پنجشنبه 13 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناصر تقوايی: از گزارشگر ويژه سازمان ملل می خواهم تا با زندانيان ديدار کند، کمپين بين المللی حقوق بشر

ناصر تقوايی در گفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با اشاره به اينکه عليرغم سخنان هفته گذشته دادستان کل کشورمرضيه وفا مهر، بازيگر سينما و همسر ناصر تقوايی بيش از يکماه است که به اتهام بازی در فيلم ” تهران من، حراج” در زندان قرچک ورامين به سر می برد. اگرچه محسن اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاييه در صحبت های خود در تاريخ ۴ مرداد خبر از آزادی پگاه آهنگرانی و مرضيه وفا مهر را داد اما اين بازيگر سينمايی هنوز آزاد نشده است. ناصر تقوايی در گفتگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از سازمان ملل درخواست کرد که گزارشگر ويژه خود را زودتر به ايران بفرستد تا وضعيت زندانيان را از نزديک ببيند و به نوعی از آنها دفاع کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناصر تقوايی در خصوص آخرين وضعيت همسرش به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « هفته گذشته آقای اژه ای گفتند که دختران سينمايی آزاد خواهند شد . در روزنامه ها هم اسم خانم پگاه آهنگرانی و مرضيه وفا مهر، همسرم را خواندم که آزاد می شوند با اين حال دو روز بعد از صحبت های آقای اژه ای خانم آهنگرانی و محمدی آزاد شدند اما خانم من آزاد نشد. قاضی همسرم، پرونده ايشان را به دادگاه فرستاده اند. به نظرم فرستادن پرونده به دادگاه تنها راهکار قانونی بود که او می توانست با آن دستور آقای اژه ای را اجرا نکند. حالا من منتظر دو چيز هستم، يکی منتظر نظر دوباره دادستان کل کشور در خصوص وضعيت پرونده همسرم هستم و ديگری تعيين زمان محاکمه همسرم. چون اگر قرار باشد همسرم محاکمه شود بايد زودتر زمانش مشخص شود، نگرانيم اين است که تعيين زمان دادگاه به درازا بکشد و او همين طور در زندان بماند.»

ناصر تقوايی در خصوص پيگيری هايش گفت: « تا آنجا که از دستم بر می آيد به آدم ها رجوع می کنم. اگر در مورد خودم بود هيچ وقت به کسی رجوع نمی کردم همين طور که تا به حال هيچ وقت در زندگيم نکرده ام اما اين بار مربوط به فرد ديگری است که کمک من به دردش می خورد، همسرم است.اما با شلوغی دادگستری که می بينم به نظرم نمی آيد به اين زودی ها دادگاهش برگزار شود . يعنی حالا حالاها او بايد در زندان بماند.»

ناصر تقوايی گفت: « تلخی ماجرا اين است که چرا هنرمندان ما به دليل نوع کارشان بايد گذرشان به زندان بيفتد، واقعا دردناک است. بازيگر نمی تواند بگويد مثلا من اين کار را در فيلم می کنم ، اين کار را نمی کنم. ديگر کسی به او پيشنهاد کار نمی دهد. اين فيلم تهيه کننده و کارگردان دارد. اگر اشکالی است آنها بايد پاسخگو باشند چرا همسر من بايد جور آنها را بکشد. اين بازداشت ها انعکاس بدی در داخل و خارج هم دارد. الان به شدت بچه های خانه سينما نگران هستند که اين اتفاق ها زياد نشود. خانم رخشان بنی اعتماد، آقايی پرويز پرستويی و امين تارخ در روزهای گذشته رفتند با قاضی پرونده مرضيه صحبت کردند اما فايده ای نداشت. »

تقوايی گفت: « من خواهش دارم اگر سازمان ملل قرار است بازرس ويژه ای را به ايران بفرستد نام تمام زندانيان و زندان ها را در ليست جا بدهد تا از آنها ديدار کند، بايد از آنها دفاع شود. من وقتی برای ملاقات همسرم به زندان می روم چيزهای را می بينم که واقعا درناک است.»

