دوشنبه 28 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: کسی که به صدا و سيما می آيد بايد متعهد به نظام باشد، پرهيز از اختلاط زن و مرد، مهر

حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمی در مراسم تقدير از عوامل برنامه‌های برگزيده سيما در رمضان تاکيد کرد متدينين مخاطبان پر و پا قرص صدا و سيما هستند بنابراين نبايد اين مخاطبان را از دست بدهيد و نبايد در برنامه‌ها شاهد اختلاط زن و مرد باشيم.


به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تقدير از عوامل برنامه‌های برگزيده سيما در رمضان ۹۰ با حضور معاون سيما، مديران شبکه‌های مختلف سيما، حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمی، حجت‌الاسلام قرائتی، حجت‌الاسلام حسينی بوشهری، برنامه‌سازان، ديگر مسئولان و خبرنگاران در سالن رضوان سازمان صدا و سيما برگزار شد.

در ابتدای اين مراسم حجت الاسلام سيد احمد خاتمی گفت: امروز در جمع عزيزانی هستم که تاثيرگذار هستند و در تاثيرگذارترين نهاد کشور يعنی سازمان صدا و سيما فعاليت می‌کنند.

وی با اشاره به حجت‌الاسلام قرائتی که در اين مراسم حضور داشت، گفت: من ايشان را از سال ۱۳۵۴ و نزديک به ۳۶ سال است که می‌شناسم و افتخار آشنايی با ايشان را دارم. بنده در عرصه‌های مختلف مديون عزيزانی هستم و اين مسئله را در زندگينامه خودنوشت خبرگان نوشتم. در بحث خطابه از مرحوم فلسفی، در بحث عرفان و فلسفه از آيت‌الله جوادی و آيت‌الله حسن‌زاده و در بحث ساده‌گويی هر چه دارم از آقای قرائتی هست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت‌الاسلام خاتمی ادامه داد: در سال‌های اول آشنايی‌ام با ايشان آنقدر تواضع داشتند که به من می‌گفتند بيا با هم درباره مطالب ماه رمضان صحبت کنيم. او هميشه به من تاکيد کرد مطالب بايد به گونه‌ای باشد که همه آن را متوجه شوند. معارف اسلامی بايد هميشه گويا باشد.

عضو مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به سازمان صدا و سيما گفت: بايد به دور از افراط و تفريط خدمات سيما را منصفانه ديد. در عرصه فضای دينی در کشور صدا و سيما به ويژه سيما نقش ارزشمند و ستودنی دارد. مقام معظم رهبری هميشه به قرآن تاکيد کردند. در ايام ماه رمضان هر يک از شبکه‌های تلويزيونی برنامه‌های قرآنی فاخر تهيه کردند و خوش صداترين‌های ترتيل را شنيديم.

وی افزود: در زمان‌های سحر نيم ساعت پای برنامه‌های تلويزيون بودم و امسال شاهد ابتکارات ستودنی به خصوص در شبکه يک بوديم و فرزاد جمشيدی مطالب مناسبی ارائه می‌کرد. در مجموع مباحث در شبکه‌های ديگر هم حساب‌ شده و منظم بود و کسی نمی‌تواند بگويد کوتاهی شده است. من تقدير و تشکر می‌کنم از تلاش مسئولانی که برای آوردن مراجع بزرگ برای برنامه‌های فاخر تلويزيونی زحمت کشيدند و به دنبال بهترين‌ها بودند. مراجع بزرگ و آيت ‌الله العظمی مکارم، آيت‌‌ الله العظمی سبحانی، آيت‌‌الله العظمی جوادی و ديگر مراجع بزرگ حضور داشتند.

حجت‌الاسلام خاتمی ادامه داد: نسل حاضر بايد از دين سرچشمه بگيرد و آسيب‌ها ناشی از نشات نگرفتن از دين است. دين را از شهيد مطهری بايد بگيرند. منافقان در سال‌های ۵۳ و ۵۴ خواندن کتاب‌های شهيد مطهری و آيت‌الله مکارم را ممنوع اعلام کرده بودند. آنها شهيد مطهری را کشتند. بايد دين را از کارشناسان گرفت و در اين باره صدا و سيما فرهنگ‌سازی می‌تواند داشته باشد. اگر منصفانه به صدا و سيما نگاه کنيم نقاطه مثبت زيادی دارد که می‌توانيم ياد کنيم. شبکه قرآن و معارف اسلامی مردم را پای برنامه‌های دينی نشاند.

