اند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، آنها خواستار آزادی جعفر پناهی، فیلمساز نامدار ایرانی، شده‌اند که در ایران به شش سال زندان محکوم شده است. آقای پناهی که با حمایت خود از جنبش سبز خشم حکومت را برانگیخته همچنین به اتهام تبلیغ علیه رژیم در دی‌ماه سال گذشته به ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم نیز محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در این کمپین درخواستی را به امضای ده‌ها هزار تن از جمله شان پن، سوزان ساراندون، مارتین اسکورسیزی و ریدلی اسکات به سازمان ملل تسلیم خواهند کرد که خواهان لغو محکومیت پناهی است.

هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ هزار تن این درخواست را امضا کرده‌اند، از جمله برخی از چهره‌های سرشناس ایرانی مانند محسن مخملباف، فیلمساز، حمید دباشی و آذر نفیسی، استادان دانشگاه، و نیز روزنامه‌نگارانی مانند رکسانا صابری و مازیار بهاری که خود نیز طعم زندان‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران را چشیده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این کمپین همچنین یک راه‌پیمایی اعتراضی را در برابر ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک تدارک دیده‌اند که در آن پال هگیس، فیلمساز برنده اسکار، نیز شرکت خواهد داشت. آنها به صورت نمادین نام میدانی در همان نزدیکی را به میدان آزادی عوض خواهند کرد، همان میدانی در تهران که در پی انتخابات بحث‌انگیز سال ۱۳۸۸ معترضان ایرانی در آن گرد هم آمدند.

جعفر پناهی به خاطر ساختن فیلم بادکنک سفید در سال ۱۹۹۵ برنده دوربین طلایی جشنواره کن شد. تلاش‌های رژیم ایران برای خاموش کردن صدای جعفر پناهی با بالا بردن نام او توسط ژولیت بینوش در جشنواره کن سال گذشته در اعتراض به دستگیری او بی‌اثر ماند. استیون اسپیلبرگ و فرانسیس فورد کاپولا نیز این اقدام دولت ایران را محکوم کرده‌اند.

همزمان با بازداشت پناهی، محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی دیگر، نیز سال گذشته دستگیر و به شش سال زندان محکوم شد. هر دو فیلمساز بارها در جشنواره‌های معتبر جهانی مانند برلین و کن مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

لری کاکس، مدیر سازمان عفو بین‌الملل، در این باره می‌گوید: فکرش را بکنید که دولت شما بگوید شما دیگر حق ندارید کار کنید، حرف بزنید یا اعتقادات‌تان را بیان کنید. در غیر این صورت شما را به زندان می‌اندازند. این ستمی است که بر جعفر پناهی و محمد رسول‌اف رفته است. این دو نفر مورد آزار قرار گرفته‌اند. این عمل اصلا عمل درستی نیست و ما با تقبیح اقدامات ایران اعتراض خود را اعلام می‌کنیم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016