تقوايی در پاسخ به اين سوال که چرا پس از گفته های دادستان کل کشور همچنان مرضيه وفا مهر در زندان است، گفت: « نمی دانم واقعا چه بگويم، من برخورد سليقه ای قاضی را دخيل می دانم. چون ايشان حتی با وثيقه هم موافقت نکردند. حالا مدعی شده اند که آزاد نشدن مرضيه به علت مصاحبه های من با راديو و تلويزيون های خارجی بوده است. اما من مصاحبه هايم را ۱۶ روز پس از تصميم ايشان شروع کردم. خيلی از مطبوعاتی ها می دانستند که همسرم بازداشت شده است اما به احترام من که می گفتم صلاح نمی دانم فعلا منتشر شود خبر را پخش نکردند. من زمانی گفتگو کردم که قاضی حاجی محمدی بازداشت موقت همسرم را دوباره تمديد کرد. يعنی من هر چقدر صبر کردم ديدم او شدت عملش بيشتر می شود.»

همسر مرضيه وفا مهرگفت:« يک روز صبح با تلفن بچه ها از خواب بيدار شدم که گفتند خبر بازداشت همسرم در خيلی از رسانه های داخل و خارج منتشر شده است. در اين خبرها اشکالاتی بود و جملاتی نوشته شده بود که واقعی نبودند. من برای شفاف سازی مجبور شدم که صحبت کنم. يکی اينکه نوشته بودند فيلم پروانه نمايش و مجوز نداشته و به شکل زير زمينی ساخته شده است که همه اشتباه است. مگر می تواند فيلمی زير زمينی و بدون مجوز باشد آنوقت بخش بيشتر آن در خيابان های تهران فيلم برداری شده باشد؟ مگر می توان ۱۵ روز در خيابان های تهران بدون مجوز فيلم برداری کرد، پس وقتی پليس جلوی آنها را می گرفته چه نشان می دادند. درباره پروانه نمايش ، اين فيلم اصلا فيلم سينمايی نبوده و قابليت پخش در سالن های سينمايی را نداشته که پروانه نمايش داشته باشد! اين يک فيلم دانشجويی – تجربه ای ۶۰ دقيقه ای بوده است. من نمی دانم چطور سی دی قاچاق اين فيلم به ايران آمده است . از وقتی هم اين جنجال آغاز فروش اين فيلم در ايران ده برابر شده است خب اين هم نتيجه اين بازداشت شد.»

ناصر تقوايی، کارگردانی که سينمای ايران مديون نام اوست درباره حمايت وزارت ارشاد و مسولان سينمايی کشور گفت: « در مورد اين پرونده خيلی عجيب است که مسولان وزارت ارشاد مسئوليتی به عهده نمی گيرند و می گويند از اختيارات ما خارج است. چند هفته پيش جلسه ای با آقای شمقدری، معاونت سينمايی ايران داشتم که ايشان قول دادند فردايش جلسه ای با حضور وزير ارشاد و نماينده ای از وزارت اطلاعات برای پيگيری وضعيت زنان سينمايی بازداشت شده داشته باشند، در آن زمان هنوز پگاه آهنگرانی و مهناز محمدی هم در زندان بودند. قرار بود همان روز نيز تلفنی به من نتيجه جلسه را خبر بدهند که هيچ تماسی نگرفتند. فردايش بالاخره توانستم با او حرف بزنم که گفتند ظاهرا به هيچ نتجيه ای نرسيده اند.»

تقوايی درباره وضعيت زندان قرچک ورامين در روزهای ملاقات با همسرش گفت:«بالاخره زندان است ديگر، هتل ۵ ستاره که نيست. خانم من می گويد اوين اگر بودم بهتر بود. اما من اينطور فکر نمی کنم البته که اميدوارم اوين بهتر از قرچکی باشد که من می بينم. بهرحال مرضيه بايد عادت کند و تحمل. چاره ای نيست.»

ناصر تقوايی، مرضيه وفا مهر گفت: « واقعا نمی دانم چه بگويم! همسرم می گفت که قاضی در بازجويی هاش برخورد بدی نداشته و منطقی بوده است ، يکبار هم من با قاضی حرف زدم که خيلی منطقی بود و وقتی داشتم از اتاقش بيرون می رفتم توقع داشتم که مسئله حل شده باشد و مرضيه با وثيقه آزاد شود. اما همسرم بعد بيرون آمد و گفت که برای او يکماه ديگر بازداشت موقت تمديد شده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016