پنجشنبه 20 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت سه دانشجوی مهابادی در سردشت، محسن محققی، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران راهی زندان اوين شد، خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

بازداشت سه دانشجوی مهابادی در سردشت، موکريان

براساس اخبار رسيده سه دانشجوی اهل مهاباد توسط نيروهای امنيتی بازداشت و روانه زندان شدند.

به گزارش آژانس خبری موکريان سه دانشجوی مهابادی به نام های سليمان وحيدی نيا، علی نادری و ناصر آمان حدود يک ماه پيش از طرف نيروهای امنيتی در سردشت بازداشت و به زندان مهاباد مننتقل شدند.

گفته می شود اتهام اين سه شهروند که مدتی از ايام بازداشت خود را در سردشت سپری نموده اند، امنيتی اعلام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران راهی زندان اوين شد، ميزان

ميزان: مهندس محسن محققی برای گذراندن حکم خود راهی زندان اوين شد.
به گزارش «ميزان خبر»، اين عضو شورای مرکزی نهضت آزادی که به جرم اقدام عليه امنيت ملی توسط دادگاه انقلاب به چهار سال زندان محکوم شده بود، پس از تاييد حکم دادگاه بدوی برای گذراندن دوران محکوميت خود روانه زندان اوين شد.

مهندس محققی بعد از عاشورای ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شده بود و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر برده بود.

همچنين او در سال ۱۳۸۰ همراه با ديگر اعضای نهضت آزادی و نيروهای ملی مذهبی توسط اطلاعات سپاه بازداشت و مدتی را در بند ۵۹ سپاه گذراند. او در دادگاه‌های غير علنی به دو سال و نيم زندان محکوم شد.

محسن محقّقی، مهندس برق و الکترونيک از انگلستان و از مهندسين اجرائی قوی و صاحب نظر و از اعضای باسابقه نهضت آزادی ايران و يکی‌ از دامادهای شادروان مهندس مهدی بازرگان می‌باشد.

محققی قبل از انقلاب در سازمان اتمی‌ ايران اشتغال داشته و دوره‌های تخصصی مربوط به نيروگاه‌های هسته‌ای را در کشور بلژيک گذارانده است. آقای محققی پس از پيروزی انقلاب مسئوليت سايت اتمی‌ اصفهان را به عهده داشته و در حفظ تأسيسات و جلوگيری از تخريب و انهدام آن موفق بوده است.

پس از آن با سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران همکاری نموده و در راستای‌ خودکفايی کشور در رشته مهندسی‌ کنترل و الکترونيک، «شرکت کنترنيکس» را به عنوان يکی‌ از شرکت‌های تابع سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران تأسيس کرده که هنوز به فعاليت خود ادامه می‌دهد.

مهندس محققی به عنوان يک مهندس اجرايی با سابقه، مديريت پروژه‌های زيادی را در نقاط مختلف کشور به عهده داشته است، از جمله پروژه بازسازی کارخانه آجرماسه آهکی خوزستان (واقع درحميديه) که دراثرحملات هوائی عراق به شدت آسيب ديده بود.

در حال حاضر مهندس عماد بهاور، مهندس محمد (فريد) طاهری و ليلا توسلی ديگر اعضای نهضت آزادی ايران هستند که در زندان به سر می‌برند.

***

جزئيات بيشتر از نحوه بازداشت پروين مخترع؛ ادامه بی خبری از کوهيار گودرزی، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- ‎با گذشت ده روز بی‌خبری از کوهيار گودرزی و مادر وی، پروين مخترع امروز بيستم مرداد ماه در زندان کرمان با خواهر و مادر خويش ديدار داشته است.

بنا بر گزارش دريافتی؛ خانم مخترع در اين ديدار کوتاه به خانواده خود گفت: «‌ صبح روز دوشنبه دهم مرداد در حالی‌که وی در حمام بوده با شنيدن سر و صدای حضور افراد نا‌آشنا در خانه، با ۴ نفر لباس شخصی روبرو شده است که مانند دزد‌ها بدون اطلاع وی و از ديوار وارد خانه شده بودند و در حالی که وی در وضعيت مناسبی قرار نداشته، از وی خواستند که با آن‌ها راهی شود.»

اين افراد که بدون ارائه مدرکی دال بر اينکه از سوی چه نهادی وی را بازداشت می‌کنند، خانم مخترع را به بند زنان زندان مرکزی شهر کرمان، منتقل نمودند. خانم مخترع در ديدار با خانوادهٔ خود گفته است که در زندان از شرايط بهداشتی و عمومی نامناسبی برخوردار است و در ميان مجرمان عمومی نگهداری می‌شود.

مادر کوهيار گودرزی، همچنين در ديدار خود با خانواده‌اش خاطر نشان ساخت که ماموران امنيتی در کرمان به وی اطلاع دادند که کوهيار در زندان اوين به سر می‌برد اما هنوز از صحت اين خبر اطلاعی در دست نيست ‪و پيگيری‌های خانواده و وکيل کوهيار گودرزی نيز برای يافتن خبر جديدی از او و يا محل نگهداری او بی‌نتيجه مانده است.

‎پروين مخترع که پيش از اين هيچ گونه سابقه فعاليت سياسی و اجتماعی نداشته است از تفهيم اتهاماتی چون «توهين به رهبری، تبليغ عليه نظام و اقدام بر ضد امنيت ملی» به خود خبر داده است.

