جمعه 31 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه ایران: انگليس در رفتارش با ايران تجديد نظر كند، ایرنا

گفت و گو از: زهرا هژبري

'علي اكبر صالحي' وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه براي برقراري رابطه با هيچ كشوري بجز رژيم صهيونيستي كه از اساس مطرود است،مشكلي نداريم، روابط دو جانبه تهران - لندن را مطلوب ندانست و به انگليس توصيه كرد كه در رفتارش با ايران تجديد نظر كند.

مقام ارشد دستگاه سياست ديپلماسي ايران در گفت و گويي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران، برقراري رابطه با هر كشوري را بر اساس 'گفتمان همسطح ' پيگيري مي كند.

وي تصريح كرد: رفع محدوديت از نصرت الله تاجيك مي تواند علامت مثبتي از طرف دولت انگليس مبني بر تجديد نظر جدي در روابط با تهران باشد.

وزير امور خارجه در بخشي ديگري از اين مصاحبه اظهار داشت: آمريكا مي خواهد به جمهوري اسلامي ايران به ديده ايران قبل از انقلاب بنگرد و تهران را در مدار تمايلات و خواسته هاي سياسي خود قرار دهد.
صالحي گفت: رابطه اي كه آمريكا مي خواهد ، رابطه گرگ و ميشي است كه ما آن را رد مي كنيم.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: چنانچه آمريكا از اشتباهات گذشته اش دست بردارد و به حقوق ملت ايران احترام بگذارد، آنگاه شرايط متفاوت خواهد بود.

وزير امور خارجه ايران همچنين 'سوء تفاهم ها' ميان تهران - رياض را معلول تحولات منطقه اي دانست و تصريح كرد: اين سوء تفاهمات قابل رفع است.

صالحي در بخش ديگري از اين گفت و گو 'مناقشه هسته اي ايران' را ابدي ندانست و اظهار داشت: ما در موضوع هسته اي به دنبال راه حل برد - برد هستيم و اگر غرب به اين راه حل اعتقاد دارد سر ميز مذاكره حاضر شود .

وزير امور خارجه ايران افزود: ادامه سياست هويج و چماق راه به جايي نخواهد برد چرا كه فشارها ايران را آبديده تر مي كند.

وي به غرب توصيه كرد كه سر ميز مذاكره حاضر شود تا مساله حل شود زيرا ايران كشور مستقلي است و تصميم گرفته است هر هزينه اي را براي حفظ استقلال خود بپردازد.

صالحي در بخش ديگري از اين مصاحبه اعلام كرد:‌ بخش ديپلماسي عمومي به عنوان يك اداره كل زير نظر وزير امور خارجه تشكيل و اداره خواهد شد.

وزير امور خارجه ايران خاطرنشان كرد: استخدام ها در وزارت خارجه نبايد بر مبناي تبارگرايي، دوستي، رفاقت و توصيه باشد بلكه بايد بر اساس گزينش علمي و مصاحبه توسط كميته اي صاحب صلاحيت صورت گيرد.

وي اظهار اميدواري كرد كه 'طي دو سال آينده يك هزار نيرو بر اساس شيوه هاي علمي جذب وزارت امور خارجه شوند'.

مطالب فوق ، بخش هايي از مصاحبه يك ساعته اختصاصي خبرنگار ايرنا با ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران است كه از زمان تصدي وزارت خارجه، روزهاي پرمشغله اي را پشت سر گذاشته است.

ديپلمات ارشد (62 ساله) ايران كه در آذرماه سال 1389 از سوي محمود احمدي‌نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه انتخاب و جايگزين 'منوچهر متكي' شد، بين المللي مي انديشيد و ملي تصميم مي گيرد و به گفته خودش در مدت زمان تصدي وزارت خارجه، درصدد ارتقا هر چه بيشتر جايگاه جمهوري اسلامي ايران است.

او كه پيش از تصدي وزارت خارجه،رياست سازمان انرژي اتمي را به عهده داشت، دهم بهمن ماه 89، با 146راي موافق، 60 راي مخالف و 35 راي ممتنع از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد گرفت و به عنوان وزير امور خارجه معرفي شد.

