سه شنبه 28 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهناز محمدی، یک هفته در بیمارستان بستری بوده است، کمیته گزارشگران حقوق بشر

کمیته گزارشگران حقوق بشر- وضعیت جسمی مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان در زندان اوین رو به وخامت گذاشته و او سراسر هفته گذشته را در بیمارستان سپری کرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده مهناز محمدی، با اعلام این خبر به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت: «مهناز از دوشنبه هفتهٔ گذشته یعنی از روز ۲۰ تیرماه تا دیروز ۲۷ تیرماه، در بیمارستان بستری بوده است. روز گذشته مهناز سرانجام موفق شده تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌اش برقرار کند و موضوع بستری بودنش در بیمارستان را به خانواده اطلاع داده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بیماری جسمی مهناز محمدی، نگرانی‌ها را در خصوص ادامه بازداشت و بی‌خبری از وی افزایش داده است. او مبتلا به بیماری شبیه به‌ام اس است و درصورت عدم دسترسی مستمر به دارو دچار درد عضلانی شدید و فلج موضعی می‌شود.

در شرایطی که وضعیت جسمی مهناز محمدی در زندان رو به وخامت گذاشته و نگرانی‌های جدی در مورد سلامت او وجود دارد، و به رغم انجام کلیه امور قانونی آزادی مهناز از سوی خانواده‌اش، بازجویی از وی ادامه دارد.

این منبع آگاه در همین رابطه می‌گوید: «مقامات قضایی، پیش‌تر به خانوادهٔ مهناز گفته بودند که او نیز همراه با مریم مجد، آزاد خواهد شد و چون سند نداشته‌اند دادگاه کفالت را قبول کرده و قرار بود مهناز را آزاد کنند، اما بعد گفته‌اند به دلیل بیماری بازجویی‌های او انجام نشده، آزاد نخواهد شد و در حالی که خانوادهٔ مهناز روز بیست و پنجم تیرماه تا ساعت ۴ صبح مقابل زندان اوین منتظر آزادی او بوده‌اند هیچ کس به آن‌ها اطلاع نداده که مهناز در بیمارستان است».

مهناز محمدی، مستندساز و فعال حوزهٔ زنان، از روز ۵ تیرماه در پی حمله ماموران امنیتی به منزل‌اش و تفتیش و ضبط وسایل او بازداشت شد. مسئولان قضایی تا به حال از ارائه هر گونه دلیلی پیرامون ادامه بازداشت مهناز خودداری کرده‌اند و پروندهٔ وی هم اکنون در دادسرای پارک شهر است.

همچنین امروز فرهاد توحيدی، نايب رئيس خانه سينما از تشکیل کمیته ای برای پيگيری وضعيت سينماگران زندانی در ايران، خبر داد و گفت «اين مسايل يک سالی هست که گريبانگير سينماست، ما تلاش خود را به کار می‌گيريم تا از طريق مجاری قانونی اين مسأله را حل کنيم.»

توحیدی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفت: «مشکل اين سينماگران را پيگيری کرديم اما هنوز به جواب روشنی درباره نوع اتهامات و نحوه و دلايل دستگيری نرسيديم و جواب قانع کننده‌ای نيز دريافت نکرديم.»

عليرضا سجادپور، مدير اداره کل نظارت و ارزشيابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با «شرق» گفته است: «پيگيری حقوق صنفی سينماگران در حيطه مسووليت ماست اما درباره اين دستگيری‌ها اظهارنظری نمی‌کنم.»

مرضيه وفامهر، بازيگر، پگاه آهنگرانی، بازيگر و مستندساز و مهناز محمدی، مستندساز سه سينماگری هستند که در یک ماه گذشته توسط مأموران امنيتی بازداشت شده‌اند. بازداشت مهناز محمدی و پگاه آهنگرانی با واکنش‌ها و اعتراض‌های گستردهٔ مجامع حقوق بشری ایرانی و بین المللی مواجه شده است و در همین ارتباط روز گذشته نیز چهارسازمان مدافع آزادی بیان با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواستار آزادی فوری مهناز محمدی و پگاه آهنگرانی شدند.

پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستندساز نیز از هفته گذشته در بازداشت به سر می‌برد و روز گذشته، یک مقام قضایی در دادستانی تهران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، بازداشت پگاه آهنگرانی را تایید کرده و گفت که تحقیقات در بارهٔ وی هنوز ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016