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از مقام معظم رهبری گفت: من بعد از اينکه توفيق حضور در سازمان صدا و سيما را داشتم و می‌خواستم درباره سيره نبوی و ائمه را شروع کنم. به مقام معظم رهبری گفتم اگر فرصت داريد برنامه را ببينيد، چرا که افتخار می‌کنم به عنوان رهبر و کارشناس من را نقد کنيد. آقا فرمودند من دو تجربه راديويی و تلويزيونی در اختيار قرار می‌دهم. سعی کنيد برنامه‌هايی که در صدا و سيما داريد همه را قبلاً از گفتن بنويسيد، حتی ريز عبارات را.

عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: من می‌خواستم در يک سخنرانی ۷۷ خطبه را بخوانم. با توجه به صحبت‌های آقا هر خطبه را با چند کارشناسان صحبت کردم. آقا تاکيد داشتند بايد بهترين مطالب را در حداقل وقت بيان کنيم و از کلمات مترادف استفاده نکنيم. مثلاً نگوييم علم و دانش، بلکه يا علم بگوييم و يا دانش. بنابراين وقتی از کارشناسان برای موضوع‌هايی دعوت می‌کنيد اين موارد را به آنها بگوييد تا با مطالعه با مردم صحبت کنند. اگر مبحث چندان خوب بيان نشود فقط جايگاه آن فرد نزول پيدا نمی‌کند، بلکه جايگاه صدا و سيما هم نزول می‌کند.

حجت‌الاسلام خاتمی اشاره کرد: سازمان صدا و سيما به عنوان بزرگترين دانشگاه است. بنابراين انتظار می‌رود خطوط قرمز نظام را مرتب به گويندگان، مجريان و مداحان بگوييد. يک کلمه می‌تواند استانی را به هم بريزد. اين تذکر نبايد کسر شان باشد بايد بگوييد. نبايد هر فردی هر طور که می‌خواهد صحبت کند، چرا که يک حرف می‌تواند کشور را بهم بريزد. بنابراين بايد خطوط قرمزی که صدا و سيما دارد بايد مرتب تذکر داده شود.

وی ادامه داد: صدا و سيما تريبون نظام است و هر کسی که می‌آيد در اين تريبون صحبت کند بايد متعهد به نظام باشد. از سوی ديگر من از مسئولان می‌خواهم که همه چيز در تهران خلاصه نشود و نمازهايی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، پخش شوند. بايد نمازها از سراسر کشور باشد. نبايد شخصيت‌ها را به تهران و قم محدود کنيم. می‌توانيد از امام جمعه‌ها در شهرهای مختلف بخواهيد چون قرار است اين نماز پخش شود بايد استانداردها در کار رعايت شود.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: همانگونه که می‌کوشيد مخاطبان جديدی به صدا و سيما بيافزايد بايد سعی کنيد مخاطبان اصلی را از دست ندهيد. متدينين مخاطبان پر و پا قرص صدا و سيما هستند. بنابراين نبايد اين مخاطبان را از دست بدهيد. اگر تذکری در زمينه عفاف و حجاب دارند تلاش کنيد مسائل را برطرف کنيد. از سوی ديگر نبايد در برنامه‌ها شاهد اختلاط زن و مرد باشيم. مثلاً يک زن بنشيند و بعد يک مرد دوباره يک زن و بعد يک مرد.

حجت‌الاسلام خاطرنشان ساخت: واقعاً اسلام اين اختلاط را می‌پسندد؟ آيا با اختلاط می‌توان مردم را شاد نگه داشت؟ آيا با اختلاط می‌توان دين را به مردم فهماند؟ دوستی گفتند ما با اين کار دفع افسد به فاسد می‌کنيم. واقعاً می‌توان در مجلس مختلط دين را به مردم فهماند يا می‌توان با موسيقی‌های مختلف برنامه‌های دينی را پخش کرد و بگوييم اين گونه مردم را نگه داشته‌ايم. بايد به مخاطب جديد افزود، ولی نبايد مخاطبان اصلی را از دست بدهيم تا تلويزيون را از خانه‌هايشان بيرون کنند. کاری نکنيم که حلقه ارتباط با مردم قطع شود.

وی ادامه داد: نبايد بر مخاطبان جديد بيافزايم آن هم به قيمت از دست دادن متدينين. تلويزيون در روزهای فتنه واقعاً روشنگری کرد.۹ دی ماه حماسه بزرگ بود و بخش بزرگ آن مرهون روشنگری صدا و سيما به ويژه سيما بود.

بعد از پايان صحبت حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمی معاون سيما لوح يادبود به ايشان و حجت‌الاسلام قرائتی اهدا کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016