صالحي كه مدرك كارشناسي خود را از دانشگاه آمريكايي بيروت و دكترا را در رشته علوم فني در سال 1977 از دانشگاه ام‌ آي ‌تي آمريكا دريافت كرده،‌ به زبان هاي عربي و انگليسي مسلط است و با زبان هاي آلماني، اسپانيايي، فرانسوي و تركي نيز آشنايي دارد.

او كه پنج سال نمايندگي دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي و نيز چهار سال معاونت دبير كلي سازمان كنفرانس اسلامي (سازمان همكاري اسلامي) را در كارنامه خود دارد،به ذكاوت، حسن خلق، تواضع و متانت در گفتار و كردار مشهور است.

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي ايران در تلاش است با رويكردي جديد، روابط تهران را با كشورهاي دنيا بجز رژيم صهيونيستي و آن دسته از كشورهايي كه به گفته خودش همچنان خصومت مي ورزند و از موضع نابرابر خواهان برقراري رابطه هستند،‌ تعميق بخشد.

صالحي در نخستين دور از سفرهاي اروپايي دو جانبه اش، اخيرا به دعوت همتايان خود به اسلووني و اتريش در اروپاي مركزي سفر كرد كه با استقبال گرم ميزبانانش مواجه شد.

** مشروح مصاحبه خبرنگار ايرنا با وزير امور خارجه

** گفتمان همسطح با كشورها/ رژيم صهيونيستي از اساس مطرود است

خبرنگار ايرنا به عنوان نخستين سووال از وزير امور خارجه پرسيد: آقاي وزير؛ در نخستين سفر اروپايي دو جانبه به اروپا، طرفين از تعميق رابطه با اتحاديه اروپا سخن گفتيد و بيان كرديد كه دستگاه ديپلماسي در تلاش است روابط تهران را با همه كشورها بجز رژيم صهيونيستي و نيز ايالات متحده آمريكا كه خصومتش عليه ملت ايران ادامه دارد، تعميق بخشد.

اما گفته مي شود، بيش از يكسال است كه دولت هاي ايران و انگليس سفراي خود را فراخوانده اند و رابطه سياسي ميان دو كشور تنزل يافته است.

البته مجلس شوراي اسلامي با توجه به رفتارهاي مداخله آميز دولت انگليس خواستار كاهش سطح رابطه و حتي قطع آن است.

با اين وضعيت، بهبود رابطه با لندن چه زماني در دستور كار تهران قرار خواهد گرفت؟

وزير امور خارجه ايران پاسخ داد:اساس سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، برقراري روابط با تمام كشورهاي جهان بر اساس اصول عزت، حكمت و مصلحت است بجز رژيم صهيونيستي كه تكليفش روشن است.

صالحي افزود: حالا در ميان كشورها، ممكن است برخي باشند كه مي خواهند براي برقراري روابط، شرط و شروطي بگذارند .

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي كشور تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران برقراري رابطه با هر كشوري را بر اساس 'گفتمان همسطح' انجام مي دهد ؛ يعني هيچگاه نخواهد پذيرفت كه كشوري بخواهد از مرتبه بالاتري به ايران نگاه و شرط تعيين كند.

وي تصريح كرد: اگر وضعيت براي گفتمان، برابر و بدون پيش شرط باشد، با هيچ كشوري براي برقراري روابط مشكلي نداريم بجز رژيم صهيونيستي كه از اساس مطرود است.

وزير امور خارجه اظهار داشت: درباره رابطه با انگليس، سفراي دو كشور فراخوانده نشده اند. سفير قبلي انگليس جابجا شد و مسووليت جديدي در عراق گرفت و دولت انگليس، سفير جديد را به جاي سفير قبلي معرفي كرده است و ما نيز سفير خود را فرا نخوانده ايم.

** انگليس در رفتارش تجديد نظر كند

خبرنگار ايرنا سووال كرد: بيش از يكسال است دو كشور سفير ندارند و تهران و لندن روابط خوبي ندارند؛ حتي برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سخن از قطع رابطه با انگليس مي گويند. در چه شرايطي دو كشور مي توانند روابط خود را بهبود بخشند؟

وزير امور خارجه پاسخ داد: بله، روابط دو كشور در شرايط مطلوب نيست و علتش اين است كه موضعگيري هاي انگليس و رفتار دولتمردان اين كشور در عرصه هاي بين المللي، رفتاري غير قابل قبول و غيرقابل توجيه است و درست به همين اعتبار است كه روابط دو جانبه ميان تهران - لندن شرايط مطلوبي ندارد.