پيش‌تر و در همين رابطه يکی از بستگان کوهيار که پيگير وضعيت او و مادرش بوده است با اظهار بی‌اطلاعی از علت و مقام مسئول اين بازداشت به کميته گزارشگران حقوق بشر گفت: «در روزهای اخير به دادسرای انقلاب در ميدان ارگ مراجعه کرديم که گفتند حکم بازداشتی از اينجا صادر نشده است. به دو سه مرکز بايگانی سر زديم و باز هم پاسخی ندادند. اجازه ملاقات با دادستان هم به ما داده نشد و در ‌‌‌نهايت ما را به دادسرای شهيد مقدس در اوين ارجاع دادند. متاسفانه سوالات ما در دادستانی اوين نيز بی‌پاسخ ماند و گفتند که شما از کجا می‌دانيد که کوهيار به اينجا منتقل شده و بعد هم اجازه ورود به ما ندادند. يکی از ماموران اين دادسرا نيز پيشنهاد کرد که از طريق کلانتری محل پيگيری کنيم و اعلام مفقود شدن و آدم ربايی کنيم.»

***

مهدی وطن خواه، دانشجوی زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوين، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
مهدی وطن خواه، دانشجوی زندانی محروم از حق تحصيل، همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوين نگهداری می‌شود.

مهدی وطن‌خواه دانشجوی ۲۴ ساله و از شهروندان معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری به اتهام اجتماع و تبانی و توهين به رهبری ۲۸ اسفند ماه سال ۸۸ در منزلش بازداشت شد .

او دانشجوی حسابداری در مقطع ليسانس بود که همزمان با بازداشت از حق تحصيل نيز محروم شد . وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به ۳ سال حبس تعزيری محکوم شد ، بدون اينکه در اين دادگاه از حق داشتن وکيل برخوردار باشد .در دادگاه تجديد نظر اين دانشجو موفق به گرفتن وکيل شد و حکمش به دو سال حبس و هشتصد هزارتومان جريمه نقدی کاهش يافت .

وی برای اجرای حکم زندانش در تاريخ نهم آذر ماه سال ۸۹ به زندان فراخوانده شد . او از آن زمان بدون حق استفاده از مرخصی در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می برد .

***

ابلاغ محکوميت قطعی سه سال حبس مهدی جليل خانی روزنامه‌نگار زنجانی، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
مهدی جليل خانی به اتهام واهی توهين به رهبری در مردادماه ۸۹ به دو سال حبس تعليقی از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شهرستان زنجان محکوم شد.

مهدی جليل‌خانی در شهريورماه‌‌ ۸۹ به اتهام تشويش اذهان عمومی از سوی شعبه‌ی ۱۰۲ دادگاه عمومی جزايی زنجان به تحمل يک سال حبس تعزيری محکوم گرديد.

به گزاش ايرانگلوبال مهدی جليل‌خانی وب نگار زنجانی و نويسنده و منتقد ادبی که در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ با يورش به منزل پدری‌اش در دی‌ماه ۸۸ توسط مأموران اداره‌ی کل اطلاعات استان زنجان بازداشت شد، اکنون حکم قطعی سه سال حبس تعليقی خود را در روز خبرنگار (۱۷ مرداد) دريافت کرده است.

جليل‌خانی به اتهام واهی توهين به رهبری در مردادماه ۸۹ به دو سال حبس تعليقی از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شهرستان زنجان محکوم شد و در شهريورماه‌‌ همان سال به اتهام تشويش اذهان عمومی از سوی شعبه‌ی ۱۰۲ دادگاه عمومی جزايی زنجان به تحمل يک سال حبس تعزيری محکوم گرديد.

در اعتراض به احکام صادره، دادگاه‌های تجديدنظر به ترتيب در آبان‌ماه ۸۹ و مردادماه ۹۰ رأی به تأييد احکام پيشين دادند، با اين تفاوت که اکنون شعبه‌ی دوم دادگاه تجديدنظر، در روز خبرنگار حکم يک سال حبس تعزيری وی را به يک سال حبس تعليقی تخفيف داده است.

گفتنی است مهدی جليل‌خانی پيش‌تر با قرار وثيقه‌ی ۴۰۰ ميليون ريالی آزاد شده بود.

***

آزادی پنج شهروند بهايی از زندان دستجرد اصفهان، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - پنج شهروند بهائی فعال در حوزهٔ اجتماعی به نام‌های پريسا مقدس، يگانه آگاهی، متين جانميان، متين حقيری و سروش بيانی، امروز چهار شنبه ۱۹ مرداد ۹۰ از زندان دستگرد اصفهان آزاد شدند.

بنا بر گزارش‌های رسيده اتهام اين پنج فعال اجتماعی، «اقدام عليه امنيت ملی، ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی» عنوان شده است. بر اساس اين ماده قانون مجازات اسلامی، «هرکس با هر مرامی‌، دسته‌، جمعيت يا شعبه جمعيتی ‌بيش از دو نفر در داخل يا خارج از کشور تحت هر اسم يا عنوانی ‌تشکيل دهد يا اداره نمايد که هدف آن برهم زدن امنيت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود». دادگاه اين پنج شهروند بهايی روز شنبه و به صورت گروهی برگزار شده است.

اين پنج شهروند بهائی عصر روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در يکی از پارک‌های شهر اصفهان پس از بازداشت توسط نيروهای لباس شخصی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند و پس از يک دوره بازجويی به شکل موقت و با گرفتن مدارک شناسايی غروب‌‌ همان روز آزاد شده و روز شنبه ۱۵ مردادماه پس از مراجعه به ستادخبری وزارت اطلاعات در خيابان رودکی مجددا بازداشت شدند. گفتنی است، علت بازداشت آنان، فعاليت‌های اجتماعی و بهداشتی آن‌ها در پارک و آموزش‌هايی بوده است که در خصوص مضرات مصرف سيگار با کشيدن نقاشی بر روی کاغذ می‌داده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016