جمعه 28 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری جمعه: بیستمین ماه بلاتکلیفی اصغر محمودیان در اوین

این صفحه با خبرهای تازه به روز می شود!

انتقال زندانی سیاسی کرد به زندان خوی، آژانس خبری موکریان

طی روزهای اخیر یک زندانی بوکانی به نام یوسف رحمانی پور به زندان خوی منتقل شد.

به گزارش آژانس خبری موکریان، یوسف رحمانی پور، زندانی اهل بوکان که حدود سه سال است در زندان بسر می برد طی روزهای اخیر به زندان مرکزی خوی منتقل گردید.

یادآور می گردد نامبرده که چندی پیش نیز از زندان اصفهان به زندان مهاباد منتقل شده، توسط دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام اقدام علیه امنیت وعضویت در یکی از گروههای غیر قانونی، به 5 سال زندان محکوم شده است .


جلوگیری از دفن جسد یک شهروند بهایی به مدت ۱۲ روز، خانه حقوق بشر

پیکر یک شهروند بهایی با ممانعت مامورین حکومتی به مدت ۱۲ روز به صورت دفن نشده باقی ماند.

به گزارش «خانه‌ی حقوق بشر» ایران، با پیگیری‌های خانواده‌ی فاطمه چرخی مشخص شد، جسد او که پیش از این اعلام شده بود به طور خودسرانه دفن شده است، به مدت ۱۲ روز بدون خاکسپاری باقی مانده است. این در حالیست که مامورین حکومتی نه تنها اجازه‌ی خاکسپاری پیکر او را به خانواده‌اش نداده بودند، بلکه اعلام کردند که از این پس اجازه‌ی دفن پیکر هیچ شهروند بهایی را نخواهند داد.

پس از این ماجرا، مامورین بعد از گذشت ۱۲ روز پیکر این شهروند بهایی را جهت دفن به شهر دیگری منتقل کرده‌اند.

لازم به ذکر است که پیش از این و در مقابل پیگیری‌های خانواده‌ی او، مامورین اعلام کرده بودند پیک راین شهروند بهایی را خودشان دفن کرده‌اند.

این درحالیست که جامعه‌ی جهانی بهایی اعتراضات گسترده‌ای را در محکومیت عدمِ دفنِ اجساد شهروندان بهایی در ایران، صورت داده بود.

مراسم افطار خانواده حشمت اله طبرزدی با حضور تعدادی از فعالان سیاسی و حقوق بشری

روابط عمومی جبهه دموکراتیک ایران – جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشری پنج شنبه (۲۷/۰۵/۱۳۹۰) افطار را مهمان خانواده حشمت اله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران بودند .

در این دیدار که اعضای جبهه دموکراتیک ایران، جبهه متحد دانشجویی، شورای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران، جبهه ملی ایران، کانون نویسندگان ایران و حزب دموکرات ایران در آن حضور داشتند، خانواده حشمت اله طبرزدی ضمن بیان آخرین وضعیت ایشان در زندان از حضور جمع در این مراسم سپاسگزاری نمودند .

در ادامه حاضرین با بیان خاطراتی از حشمت اله طبرزدی، ایستادگی ایشان را در برابر سختی ها ستودند و نسبت به وضعیت جسمی ایشان ابراز نگرانی نمودند .

همچنین حاضرین ضمن گرامی داشت یاد و خاطره زندانیان سیاسی و به خصوص زندانیان شورای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران، خواستار دستیابی تمامی زندانیان سیاسی – عقیدتی به حقوق قانونی خود شدند .

لازم به ذکر است حشمت اله طبرزدی، دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران و سخنگوی شورای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران از ۷ دی ماه سال ۱۳۸۸ بدون مرخصی در زندان به سر می برند . ایشان در مدت بازداشت دچار بیماری های مختلف گشته که به تازگی منجر به حمله قلبی ایشان شده است . در واکنش به این موضوع بسیاری از سازمان ها و گروه های جهانی حقوق بشر خواستار آزادی و پیگیری وضعیت جسمانی ایشان شده اند . همچنین دادخواستی خطاب به دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حقوق بشر در ایران، مدافعان حقوق بشر، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان ملل متحد تهیه شده که در آن امضاء کنندگان خواستار متوقف کردن این رفتارهای شنیع و غیر انسانی در زندان های جمهوری اسلامی و احکام ناعادلانه قوه قضائیه شده اند .