صالحي اظهار اميدواري كرد كه' دولت انگليس در رفتارش با جمهوري اسلامي ايران تجديد نظر كند'.
وي در عين حال گفت: يقين داريم دولت انگليس به جايگاه مهم جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه آگاه است و از اين رو، براي رابطه با تهران ناگزير است در رفتارش تجديد نظر كند.

** رفع محدوديت از تاجيك، علامت مثبتي از سوي انگليس خواهد بود

خبرنگار پرسيد: آيا حل و فصل پرونده نصرت الله تاجيك مي تواند تاثيري در بهبود روابط ميان دو كشور داشته باشد؟

وزير امور خارجه پاسخ داد: اقداماتي در حال انجام است كه اميدواريم موضوع آقاي تاجيك بصورت مطلوب حل و فصل شود و محدوديت هايي كه دولت انگليس براي وي وضع كرده است، برطرف شود.

صالحي در عين حال گفت: موضوع آقاي تاجيك كه اميدواريم به نحو مطلوبي از وي رفع محدوديت شود، مي تواند علامت مثبتي از طرف دولت انگليس مبني بر تجديد نظر جدي در روابطش با جمهوري اسلامي ايران باشد.

** آمريكا مي خواهد ايران در مدار تمايلات او حركت كند

خبرنگار ايرنا از صالحي پرسيد: در بدو ورود به وزارت امور خارجه از بازتعريف و بازسازي رويكردها براي تحقق اهداف نظام در عرصه سياست خارجي با تاكيد بر حفظ مباني و اصول سخن گفتيد. آيا در اين بازتعريف و بازسازي رويكرد با كشورها، علاوه بر مسائل ايدئولوژيك، منافع اقتصادي پررنگ تر از گذشته خواهد شد؟

وزير امور خارجه پاسخ داد: همانگونه كه در ابتداي مصاحبه نيز گفتم ، سياست جمهوري اسلامي ايران، برقراري رابطه با تمامي كشورهاي جهان بجز رژيم صهيونيستي است .

صالحي افزود: ما هيچ منعي در برقراري رابطه با هيچ كشوري بجز رژيم صهيونيستي نداريم اما ممكن است كشورهايي مانند ايالات متحده آمريكا باشند كه شرايط ما با آنها در وضعيت خاصي قرار دارد .
اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: آمريكايي ها هنوز دلشان مي خواهد به جمهوري اسلامي ايران به ديده ايران قبل از انقلاب اسلامي نگاه كنند، در صورتي كه بيش از 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي گذشته است.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: انقلاب ما، انقلابي رهايي بخش بود كه از چنگ استعمار بيرون آمديم.
وي تصريح كرد: آمريكايي ها نمي توانند بپذيرند كه كشوري مانند ايران در موقعيت ژئواستراتژيكي كه قرار دارد و از امكانات عظيمي كه برخوردار است ، در سياست هاي داخلي و خارجي خود بطور مستقل عمل مي كند و در تعاملات سياسي و بين المللي از جايگاه و شان خاصي برخوردار است.

صالحي ادامه داد: تحمل اين شرايط براي آمريكا دشوار است و فكر مي كند با فشارهايي كه وارد و محدوديت هايي كه ايجاد مي كند، مي تواند ايران را در مدار تمايلات سياسي، خواسته ها و آرزوهاي خودش قرار دهد .

وزير امور خارجه تصريح كرد:‌ اگر روزي آمريكا به اين نتيجه برسد كه حاضر باشد با جمهوري اسلامي ايران بصورت دو كشور كاملا برابر و بدون هيچ گونه پيش شرطي گفت و گو كند و نيز از اشتباهات گذشته اش دست بردارد و به حقوق ملت ما احترام بگذارد، آن گاه شرايط متفاوت خواهد بود.

صالحي با بيان اينكه حضرت امام (ره) فرمودند كه ما رابطه گرگ و ميش را نمي خواهيم، گفت: رهبر معظم انقلاب نيز بارها اين مطلب را فرموده اند و اكنون رابطه اي كه آمريكا مي خواهد، همان رابطه گرگ و ميش است كه ما آن را رد مي كنيم.

