پنجشنبه 14 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض گسترده دانشجويان دانشگاه زنجان به اجرای طرح "جداسازی جنيستی"، دانشجونيوز

گزارش ها حاکی از آن است که روز گذشته صدها تن از دانشجويان دانشگاه زنجان در اعتراض به اجرای «طرح جداسازی جنيستی در بوفه اين دانشگاه، جداسازی اتوبوس های سرويس دانشجويان و همچنين اجرای طرح تفکيک جنيستی در کتابخانه ی فنی و مهندسی»، در محوطه اين دانشگاه دست به تجمع گسترده زده اند.

به گزارش دانشجونيوز، در ادامه تجمعات اعتراضی دانشجويان دانشگاه های ايران از جمله دانشگاه اميرکبير، دانشگاه کردستان، دانشگاه شهر کرد، دانشگاه يزد و برخی دانشگاه های ديگر، ديروز سه شنبه ۱۲ مهر دانشگاه زنجان نيز ميزبان اعتراض بيش از ۵۰۰ تن از دانشجويان اين دانشگاه در محوطه ی فنی جلو دانشکده ی مکانيک تجمع کرده و شعارهايی در اعتراض به ايجاد محدوديت های جديد توسط مسئولين سر داده اند.

گفته می شود يکی از شعارهای اعتراضی اين دانشجويان «دانشجو ميمرد ذلت نمی پذيرد» بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از موارد اعتراضی دانشجويان در ارتباط با «اجرای طرح جدا سازی کامل بوفه» بوده که قبلا ديواری شيشه ای قسمت خواهران و برادران را جدا می کرد

اين دانشجويان همچنين به «جداسازی جنسيتی اتوبوس های سرويس دانشجويان» که باعث صرف انرژی و سوخت اضافه می شود و «جداسازی کتابخانه ی فنی و مهندسی» که سال قبل جدا شده بود ، نيز اعتراض نموده و خواستار متوقف شدن اين طرح ها در دانشگاه شده اند.

در ادامه اين تجمع، فرجی، نماينده ی نهاد رهبری نيز در ميان تجمع کنندگان حضور يافته با ادعای اينکه «رسيدگی به اعتراض دانشجويان وظيفه ی شرعی و عقلی آنان است» گفته است: «سه سال است که مسئولين مشغول بررسی طرح جداسازی هستند و اين طرح به نفع خود دانشجويان است.»

در پی حضور اين مسئول دانشگاهی در ميان تجمع کنندگان بسياری از دانشجويان معترض سوالاتی از قبيل «چرا اين هزينه ی مازاد به وجود آمده از جداسازی سرويس ها را خرج دانشجو نمی کنيد؟چرا می گوييد که دانشگاه پول ندارد و به اين شکل بوجه را هدر می دهيد؟، چرا کسی نمی تواند با همسرش در کتابخانه درس بخواند؟ مگر خريد دختر و پسر از يک باجه مشکلی برای کسی به وجود می آورد يا به دين ما آسيب می زند؟ چرا کسی نمی تواند با همکلاسی اش که از لحاظ درسی بالاتر است و از جنس مخالف است درس بخواند؟»

از وی پرسيدند، اما وی از پاسخ به اين سوالات دانشجويان خودداری کرده است.

در پايان اين مسئول دانشگاهی تغييرات در دانشگاه را مشروط به حضور رييس اين دانشگاه کرده است.

تغييرات و محدوديت هايی که طبق گفته اين دانشجويان در دوران غيبت شخص رياست دانشگاه ايجاد شده است.

با اين حال دانشجويان معترض دانشگاه زنجان اعلام کردند که اگر تا شنبه و پس از بازگشت رئيس دانشگاه از مسافرت، طرح جداسازی متوقف نشود،روز يکشنبه هفته آينده ساعت ۳۰:۱۱ دوباره تجمع برگذار خواهد شد.

با شروع ترم تحصيلی جديد دانشجويان در ايران بسياری از دانشگاه ها ايران با تفکيک جنسيتی در ارائه دروس به دانشجويان، عملا مقدمات جدايی کامل دانشجويان دختر و پسر را در دانشگاه ها فراهم آورده اند.

البته در موارد بسياری نيز اين طرح با هزينه های اضافه و همچنين با ايجاد مشکلات جديدتر برای دانشجويان و حتی اساتيد و مسئولين همراه بوده است.

گفتنی است طرح «تفکيک جنسيتی» که پس از روند «تک جنسيتی کردن» رشته های دانشگاهی در حال اعمال شدن است، تاکنون دانشگاه هايی چون اميرکبير، شريف، علامه طباطبايی، مازندران، يزد، دانشگاه علمی- کاربردی، دانشگاه آزاد ورامين، فردوسی مشهد، بين المللی قزوين و دهها دانشگاه ديگر را نيز دربر گرفته است.

اجرای پی در پی اين طرح در دانشگاه های سراسر ايران در حالی صورت می گيرد که بسياری از مسوولان دانشگاهی اين امر را انکار نموده و طرح کنندگان آن را «رسانه های بيگانه» و قلمداد کرده اند. وزير علوم ايران چندی پيش در گفتگو با خبرنگاران دولتی به انکار اجرای اين طرح پرداخته و گفته بود: «ما چيزی به عنوان تفکيک جنسيتی نداريم. اين واژه به ما تعلق ندارد، اين واژه برای آن طرف آب است. اين واژه را استفاده می کنيد و در زمين دشمن بازی می کنيد.»

از طرفی نيز "محمود احمدی نژاد"، پانزدهم تيرماه سال جاری با ارسال نامه ای به وزاری علوم و بهداشت خواستار «توقف اجرای طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه های کشور» شده و اين اقدامات را «سطحی» و «غير عالمانه» خوانده بود.

بنظر می رسد موضوع جداسازی پسران و دختران در دانشگاه ها به مساله ای چالش برانگيز بين موافقين و مخالفين دولتی اين طرح تبديل شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016