شنبه 18 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: در بهترين شکل آکادميک می‌توان ولايت فقيه را مطرح کرد و حتی به تمام محافل علمی دنيا ارائه داد، ايسنا

رييس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمينی(ره) گفت: شايد بعد از گذشت ۳۳ سال از انقلاب اسلامی در رده‌های بالای کشور اعم از روحانی و غيرروحانی کسانی باشند که هنوز ولايت‌فقيه را قبول ندارند؛ در حالی ‌که ولايت‌فقيه عمود خيمه نظام است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله مصباح يزدی در ديدار جمعی از روحانيون با اشاره به مسائل فرهنگی در دو بخش رفتاری و نظری، گفت: دشمن در هر دو زمينه به شدت فعاليت می‌کند و متأسفانه در برخی زمينه‌ها نيز به جايی رسيده که شديدا نگران کننده است.

وی با اشاره به القای شبهاتی چون نقدپذيری قرآن و تعدد قرائات، گفت: با القای اين شبهات، قرآن را که منبع اصلی همه مسلمانان است، به حدی پايين‌تر از کتاب تاريخ تنزل می‌دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به برخی ديگر از تلاش‌های دشمنان که مستقيما مذهب تشيع را زير سوال می‌برد، ادامه داد: امروزه انبوهی از عوامل شيطانی برای مبارزه با اسلام و تشيع دست به دست هم داده‌اند.

اين عضو مجلس خبرگان با اشاره به کوتاهی حوزه علميه قم به عنوان‌ ام القرای جهان اسلام گفت: مسأله ولايت‌فقيه يکی از مسائل فرهنگی نظری است که شيعه بر اساس اعتقاداتش خود را ملزم به تبعيت از ولايت‌فقيه می‌داند و اين با حکومت در ديگر کشورها بسيار متفاوت است؛ چون در ديگر کشورها حداکثر مسوولی با آرای مردم انتخاب شده و مردم از باب وفای به عهد فرامين او را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اين‌که ولايت‌فقيه رکن معنوی و اصلی نظام است، گفت: اعتبار مشروعيت ولی‌فقيه به انتساب آن به خدای متعال است که در درجه اول پيامبر خدا(ص) و بعد از آن حضرت ائمه معصومين (ع) و در زمان غيبت معصوم اقرب و اشبه افراد به معصوم در رأس نظام قرار می‌گيرد و در حقيقت وجوب پيروی از ولايت‌فقيه از جانب خداست.

مصباح يزدی ادامه داد: با اين توضيح قوانين و مصوبه‌هايی که ساير قوا تحت امر ولايت‌فقيه وضع می‌کنند نيز مشروعيت می‌يابد و عمل به آن‌ها واجب می‌شود.

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) با اشاره به سخن امام خمينی(ره) مبنی بر اين‌که اطاعت از دولت اسلامی شرعاً واجب است، گفت: امام نفرمودند عرفا و يا قانونا، اطاعت از دولت واجب است بلکه فرمودند شرعا، و وجوب شرعی تنها در صورتی است که انتساب به خدا داشته باشد.

وی با تأکيد بر اين‌که اصلی‌ترين مسأله نظری و فکری در فرهنگ ما ولايت‌فقيه است، ادامه داد: حيات جامعه اسلامی به ولايت‌فقيه است و حتی دشمنان سرسخت نظام، کشور ما را به ولايت‌فقيه می‌شناسند و پيشرفت‌های امروز کشور در زمينه‌های مختلف در سايه همين ولايت‌فقيه شکل گرفته است.

اين استاد اخلاق حوزه با اشاره به کوتاهی حوزويان در اين زمينه، اظهار کرد: وقتی ما طلاب اين چنين کوتاهی کرده باشيم چگونه می‌توان توقع داشت فارغ‌التحصيلان رشته‌های دانشگاهی چون عمران، فيزيک، پزشکی و... از ولايت‌فقيه دفاع کنند.

مصباح‌يزدی ادامه داد: علی‌رغم اهميت فوق‌العاده مسأله ولايت‌فقيه از لحاظ دينی و اعتقادی، حق مسأله ادا نشده است. کار در اين زمينه فقط با يک فتوا در رساله عمليه حل نمی‌شود، بلکه اين مسأله نيازمند حل علمی و آکادميک است و جز با تبيين درست ريشه‌های آن قابل بيان برای جهانيان نيست.