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي ايران تاكيد كرد:‌ بنابراين، تا زماني كه آمريكا به شيوه خودش عمل مي كند، بحث گفت و گو يا مذاكره سياسي با آمريكا، خارج از دستور كار ما قرار دارد.

از صالحي سووال شد: آيا اين گفته برخي صاحبنظران علوم سياسي و روابط بين الملل را قبول داريد كه در روابط بين الملل دوستي و دشمني دائم وجود ندارد؟

وزير خارجه پاسخ داد: دشمني دائم در روابط بين الملل معني ندارد. ما دوستي بي علت شنيده ايم اما دشمني بي دليل نشنيده ايم.

** ديپلماسي عمومي به عنوان اداره كل زير نظر وزيرخارجه است


خبرنگار ايرنا از وزير امور خارجه پرسيد: آيا ساختار جديد وزارت خارجه و معاونت هاي آن كه بارها درباره آن صحبت كرده ايد، به تصويب رسيده است؟ در اين ساختار، 'ديپلماسي عمومي' چه جايگاهي دارد؟
وزير امور خارجه پاسخ داد: ساختار جديد وزارت امور خارجه تصويب شده، معاونت ها از 10 معاونت به 6 معاونت تقليل يافته و بيش از 15 اداره كل كاسته شده است.

به گفته صالحي،‌ در ساختار جديد نسبت كارشناسان به مديران بيشتر شده است.

وي، ساختار جديد معاونت ها را شامل معاونت اداري و مالي، معاونت كنسولي، معاونت بين الملل، معاونت اروپا و آمريكا، معاونت آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع و نيز معاونت عربي - آفريقايي برشمرد.
وزير امور خارجه اظهار داشت: بخش ديپلماسي عمومي نيز پيشنهاد شده است و به عنوان يك اداره كل زير نظر وزير اداره مي شود.

** استخدام ها در وزارت خارجه نبايد بر اساس تبارگرايي و رفاقت باشد

از وزير امور خارجه سووال شد: شما در برنامه پيشنهادي خود براي تصدي وزارت خارجه فرموديد تامين نيروي انساني شايسته، متعهد و دلباخته ميهن عزيز اسلامي، ضرورتي انكار ناپذير است و بر اين باوريد، ايجاد تغييرات لازم در شيوه جذب نيروهاي مورد نياز دستگاه ديپلماسي بايد در صدر برنامه ها باشد. برنامه ويژه عملي شما در اين زمينه چيست؟

آيا بازنگري در شيوه جذب نيروها موجب بهبود اوضاع دستگاه ديپلماسي كشور خواهد شد؟

صالحي پاسخ داد: وزارت امور خارجه از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون، بيش از 10 هزار ماموريت ثابت به خارج از كشور داشته است كه از بين آنها كمتر از 10 نفر ريزش داشته اند و چنين امري ممكن است در هر صنفي وجود داشته باشد.

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي افزود: وزارت امور خارجه به فرموده رهبر معظم انقلاب، پيشاني نظام در عرصه خارجي است و نيمي از دولت محسوب مي شود.

وزير امور خارجه اضافه كرد: براي اينكه وزارت امور خارجه به نحو مطلوبي سياست هاي خود را اجرا كند، قطعا بايد از بهترين فرزندان ملت بهره گيرد و اين بهترين ها جز بر اساس شايسته سالاري و گذراندن يكسري گزينش هاي علمي و مصاحبه نبايد انتخاب شوند.

صالحي تاكيد كرد: بطور كلي استخدام ها در وزارت امور خارجه نبايد بر مبناي تبارگرايي، دوستي، رفاقت و توصيه باشد بلكه بايد بر اساس گزينش و مصاحبه علمي توسط كميته اي صاحب صلاحيت باشد تا بتوانيم بهترين و شايسته ترين افراد را براي كار در وزارت امور خارجه داشته باشيم.

وزير امور خارجه ابراز اميدواري كرد در دو سال آينده حدود يك هزار نيروي جديد بر اساس شيوه هاي علمي جذب وزارت امور خارجه شوند.

