شنبه 9 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: کسانی که از مميزی‌ها گله دارند، می‌توانند به دفتر من مراجعه کنند، ايلنا

وزير ارشاد معتقد است که هيچ تغييری در روند سخت‌گيری‌های بررسان اداره‌ی کتاب صورت نگرفته؛ بلکه تبليغات منفی رسانه باعث بوجود آمدن اين تصورات شده است. او می‌گويد: برخی از رسانه‌ها می‌خواهد اساس مميزی را زير سوال ببرند.


ايلنا: سيدمحمد حسينی(وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی) در گفتگو با خبرنگار ايلنا، مواضع خود را درمورد شيوه‌ی مميزی‌های اداره‌ی کتاب و اخباری که اخيرا از سخت‌گيری‌های بيش‌ از اندازه‌ی بررسان اين اداره نقل می‌شود، اعلام کرد.
مشروح اين گفتگو بدين قرار است:

* مدتی‌ست که در تعامل‌‌‌های رسانه‌ای خود با اهالی نشر، متوجه شده‌ايم که اغلب ناشران و مولفان از ازدياد سختگيری مميزان اداره‌ی کتاب، گله می‌کنند. آيا اين گلايه‌ها به گوش شما هم می‌رسد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ـ ما قبلا هم اعلام کرده‌ايم و بار ديگر نيز تاکيد می‌کنم اگر ناشران و اهالی کتاب، نقد يا گلايه‌ای دارند، مستقيما به ما اعلام کنند تا به شکايت‌شان رسيدگی شود. ما قطعا رسيدگی خواهيم کرد و هرگز نسبت به اين موارد بی‌توجه نخواهيم بود.

* به‌عنوان عالی‌ترين مقام مديريتی در عرصه‌ی فرهنگ و هنر، آيا از وضعيت اداره‌ی کتاب و نحوه‌ی مميزی‌های جاری رضايت داريد؟
ـ هر اقدامی که صورت می‌گيرد، براساس آيين‌نامه‌ی شورای انقلاب فرهنگی‌ست. اما متاسفانه موضوع مميزی، به يک سوژ‌ه‌ی داغ خبری برای برخی از رسانه‌ها و مطبوعات قرار گرفته و آن‌ها سعی می‌کنند با برجسته کردن برخی از موارد، کليت اصل مميزی را زير سوال قرار دهند تا ديگر چيزی به‌عنوان مميز وجود نداشته باشد. درحالی‌که مميزی، مصوبه‌ی شورای انقلاب فرهنگی‌ست و ما مجری قانونی اين مصوبه هستيم. البته بجز اينکه خود اعمال مصوبه‌ی شورای انقلاب فرهنگی را وظيفه‌ی خود می‌دانيم، شخصا نيز بر ضرورت وجود مميزی پيش از نشر معتقديم؛ زيرا بدون نظارت قبل از چاپ نمی‌شود اجازه داد تا هر کتابی چاپ شده و در جامعه منتشر شود.

* آيا قبول داريد که اداره‌ی کتاب در روند مميزی‌هايش سخت‌گير‌تر از قبل شده است؟
ـ من چنين تصوری ندارم و فکر نمی‌کنم تغييری در اين روند ايجاد شده باشد؛ اين تبليغات رسانه‌ای منفی‌ست که عليه اصل مميزی افزايش يافته است. البته مشخص شد که اغلب مناقشاتی که در اين حوزه ازسوی برخی رسانه‌ها دامن زده شد، واقعيت نداشتند؛ ازجمله انتشار اين ادعای دروغين که وزارت ارشاد، آثار بزرگان شعر ايران، همچون «خسرو و شيرين» نظامی گنجوی را مميزی می‌کند درحالی که اين خبر از اساس کذب بود.

* اما برخی از اخبار در حوزه‌ی مميزی، بدون پاسخ باقی مانده است. خبری مثل انتشار هم‌زمان ۳ ترجمه از يادداشت‌های ژوزه‌ساراماگو با ۳ شيوه‌ی مميزی متفاوت و يا مميزی‌هايی که بدون درنظر گرفتن مختصات علمی-تاريخی به برخی از کتاب‌های پژوهشی وارد می‌شود. در مورد اين موارد چه نظری داريد؟
ـ همانطور که گفتم، کسانی که نسبت به اصلاحيه‌های وارد شده اعتراضی دارند، می‌توانند انتقاد‌های خود را به ما انتقال دهند تا رسيدگی شود. حتی می‌توانند به اتاق خود من مراجعه‌ کرده و گلايه‌هاشان را مطرح کنند. ما پيشتر نيز با مواردی مواجه بوده‌ايم که بررسی نظر به اصلاح برخی موارد داشته، اما با بررسی‌ها و مذاکرات صورت گرفته، مشکلات حل شده‌اند. همچنين در آينده نيز با تشکيل هيات نظارت بر اعمال آيين نامه که از ضوابط جديد آيين‌نامه‌است، افرادی که به نحوه‌ی مميزی‌ها اعتراض دارند می‌توانند اعتراض‌خود را به اعضای اين هيات انتقال دهند.

* برخی معتقدند که آيين‌نامه موجود، صريح و شفاف نبوده و بسيار تفسيرپذير است. به نظر شما مواردی که در آيين‌نامه‌ی شورای انقلاب فرهنگی لحاظ شده، نياز به بازنگری‌ ندارند؟
ـ خير! مدت زيادی از تاييد آيين‌نامه نگذشته است و به نظر من خلائی در آن وجود ندارد. البته اگر روزی احساس شود که آيين‌نامه‌ی موجود نياز به بازنگری دارد، حتما پيشنهادات ارائه‌ خواهد شد و موضوع پيگيری می‌شود. بازهم اگر نظرات و پيشنهاداتی در اين حوزه وجود داشته‌ باشد، افراد می‌توانند با اعضای هيات نظارت بر اعمال آيين‌نامه‌ی حوزه‌ی نشر درميان بگذارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016