چهارشنبه 19 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضع جسمی خطرناک کيوان صميمی و بی‌تفاوتی مسئولان زندان رجايی‌شهر، مجموعه خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

وضع جسمی خطرناک کيوان صميمی و بی تفاوتی مسئولان زندان رجايی شهر، جرس

کيوان صميمی، روزنامه نگار و فعال ملی-مذهبی از بيماری پرخطری در رنج است اما مسئولان زندان از انتقال وی به بيمارستان خودداری می کنند.

به گزارش جرس، کيوان صميمی از ناحيه ی کبد دچار بيماری و عارضه ای شده که می‌تواند برای اين فعال سياسی خطرناک باشد. با وجود تشخيص های اوليه، مسئولان زندان رجايی شهر کرج و نهادهای امنيتی و قضايی متولی وضع زندانيان سياسی، مانع از تعقيب درمان و پيگيری معالجات تخصصی وی در خارج از زندان می شوند.

کيوان صميمی، مديرمسئول روزنامه توقيف شده ی نامه و عضو شورای فعالان ملی – مذهبی، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، عضو شورای ملی صلح، عضو کميته پيگيری بازداشت های خودسرانه و عضو کميته دفاع از حق تحصيل است.

صميمی که سابقه ی زندان طولانی مدت و تحمل شکنجه در نظام شاهنشاهی دارد، در جريان بازداشت های فله ای پس از انتخابات به شکلی غيرقانونی دستگير و در اوين محبوس شد.

صميمی بعدتر درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به استناد مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی مجموعا به ۶ سال حبس، و به استناد ماده ۱۹ قانون ياد شده به محروميت مادام العمر از فعاليت‌های سياسی، اجتماعی و فرهنگی محکوم شد . شعبه ۵۴ دادگاه تجديدنظر استان تهران مدت زمان حبس اين فعال سياسی را تاييد کرد اما محروميت وی را به ۱۵ سال تقليل داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تماس تلفنی پروين مخترع، مادر کوهيار گودرزی، از زندان کرمان، کلمه

پروين مخترع، مادر کوهيار گودرزی، پس از ده روز بازداشت در يک بار تماس تلفنی از زندان کرمان اعلام کرده که در اين زندان در ميان زندانيان عادی با جرايمی مثل قتل و مواد مخدر نگه داری می شود.

براساس خبرهای رسيده به کلمه، پروين مخترع در اين تماس تلفنی که با يکی از بستگانش صحبت می کرده، گفته است که در وضعيت بهداشتی و رفاهی بسيار نامناسبی در اين زندان به سر می برد.

او همچنين گفته است اتهام های توهين به رهبری، تبليغ عليه نظام و اقدام بر ضد امنيت ملی به وی تفهيم شده است.مصداق اين اتهامات مصاحبه های وی عنوان شده است.مصاحبه هايی که درزمان زندانی بودن پسرش و برای اطلاع رسانی در خصوص وی انجام داده بود .او همچنين احتمال داده، کوهيار در تهران بازداشت شده و به شدت نيز درباره وضعيت پسرش ابراز نگرانی کرده است .

کوهيار گودرزی، وبلاگ نويس، تک فرزند خانواده است و پدرش نيز در ايران زندگی نمی کند .او در حوادث پس از انتخابات بازداشت و به مدت يکسال را در زندان اوين گذراند.

تاکنون نتيجه پی گيری ها درباره وضعيت کوهيار گودرزی بی نتيجه بوده است .دادستانی تهران نسبت به وضعيت کوهيار گودرزی اظهار بی اطلاعی کرده و مسوولان دادستانی خطاب به دوستان کوهيار گفته اند که هيچ دستوری برای بازداشت دوباره اين فعال حقوق بشر توسط دادستان تهران صادر نشده است .

***

مهدی نوذر، زندانی سياسی با دو روز تاخير آزاد شد، کلمه

مهدی نوذر از شهروندان معترضبه نتايج انتخابات رياست جمهوری دهم ، با دو روز تاخير از زندان اوين آزاد شد .

به گزارش خبرنگار کلمه، محکوميت نوذر ، حامی جنبش سبز، با اينکه در روز ۱۵ مرداد به پايان رسيده بود او با دو روز تاخير روز گذشته از زندان آزاد شد .

وی قبل از بازداشت، کارشناس حقوقی سازمان ميراث فرهنگی بود که به اتهام اخلال در نظم عمومی و شرکت در تجمع های اعتراضی پس از انتخابات از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديد نظر به يک سال و پرداخت ده ميليون ريال جريمه نقدی تبديل شد . با اين همه نوذر به خاطر شرکت در اين اعتراضات و با وجود شش سال سابقه کاری شغلش را از دست داد و از ميراث فرهنگی اخراج شد .

مهدی نوذر چند روز قبل نامه ای را خطاب به همسرش منتشر کرد نامه ای که در آن به بخشی از آنچه در اين مدت در بند ۳۵۰ بر او گذشته پرداخت .