زهرا منصوری به قید وثیقه از زندان آزاد شد، هرانا

زهرا منصوری، که در اواسط خردادماه سال جاری بازداشت شده بود، به قید وثیقه روز گذشته از زندان آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا منصوری که سحرگاه چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، از زندان آزاد شده است.

خانم زهرا منصوری، ۶۰ ساله در حالی دو و نیم ماه را در زندان سپری کرد که از بیماری صرع رنج می‌برد و به گفتهٔ پزشکان می‌بایست بطور مستمر داروهای خود را مصرف نماید.

قابل ذکر است که خانم منصوری خواهر زندانی سیاسی محمد علی منصوری و از حامیان خانواده‌های زندانیان سیاسی است. محمد علی منصوری که از ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۸۶ در بازداشت به سر می برد، به اتهام ارتباط با گروه های معاند نظام به تحمل ۱۷ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم است اما مدت پنجاه روز است که به همراه بهروز جاوید تهرانی، فرزاد مددزاده و صالح کهن دل به طور ناگهانی به زندان اوین منتقل شده و هیچ اطلاعی از وضعیت و سرنوشت ایشان در دست نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سیمین روزگرد، فعال حقوق بشر به دادسرای اوین احضار شد، هرانا

سیمین روزگرد، فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه مورخ ۲۶ مردادماه طی احضاریه‌ای به شعبه سوم بازپرسی مستقر در زندان اوین (قدوسی) احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق احضاریهٔ کتبی که ماموران امنیتی به خانواده خانم روزگرد ابلاغ کرده‌اند، وی ملزم شده است که خود را نهایتا ظرف سه روز به دادسرای مستقر در زندان اوین معرفی کند.

بر اساس این احضاریه که از سوی مجتمع قضایی قدوسی صادر شده است، در صورت عدم حضور این فعال حقوق بشر به صورت غیابی توسط دادگاه انقلاب محاکمه و حکم وی غیابا صادر خواهد شد‪. ‬

پیش‌تر و پیرو سناریو سازی دستگاه امنیتی بر علیه مسئولان و اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در اسفند ماه ۸۸، نیروهای سپاه پاسداران برای نخستین بار به منظور بازداشت ایشان به منزل پدری خانم روزگرد مراجعه کرده بودند که به علت عدم حضور وی در منزل موفق به بازداشت نشدند و با اقدام به تفتیش و ضبط وسایل شخصی منزل را ترک کردند.

همچنین لازم به توضیح است اخیرا دانشگاه آزاد اسلامی نیز بدون ارائهٔ هیچ توضیحی اقدام به مسدود کردن فایل این دانشجو نموده است.

در طی روزهای اخیر احضار سیمین روزگرد، دومین مورد از احضار فعالان حقوق بشر تحت تعقیب پرونده موسوم به ۱۱ اسفند از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین است. در هفته جاری سیاوش بهمن آبادی دیگر فعال حقوق بشر نیز با دریافت احضاریه‌ای مشابه به این بازپرسی فراخوانده شده بود.


بیستمین ماه بلاتکلیفی اصغر محمودیان در زندان اوین، هرانا

اصغر محمودیان، از زندانیان محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، علی رغم گذشت ۲۰ ماه از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اصغر محمودیان، زندانی سیاسی ۵٩ ساله، که در پی اعتراضات مردمی دی ماه سال ١٣٨٨ بازداشت شد، در حالی هم چنان در بازداشت موقت به سر می‌برد که شرایط جسمی مساعدی ندارد.

نامبرده که از انواع بیماری‌ها رنج می‌برد و دچار افسردگی شدید شده و این شرایط نیز موجب تشدید بیماری‌های وی و فشار روانی بر او وخانواده‌اش شده است.

گفتنی ست که ناهید ملک محمدی، همسر آقای محمودیان نیز همراه وی بازداشت و به تحمل ۵ سال زندان محکوم شده بود.