خبرنگار ايرنا از وزير خارجه پرسيد: آيا اين شايسته سالاري شامل حال زنان هم خواهد شد؟

وي پاسخ داد: حتما.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** سوء تفاهم ها ميان تهران - رياض قابل رفع است

از وزير امور خارجه سووال شد شما در ابتداي تصدي وزارت خارجه گفتيد كه عربستان مستحق رابطه ويژه سياسي با ايران است و حتي صحبت از سفر شما به عربستان به ميان آمد. با دخالت عربستان در تحولات بحرين، ايران سفر به اين كشور را منوط به پايان دادن دخالت نظامي عربستان كرده و اخيرا همتاي سعودي تان گفته است كه وقتي شما در پاكستان بوديد تماسي با وي گرفته و براي سفر به عربستان ابراز تمايل كرده ايد. سردي روابط تهران - رياض چگونه برطرف خواهد شد؟

صالحي پاسخ داد: هنگامي كه وزير كشور پاكستان در ايران بود، در جلسه اي كه با هم داشتيم، تماسي تلفني نيز با آقاي سعود الفيصل داشتيم كه وزير كشور پاكستان با وي احوالپرسي داشت كه وي تصورش اين بوده است كه من در پاكستان هستم؛ درصورتي كه وزير كشور پاكستان در ايران بود.

وزير امور خارجه اظهار داشت: ما در ارتباط با روابط دو جانبه مشكل خاصي با عربستان نداريم و عربستان را به عنوان يك كشور مهم منطقه و اثر گذار در عرصه بين المللي مي دانيم.

صالحي افزود:مدتها روابط خوب و حسنه اي با عربستان داشته ايم و پس از تحولاتي كه در منطقه رخ داد، اختلافي در برداشت ها و تحليل ها نسبت به تحولات منطقه بين دو كشور به وجود آمد.

وي با بيان اينكه برخي القا مي كنند كه اين اختلاف نظرها باعث دوري دو كشور از يكديگر شده است،‌ گفت: اعتقادم اين است سوء تفاهم ها بين تهران و رياض كه معلول تحولات منطقه اي بوده، قابل رفع است.

وزير امور خارجه تصريح كرد: روي شيوه رايزني با عربستان نظرات مختلفي در كشور وجود دارد و اميدواريم شيوه مقبولي پيدا شود كه رايزني سياسي را با عربستان داشته باشيم تا منجر به رفع سوء تفاهم ها شود.

وي در عين حال اظهار اميدواري كرد كه' سوء تفاهم هاي بين تهران - رياض كه در ارتباط با موضوعي غيردوجانبه است، سايه بر روابط دو جانبه نيندازد'.

صالحي درباره اوضاع بحرين نيز اظهار داشت: ما به حاكميت ملي و استقلال بحرين احترام مي گذاريم و خواهان صلح، ثبات و امنيت بحرين هستيم.

وي با بيان اينكه ايران و بحرين سالها رابطه خوب سياسي داشته اند، افزود: دولت بحرين اعتراف كرده كه دولت ايران هيچ دخالتي در امور بحرين نداشته است و دليلي وجود ندارد كه ما بخواهيم در امور اين كشور مداخله كنيم.

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي اضافه كرد:‌ معتقديم موضوع بحرين بايد بصورت بحريني - بحريني حل شود و در اوايل تحولات، بسيار تلاش شد تا موضوع بحرين را بحريني - ايراني يا شيعي - سني يا عرب و عجم كنند كه به لطف خدا با آگاهي مردم بحرين و روشنگري هايي كه انجام شد، هيچ كدام از اين موارد به نتيجه نرسيد.

صالحي تصريح كرد: در موضوع بحرين، مثل ساير كشورهايي كه مردم آن كشورها خواسته هايي مطرح مي كنند، بايد مساله ميان مردم و دولت آن كشور حل شود.

وزير امور خارجه ايران گفت: ما با دولت بحرين روابط سياسي داريم و اقدام پادشاه بحرين در گفت و گو با مردم كشورش را اقدامي مثبت مي دانيم و اميدواريم اين حركت بتواند چاره ساز باشد.

**ارتقا روابط تهران - قاهره در حد سفير، ثبات و امنيت منطقه را تقويت مي كند

خبرنگار ايرنا درباره تحولات مصر از وزير خارجه پرسيد، آيا تاكنون گفت و گوهايي با دولت انتقالي براي داشتن رابطه انجام شده است و آيا در آينده شاهد بازگشايي سفارتخانه هاي دو كشور خواهيم بود؟
وزير امور خارجه ايران در پاسخ گفت: مصر در جهان عرب و دنياي اسلام، وزن بسيار بالايي دارد. مصر، كشوري موثر و از عوامل عمده ثبات و امنيت در منطقه است.

