چهارشنبه 26 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در ديدار با هنرمندان و اهل فرهنگ: آزادی در ايران اصالت دارد، ايلنا

به‌گفته‌ احمدی‌نژاد، در کشور حتی با قانون هم نمی‌توان حد آزادی را محدود کرد چراکه آزادی اينجا اصالت دارد. او گفت: هنر دولت پشتيبانی از کارهای فرهنگی و هنرمند است و در اين راستا از هيچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.


ايلنا: رييس جمهور؛ هنر را جلوه اسماء الهی و زيباترين تجلی وجهه آسمانی انسان دانست و گفت: يک هنرمند برای اينکه در فضای هنری کشور تاثيرگذار بوده و آثارش ماندگار باشد بايد تلاش کند تا فضاهای متعالی تری را به جامعه و انسانها نشان دهد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی رياست جمهوری، محمود احمدی نژاد شامگاه روز(سه شنبه ۲۵ مرداد) در ديدار با اصحاب فرهنگ، هنر و قلم که همزمان با ميلاد کريم اهل بيت(ع) برگزار شد، ضمن تبريک ميلاد امام حسن مجتبی (ع)، با بيان اينکه فرهنگ تجلی وجه آسمانی و علمی انسان و فضای تنفس روح اوست، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ در جامعه دچار مشکل شود، روح از بين می‌رود و اگر روح بميرد؛ اثری از انسانيت باقی نمی‌ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهور، هنر را ستون فقرات فرهنگ برشمرد و اظهار داشت: هر زيبايی که در تاريخ ماندگار شده، حاصل ارائه شدن آن در قالب هنر بوده است.
وی گفت: هر اعتقاد و انديشه و باوری برای ماندگاری بايد در قالب هنر ارائه شود و خداوند نيز خود کتاب هستی را در قالب زيباترين هنر به بشر ارائه کرده است.
احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه بايد يک رابطه عميق و وسيعی ميان آزادی عشق و هنر برقرار باشد، آزادی را بالاترين هديه و موهبت الهی به انسان دانست و اظهار داشت: همه دستورات الهی برای رهايی انسان از حجاب‌ها و قيد و بندهاست و هر انتخابی زمانی ارزشمند است که آزادانه باشد. اگر انتخابی آزاد نباشد ارزش و اعتباری نداشته و ماندگار نخواهد بود و خداوند نيز فرصت انتخاب آزادانه را دراختيار انسانها برای رسيدن به مقصود گذاشته است.
رييس جمهور با بيان اينکه امروز کشورهای غربی مدعی آزادی در جهان هستند و حد اين آزادی را تنها در محدوده قانون تعيين می کنند، گفت: در کشور ما حتی با قانون هم نمی‌توان حد آزادی انسان را برای متعالی شدن و حرکت در مسير کمال محدود کرد چراکه آزادی در اين کشور اصالت دارد.
احمدی نژاد، بروز و ظهور حقيقت انسانی را در آزادی برشمرد و با بيان اينکه آزادی به معنای رهايی انسان در خود و شهوات نيست، اضافه کرد: عشق به زيبايی‌ها و خوبی‌ها و ارزش‌های متعالی پايه و عامل اصلی آزادی انسان است و انسان هرقدر عاشق خوبی‌ها و ارزش‌های انسانی باشد به همان اندازه آزاد خواهد بود.
رييس جمهور با بيان ا ينکه بدون اگر عشق، آزادی معنا ندارد، خاطرنشان کرد: پايه هنر عشق و نتيجه آن آزادی بوده و هنری ماندگار است که از عشق به انسانها،آزادی، عدالت و کرامت انسانی نشات گرفته و حاصل آن رهايی انسان از قيد و بندها باشد.
احمدی نژاد با اشاره به اينکه هنر بايد موجب آزادی انسان و خيزش روح او شود، تصريح کرد: هنر فقط برای نمايش ضعف‌ها و اشکلات اجتماعی نيست بلکه حقيقت هنر بازآفرينی زيبايی‌های هستی است.
رييس جمهور با بيان اينکه همه موجودات عالم جلوه زيبای خداوندی هستند و در اين بين انسان کامل زيباترين است، گفت: هر هنری اگر بخواهد ماندگار باشد بايد يک دريافت و خميرمايه‌ی از رابطه با انسان کامل داشته باشد چراکه او تجلی واقعی زيبايی‌های خداوند است.
وی با بيان اينکه هنری که درباره انسان و تجلی گرايشات و کمال جويی او نباشد، هنر نيست، گفت: سخن درباره انسان و حقيقت انسانی زيبا است و جامعه هنری ما بايد پيشگام آزادسازی انسانها از قيد بندهای موجود که توسط شياطين برای انسان بوجود آمده، باشد.
رييس جمهور با اشاره به اينکه هنری که افق بالاتری را برای پرواز انسانها ترسيم می‌کند، اثرگذار و ماندگار است، گفت: اگر کسی می‌خواهد در فضای هنری کشور تاثيرگذار بوده و آثارش ماندگار باشد؛ بايد تلاش کند تا فضاهای متعالی‌تری را برای جامعه و انسانها نمايان سازد چراکه اگر جامعه به لحاظ دريافت عظمت و زيبايی جهان در سطح بالاتری از آنچه هنرمند جامعه را به آن دعوت می‌کند، باشد هيچکس به سمت آن اثر هنری نخواهد رفت.
رئيس‌جمهوربا بيان اينکه زيباترين کار هنری آن است که هنر عشق ورزيدن را به مردم بياموزيد، تصريح کرد: هنر جلوه اسماء الهی است که در آن علم، حکمت، خلاقيت، عشق و رأفت موج می‌زند.
رييس جمهور اظهار داشت: خدايی شدن به معنای عشق ورزيدن به ديگران است چراکه وقتی عشق و محبت باشد رقابت، کينه‌ورزی و بدخواهی وجود نخواهد دشت.
احمدی نژاد، هنر را متعلق به انسانهای پاک و متعالی دانست و با اشاره به فعاليت‌های خوبی که در عرصه فرهنگ و هنر کشور انجام شده، گفت: هنر دولت هم پشتيبانی از فعاليت‌های فرهنگی و هنرمندان کشور است و در اين راستا از هيچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.
در اين مراسم پيش از سخنان رييس جمهور چند نفر از هنرمندان کشور که در عرصه‌های مختلف هنری ازجمله ادبيات، شعر، نويسندگی، هنرهای تجسمی، موسيقی، نقاشی، سينما، تئاتر و تلويزيون فعاليت می کنند، در سخنانی مسائل و مشکلات جامعه هنری کشور را با احمدی نژاد در ميان گذاشتند.
رشد و توسعه هنرهای تجسمی، رفع موانع مادی و معنوی در بخش موسيقی، اهتمام به بازنگری در حوزه سينما و تئاتر، توجه ويژه به مفاخر شعر و ادب ايران و معرفی آنها به نسل جديد افزايش بودجه معاونت سينمايی وزارت ارشاد و عملياتی شدن هرچه زودتر مصوبات شورای عالی سينما، امنيت شغلی و احترام برای آنان و پرهيز از نگاه های سليقه‌ای به هنر توسط مسئولان ازجمله موضوعاتی بود که برخی از هنرمندان به آن اشاره کردند.
در پايان اين مراسم هنرمندان کشور روزه خود را با رييس جمهور افطار کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016