وی با اشاره به اين‌که بايد همه زيربناهای مسأله ولايت‌فقيه حل و به سوالات ريشه‌ای آن پاسخ داده شود، گفت: معتقدم اگر اين مسايل به سادگی، انصاف و اندکی حسن سليقه تنظيم شود، در بهترين شکل آکادميک می‌توان آن را مطرح کرد و حتی در تمام محافل علمی دنيا قابل ارائه است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان طلبه‌ای که حدود شصت سالی در حوزه بوده‌ام، پرداختن عميق و وسيع به مساله ولايت‌فقيه را از واجب‌ترين وظايف روحانيون می‌دانم.

مصباح يزدی اضافه کرد: روشنی مسأله حاکم شرع و مجتهد جامع الشرائط به خاطر زحمات چندصدساله علما و فقهاست و بايد به گونه‌ای فعاليت کنيم که اين مسأله نيز جايگاه خود را در فرهنگ عمومی جامعه بيابد.

اين عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: امروزه پرسشی که در بيشتر کشورها درباره ايران مطرح است، مسأله ولايت‌فقيه است و حتی خبرنگاران از همان ابتدا در فرانسه از امام خمينی(ره) درباره نوع حکومت می‌پرسيدند و امام(ره) نيز در حد قابل فهم برای آن‌ها جملاتی را مطرح می‌نمودند، با اين‌که قبل از آن در نجف اشرف مسأله ولايت‌فقيه را به طور کامل تدريس کرده بودند.

وی با اشاره به اين‌که ما بايد هم از لحاظ تئوری به تدوين مسأله بپردازيم و هم از لحاظ عملی، الگويی مناسب برای آن طراحی کنيم، اظهار کرد: يکی از ابهام‌ها قيد مطلقه در ولايت‌فقيه است که سبب شده افراد از آن برداشت ديکتاتوری کنند و هنوز برخی نمی‌دانند حوزه اختيارات ولی‌فقيه کدام است و مطلقه بودن ولايت‌فقيه در برابر کدام مقيده است و برخی از خودی‌ها ولايت را به مسائل شخصی هم سرايت می‌دهند. وقتی اين مسائل برای افراد خودی هنوز مشخص نيست، چگونه بايد انتظار داشت برای کشورهای غربی مشخص باشد، بنابراين عدم درک صحيح از ولايت‌فقيه سبب ايجاد نوعی بدبينی نسبت به نظام و ولايت‌فقيه شده است.

وی ادامه داد: اين‌که يک نفر هرچه به ذهنش رسيد بگويد و همه ملزم به تبعيت باشند، تفکری عقب‌افتاده‌ است؛ در حالی‌که به فرمايش امام (ره) اصل ولايت‌فقيه از مترقی‌ترين اصول است.

مصباح‌يزدی خاطرنشان کرد: بسياری از کمبودها به خودمان برمی‌گردد که ان‌شاء‌الله قصور بوده و نه تقصير، چراکه در اين صورت گناهی بزرگ مرتکب شده‌ايم.

وی همچنين با اشاره به بعد رفتاری و علمی فرهنگ گفت: امروزه با پيشرفت امکانات و ارتباطات، عوامل ضدفرهنگی به سادگی در اختيار حتی بچه‌های کوچک قرار می‌گيرد، اما سرمايه عظيمی که خدا به روحانيت داده است اعتمادی است که جامعه به روحانيت دارد و هنوز هم قشرهای مختلف جامعه در عمق وجودشان برای روحانيت احترام قائلند و اين به خاطر ساده‌زيستی و عدم دنيازدگی روحانيان است که بايد حفظ شود؛ چرا که اگر روحانی دنيازده شد، مردم سخنان حق او را هم نمی‌پذيرند.

به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، مصباح‌يزدی، در پايان با اشاره به مسووليت‌های خطير شناخت و تربيت فرهنگی و ترويج اخلاق اسلامی افزود: تببين مسائل اصلی اسلامی و بيان آن از وظايف ماست که در وهله اول مبتنی بر شناخت و فهم صحيح خود ما از اسلام است. در مورد ترويج اخلاق اسلامی نيز اول بايد خودمان تربيت يافته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016