او نوشته بود : «من اينجا شاهد مرگ هدی صابر بودم، مبارز آرامی که به من با زندگی و مرگ خود درس زندگی آموخت . درس آزادی و آزادگی .چگونه می شود با هدی صابر زندگی کرد و آزادگی را به فراموشی سپرد . من دوست دارم در سرزمينی زندگی کنيم که هيچ قطره اشکی از چشمان کسی نريزد . دوست دارم تمام مردمان ايران زمين بتوانند آن طور که شايسته اش هستند زندگی کنند نه آن طور که به آنها تحکم می شود.»

همبندان نوذر معتقدند که انتشار اين نامه موجب شد او را دو روز بعد از اتمام حکمش آزاد کنند در حالی که در زمان پايان محکوميت قضايی، زندانی بايد طبق قانون و در موعد مقرر از زندان آزاد شود .

مهدی نوذر در حالی بند ۳۵۰ زندان اوين را ترک کرد که مورد تشويق هم بندانش قرار گرفت چرا که وی درطول دوره بازداشت هر گز از مسوولان تقاضای عفو و بخشش نکرد .

***

مهدی وطن خواه، دانشجوی زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوين، کلمه

مهدی وطن خواه ، دانشجوی زندانی محروم از حق تحصيل، همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوين نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار کلمه ، اين دانشجوی ۲۴ ساله و از شهروندان معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری به اتهام اجتماع و تبانی و توهين به رهبری ۲۸ اسفند ماه سال ۸۸ در منزلش بازداشت شد .

او دانشجوی حسابداری در مقطع ليسانس بود که همزمان با بازداشت از حق تحصيل نيز محروم شد . وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به ۳ سال حبس تعزيری محکوم شد ، بدون اينکه در اين دادگاه از حق داشتن وکيل برخوردار باشد .در دادگاه تجديد نظر اين دانشجو موفق به گرفتن وکيل شد و حکمش به دو سال حبس و هشتصد هزارتومان جريمه نقدی کاهش يافت .

وی برای اجرای حکم زندانش در تاريخ نهم آذر ماه سال ۸۹ به زندان فراخوانده شد . او از آن زمان بدون حق استفاده از مرخصی در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می برد .

***

سعيد جلالی فر به دادگاه انقلاب منتقل شد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - سعيد جلالی‌فر، فعال حقوق بشر و دانشجويی، که صبح روز يکشنبه هشتم مرداد ماه در پی به اجرا گذاشته شدن وثيقه يکصد ميليون تومانی بازداشت شده بود، امروز به دادگاه منتقل شده است.

بنا بر اخبار دريافتی، مقامات قضايی با تبديل قرار وثيقه سعيد جلالی فر، برای وی قرار بازداشت صادر کرده اند. اين در حالی است که به رغم درخواست سعيد جلالی فر برای تعويق دادگاه، وی را بدون اطلاع قبلی به وکلا و خانواده اش به شعبه بيست و هشتم دادگاه انقلاب منتقل کرده اند.

اتهامات سعيد جلالی فر «تبليغ عليه نظام و تجمع و تبانی» عنوان شده است. هنوز از برگزاری يا عدم برگزاری اين دادگاه و يا چگونگی آن اطلاع بيشتری در دست نيست.

اين در حالی است که وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی وی به قرار بازداشت تبديل شده و سعيد جلالی فر همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوين در بازداشت به سر می‌برد.

سعيد جلالی فر پيش از اين در آذرماه سال ۸۸ بازداشت شده و ۲۵ اسفندماه، با توديع وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد گرديد.

***

انتقال حسين رونقی به بيمارستان و بازگشت مجدد وی به زندان، هرانا

خبرگزاری هرانا - حسين رونقی ملکی، زندانی سياسی شب گذشته ساعت ۱۱ شب به علت وخامت اوضاع جسمی و خون ريزی از مجرای اداری به بيمارستان هاشمی‌نژاد منتقل و مجددا به زندان اوين بازگردانده شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، حسين رونقی ملکی زندانی سياسی شب گذشته بر اثر خون ريزی و عفونت کليوی به بيمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل و دوباره توسط بازجويان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به زندان اوين بازگردانده شد.

اين در حالی است که وضعيت وی وخيم گزارش شده و پزشک معالج وی تاکيد بر بستری شدن اين زندانی سياسی در بيمارستان خارج از زندان داشته است.

لازم به ذکر است بازجويان وی خواستار نوشتن توبه نامه و قبول اتهامات توسط اين زندانی سياسی شده‌اند و تنها در اين صورت وی را به مرخصی استعلاجی خواهند فرستاد.

دادستانی تهران طی نامه‌ای مرخصی استعلاجی وی را مورد قبول قرار داده اما ماموران سپاه پاسداران از اين امر جلوگيری کرده و خواستار نوشتن توبه نامه شده‌اند.

حسين رونقی ملکی در حالی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است که وی هيچ گونه از اتهامات را نپذيرفته و تمامی اتهامات را رد کرده است.

لازم به ياد آوريست که قاضی پرونده (پير عباسی) با کارشکنی در روند صدور مرخصی اين زندانی سياسی نقش ماثری داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016