پنجشنبه 24 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: موج اختلافات خانوادگی به خانواده‌های مذهبی رسيده است، مهر

قم - خبرگزاری مهر: رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی هشدار داد که موج آفات واختلافات خانوادگی به محيطهای مذهبی هم رسيده است و حوزه بايد بيش از پيش مراقبت داشته باشد.


به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله محمدتقی مصباح يزدی شامگاه چهارشنبه در مراسم آغاز سال تحصيلی موسسه امام خمينی که در سالن همايش های اين موسسه برگزار شد در سخنانی با اشاره به نفوذ برخی فرهنگهای غربی در جامعه که دامان برخی طلاب را نيز گرفته است اضافه کرد: طلبه‌ای که تا پاسی از شب پای اينترنت می‌نشيند و مشغول برنامه‌های غيرعلمی آن است و يا مشغول ديدن فيلمهای تلويزيون است و نماز صبحش قضا می‌شود کجا مورد توجه امام زمان است و نور چشم او محسوب می‌شود.

وی با بيان اينکه موج آفات واختلافات خانوادگی به محيطهای مذهبی هم رسيده است تصريح کرد: مهم‌ترين عامل بروز اين اختلافات تماشای فيلمهای غيراخلاقی است که باعث می‌شود محبت زن و شوهر از بين برود و اهتمام به مسايل شرعی کم شود زيرا وقتی هرزگی زياد شد توفيق نيز از انسان صلب می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی با تاکيد بر لزوم خوسازی، تهذيب و تزکيه نفس بيان داشت: اين مسايل از کتب درسی بيرون نمی‌آيد.

طلاب بايد احساس مسئوليت اجتماعی داشته باشند

وی ادامه داد: طلاب بايد نسبت به مسايل سياسی و اجتماعی احساس مسئوليت داشته باشند و دروس خود را به سمت رفع نيازهای جامعه سوق دهند و مهم‌ترين عامل موفقيت در اين کار تزکيه نفس و تقوا است زيرااگر ما به مسايل اخلاقی توجه نکنيم پس اين همه ايات و روايات به درد چه کسی می‌خورد.

وی با بين اينکه اين مسايل در حوزه در حال فراموشی است اضافه کرد: موفقيت ما در امور زندگی مدوين معنويت است و اگر امام خمينی توانست محبود دلهای مردم شود و امروز رهبر معظم انقلاب نيز عظمت و محبوبيت دارد مرهون اخلاق و معنويت است.

رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی ادامه داد: من از اينکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با اين همه مشغله و مسئوليت برنامه‌های عبادی منظم و توجهات قلبی دارند اما ما با اينکه مسئوليتی نداريم عشر اين عبادات را هم نداريم خجالت می‌کشم.

وی با اشاره به گلايه رهبر معظم انقلاب از حوزه به علت کم توجهی به فقه حکومتی اظهار داشت: امروز حوزه عظيم با مدارس زيادی داريم و امکانات حوزه هم اصلا قابل مقايسه با گذشته نيست از اين رو تقصير و قصور ما که عمدتا ناشی از انگيزه‌های مادی است باعث انحراف در جامعه شود مسئول خواهيم بود.

رئيس موسسه امام خمينی گفت: شبهات مختلفی توسط سايت‌ها در فضای جامعه پراکنده است که مشکلاتی ايجاد کرده است البته بخشی از اين مشکلات ناشی از اين است که ابهام در مسايل فقهی اجتماعی و حکومتی وجود دارد که بايد اين ابهامات برطرف شود.

دروس خارج به نيازهای روز جامعه بپردازد

وی ادامه داد: الان در حوزه بيش از ۲۰۰ درس خارج فقه برگزار می‌شود اما شايد دو سوم آن به موضوعات فقهی مورد نياز روز نمی‌پردازند که اگر اين کوتاهی‌ها سبب شود که مسئول و مديری منحرف شود و يا بخواهد از ابهامی در مسئله‌ای فقهی استفاده کند ما در قيامت مسئول خواهيم بود.

وی تاکيدکرد: اگر برخی از انحرافات ناشی از جهل مدير از مسايل باشد چه کسی مسئول است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکيد زيادی بر مسايل فقه حکومتی داشته و دارند و از روحانيت گله کرده‌اند که چرا در اين زمينه اهتمام کافی نشده است.

وی بيان داشت: امروز تنها کشوری که به نام امام زمان (عج) در دنيا ايجاد شده است ايران است و درصدد است که راه درست را طی کند و به کمال برسد و چنين کوتاهيهای پذيرفتنی نيست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکيدکرد: يکی از هنرهای ناشناخته امام اين بود که حکومت را بر پايه فقه بنا کرد اما هنوز حتی در گوشه و کنار حوزه نيز زمزمه جدايی حکومت از اسلام به گوش می‌رسد.

هشدار نسبت به گسترش ناهنجاريها

وی نسبت به بروز و گسترش ناهنجاريهای اجتماعی هشدار داد و گفت: متاسفانه ناهنجاريهای فکری و عملی در جامعه رو به گسترش است و بايد اين آسيب‌ها را شناسايی کنيم و راه مقابله با آن را نيز ياد بگيريم.

آيت الله مصباح بيان داشت: تنها دانستن اسلام و مطالب علوم اسلامی کافی نيست بلکه بايد کيفيت برخورد با اقشار مختلف و آداب و زبان کشورهای ديگر را هم بدانيم تا بتوانيم در تبليغ موفق باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016