صالحي افزود: مصر از نظر توليد فكر در جهان اسلام، كشور بسيار برجسته اي است و دانشگاه الازهر مصر، كانون نشر اسلام است و از سراسر جهان اسلام براي آموزش هاي ديني به اين دانشگاه مي روند.
اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: مصر با جمعيتي قريب 80 ميليون نفر، رابطه اي ديرينه با ايران داشته است و ارتقا روابط تهران - قاهره در حد سفير مي تواند ثبات و امنيت منطقه را تقويت كند، چون هم ايران و هم مصر به دنبال ثبات و امنيت منطقه هستند.

وزير امور خارجه اظهار داشت: ارتباط تنگاتنگ سياسي بين تهران - قاهره مي تواند در جهت صلح، امنيت و ثبات منطقه مفيد باشد، ضمن اينكه ظرفيت هاي فراواني براي همكاري بين مصر و ايران در عرصه هاي مختلف به خصوص فرهنگي ، علمي ، تجاري و صنعتي وجود دارد.

** ادامه سياست هويج و چماق بي فايده است/ به دنبال راه حل برد - برد هستيم

خبرنگار ايرنا از صالحي پرسيد، در سفر اخيرتان به اتريش بار ديگر موضوع هسته اي در صدر اخبار قرار گرفت. تام دانيلون مشاور امنيت ملي آمريكا نيز اخيرا از تعامل و مذاكره با ايران سخن گفته در حالي كه گري سيمور مشاور ارشد اوباما معتقد به اعمال سياست فشار و مذاكره است. با توجه به اين اظهار نظرهاي متناقض و عملكرد غرب در سالهاي گذشته،آيا فكرمي كنيد مذاكراتي كه غرب براي انجام آن ابراز تمايل كرده است،به نتيجه خواهد رسيد ؟

وزير امور خار جه ايراندر پاسخ گفت: هيچ مناقشه اي ابدي نيست و بنابراين روزي مناقشه هسته اي ايران، حل و فصل خواهد شد.

صالحي افزود: آمريكايي ها و بطور كلي غرب، از فشار به ايران كه فشاري سياسي به بهانه هسته اي است، چند هدف را دنبال مي كنند.

وي اضافه كرد: هدف اول اين است كه سعي مي كنند ايران را در مدار جريان فكري و سياسي خود درآورند و هدف دوم نيز اين است كه مي خواهند جمهوري اسلامي ايران را نسبت به موضوع فلسطين كه گمان مي كنند اكنون درباره آن در منطقه يارگيري كرده اند، با افكار خود همراه سازند.

وزير امور خارجه اظهار داشت: هدف سوم آنها نيز اين است كه مي خواهند به كشورهاي ديگر جهان تفهيم كنند، ايران كه آنقدر مقاومت كرد، بالاخره تسليم ما شد و به كشورهايي مانند برزيل، آفريقاي جنوبي، آرژانتين، مصر و تركيه و نيز ساير كشورهايي كه بالقوه مي توانند راه ايران را در موضوع هسته اي طي كنند، تفهيم كنند مبادا راه ايران را از جهت كسب فناوري هسته اي و چرخه سوخت هسته اي طي كنند و گرنه با فشارهايي مواجه مي شوند.

صالحي اضافه كرد: هدف چهارم هم اين است كه مي خواهند به دنيا بفهمانند اين اراده استكبار است كه دنيا را اداره مي كند و هيچ كشوري آنهم كشوري جهان سومي نمي تواند در مقابل اراده استكبار بايستد چرا كه اگر چنين باشد هيمنه استكبار از دست مي رود و ارزشي نخواهد داشت.

وزير امور خارجه اظهار داشت: اينكه از چماق و هويج صحبت مي كنند از 32 سال پيش نيز مطرح بود و وقتي انقلاب اسلامي ايران پيروز شد عده اي در پاريس جمع شده بودند و مي گفتند انقلاب تا دو هفته ديگر سرنگون مي شود، دو هفته كه گذشت گفتند تا دو ماه ديگر سرنگون مي شود. وقتي دو ماه هم گذشت گفتند تا يك سال ديگر سرنگون مي شود و همين طور در قهوه خانه ها و محافل پاريس به آرزوي ساقط شدن انقلاب اسلامي مي نشستند و تحليل ارائه مي كردند.