امیر خسرو دلیر ثانی ۵۰۰ روز محروم از مرخصی

امیر خسرو دلیر ثانی از فعالان ملی مذهبی که از تار یخ ۱۳ دی ماه ۸۸ و به دنبال حوادث عاشورای تهران در زندان اوین به سر می برد و مطابق رای دادگاه به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» دلیرثانی تاکنون از حق مرخصی استقاده نکرده و ۵۰۰ روز مداوم است که در زندان به سر می‌برد.

این فعال ملی مذهبی در اعتراض به شهادت هاله سحابی همراه با هدی صابر در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود و از جمله زندانیانی بود که نسبت به چگونگی مرگ صابر در زندان با نگارش نامه‌ای دست به افشاگری زده بود.

وی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.


بازداشت سه نفر به جرم نوشتن و تغییر شعار «ارزشی» در ورزشگاه آزادی

هفته قبل در بازی استقلال و داماش گیلان بنری در حمایت از فرهاد مجیدی به ورزشگاه آمده بود که بر روی آن یکی از شعارهایی که مسئولان قضایی آن «ارزشی» می‌دانندنوشته شده بود. این برن در حمایت از فرهاد مجیدی کاپیتان استقلال تهران نوشته شده بود.

آوردن این بنر به ورزشگاه آزادی و شعار روی آن که با انتقاد و خشم رسانه‌های دولتی و حامی دولت همراه بود.

به گزارش پایگاه‌های خبری دولتی یک هفته پس از این اتفاق بود که استقلال دوباره برای بازی بود ورزشگاه خانگی‌اش رسید.

نیروهای امنیتی برای بازداشت افرادی که این بنر را به ورزشگاه آورده بودند ورود لیدرهای استقلال را به ورزشگاه را ممنوع کردند تا تکلیف بنر راه یافته به ورزشگاه مشخص شود. سرانجام با همکاری لیدرهای این تیم ۳ نفر که هفته قبل، این بنر را به ورزشگاه آورده بودند‌، بازداشت شدند.

مشخص نیست که بر چه اساس و چه قانونی نوشتن این شعار جرم اعلام شده و سه نفر در رابطه با آن بازداشت شده‌اند.


تکذیب خبر صدور حکم اعدام برای دو زندانی سیاسی کرد در ارومیه، موکریان

به دنبال انتشار خبری در سایتها و رسانه ها، مبنی بر صدور حکم اعدام برای دو زندانی کرد در ارومیه به نام علی افشاری و محمد عبداللهی، علی افشاری در تماسی با آژانس خبری موکریان، این خبر را تکذیب نمود.

این زندانی در تماس با مدیر آژانس خبری موکریان، ضمن تکذیب خبر صدور حکم اعدام برای خود اظهار داشت: در تاریخ یازدهم خردادماه سال جاری در دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه و عضویت در یکی از احزاب مخالف و با حضور وکیل تسخیری محاکمه و آخرین دفاع از بنده اخذ شد اما تاکنون هیچ حکمی از طرف دادگاه برای اینجانب صادر نشده است.

وی در ادامه افزود: تنها در پرونده ای دیگر در دادگاه بوکان به اتهام عبور غیرقانونی از مرز به سه ماه و یک روز زندان محکوم شده ام.

یادآور می‎گردد این شهروند که در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به علت زخمی بودن در هنگام بازداشت، مدتی را در بیمارستان بستری شده بود چندی پیش به بند عمومی زندان ارومیه انتقال یافته است.

در رابطه با انتشار چنین اخباری در رسانه‎ها، خسرو کردپور مدیر آژانس خبری موکریان در گفتگوی کوتاهی با سرویس حقوق بشر این آژانس ضمن انتقاد از رسانه‎ها و سایت هایی که مبادرت به انتشار چنین اخباری می‎نمایند، اظهار داشت: قبل از انتشار چنین اخباری بهتر است برای اطمینان از صحت و سقم آن، حداقل با خانواده یا وکیل زندانی تماسی حاصل کنند تا با جلوگیری از انتشار اخبار نادرست، مانع مخدوش شدن اعتبار رسانه‎ای خود شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016