وي افزود: جنگ تحميلي كه رخ داد گفتند انقلاب اسلامي ساقط مي شود كه چنين نشد و هنگامي كه تحريم ها را وضع كردند، گفتند حتما ساقط مي شود و باز هم تصورشان اشتباه بود.

صالحي اظهار داشت: اگرچه تحريم ها و محدوديت ها، كار را مقداري مشكل كرد اما همين مشكلات و جنگ تحميلي كه براي ما آفريدند، باعث شد ملت منسجم تر شود، روي پاي خود بايستد و در عرصه هاي مختلف علمي ، تكنولوژيكي و صنعتي بتواند به سمت خود اتكايي پيش برود.

وي اضافه كرد:‌ اكنون شاهديم نتيجه تحريم ها و محدوديت ها آن شده است كه وقتي مجله 'جينز ديفنز' را مي خوانيد، ايران را در رديف كشورهايي در منطقه قرار مي دهد كه كمترين خريدهاي ارزي دفاعي را از خارج كشور دارد و اين نشان مي دهد ايران روي پاي خود ايستاده است.

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي ايران تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با همه مشكلات، توانسته است در ابعاد مختلف علمي همچون نانو تكنولوژي، سلول هاي بنيادين و هسته اي پيشرفت كند، حال آن كس كه از سياست چماق و هويج سخن مي گويد ادامه بدهد تا ببيند نتيجه چه مي شود.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: ما به دنبال راه حل برد - برد هستيم، حال اگر غربي ها به اين راه حل اعتقاد دارند، سر ميز مذاكره حاضر شوند ، ما آماده ايم؛ اگر هم اعتقادي ندارند به راه خود ادامه دهند چرا كه فشارها تا به امروز ما را آبديده تر كرده است.

صالحي اظهار داشت: 30، 50 يا حتي 200 سال براي كشوري مانند ايران يك برگ از تاريخ كشور است؛ حالا فرض كنيد اينها 30 سال ديگر هم به رويه خود ادامه دهند، ما كشوري نيستيم كه تسليم شويم.
وزير امور خارجه ايران به غرب توصيه كرد كه سر ميز مذاكره از موضع برابر حاضر شود تا طرفين مساله را حل كنند زيرا ايران كشور مستقلي است كه تصميم گرفته است هر هزينه اي را براي حفظ استقلال خود بپردازد.

*** جمهوري اسلامي ايران به دنبال حركت در مسير آرمان ها است

خبرنگار ايرنا به عنوان آخرين سووال از وزير امور خارجه پرسيد:با توجه به اينكه اين روزها، بحث حقوق بشر بلافاصله در كنار موضوع هسته اي مطرح مي شود و در ديدارهاي اخير شما با مقامات اسلووني و اتريشي نيز مطرح شد، چنين به نظر مي رسد كه غرب در نظر دارد، از طريق اين پرونده نيز ايران را تحت فشار قرار دهد. نظر شما در اين باره چيست؟

صالحي پاسخ داد: اينها به دنبال فشار از طرق مختلف هستند و بحث حقوق بشر، بحث جديدي نيست. ما از خودمان مطمئن هستيم؛ البته ادعا نمي كنيم وضعيت حقوق بشر در كشور ما ايده آل است كما اينكه مدعي هستيم وضعيت حقوق بشر در هيچ كشوري بخصوص برخي كشورهاي اروپايي و آمريكا نيز ايده آل نيست .

وزير امور خارجه افزود: يك دختر محجبه نمي تواند در اروپا ادامه تحصيل دهد و به مسلمانان اجازه داده نمي شود در برخي كشورهاي اروپايي مسجد و مناره بسازند.

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي اضافه كرد: ما به اعتبار اينكه جمهوري اسلامي ايران، نظامي اخلاقي و در چارچوب اصول ديني قرار گرفته است، همواره در صدد اصلاح خود و حركت به سمت آرمان هايي هستيم كه دين مبين اسلام تعريف كرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016