جمعه 15 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی با اشاره به سوء استفاده مالي اخير: رسانه‌ها اجازه دهند در فضاي آرام موضوع دنبال شود، ایسنا

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به برخي تحولات منطقه و اعلام حمايت معنوي و انساني از مردم اين كشورها اظهارداشت: ايران اسلامي نمي‌تواند از مسائل بين‌المللي جهان اسلام غافل باشد و در عين خودداري كامل از دخالت در امور داخلي ساير ملت‌ها، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين در هر نقطه از جهان حمايت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با تبريك به مناسبت دهه كرامت و ميلاد ثامن‌الحجج امام رضا (ع)، گفت: در آستانه هفته نيروي انتظامي قرار داريم كه امروز نيز خدمتگزاران اين بخش در نماز جمعه حضور دارند.

وي تصريح كرد: نيروي انتظامي نيرويي است كه پاسدار اصلي‌ترين و بنيادي‌ترين زيرساخت توسعه همه جانبه يعني امنيت كشور است و نه تنها امنيت از لحاظ فيزيكي، بلكه امنيت اخلاقي و رواني و ديگر ابعاد را نيز فراهم مي‌كند.

خاتمي افزود: اين نيرو مي‌تواند با اقتدار توام با مهر منشا خدمات فراواني باشد، آنچنان كه تاكنون بوده است.

وي با اشاره به ديدار مقام معظم رهبري با جانبازان قطع نخاعي طي هفته‌ گذشته، افزود: اين صحنه‌ها به حدي عاطفي بود كه كمتر كسي مي‌تواند نظاره‌گر آن بوده و اشك نريزد، ايثارگراني كه به تعبير مقام معظم رهبري زبان از تشريح عظمت كار آنان ناتوان است.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به ابراز محبت ميان اين جانبازان و مقام معظم رهبري اظهار كرد: اين همه ابراز محبت اين پيام را دارد كه هر چه خدمت به اين جانبازان شود كم است، مسئولين بايد تمام توا‌ن‌شان را براي اين عزيزان به كار برند.

خاتمي با اشاره به برخي مسائل بين‌المللي اظهار داشت: ايران اسلامي نمي‌تواند از مسائل بين‌المللي جهان اسلام غافل باشد، زيرا اصل 154 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، سعادت انسان در كل جامعه بشري را آرمان خود مي‌داند و استقلال و آزادي و حكومت حق و عدل را حق همه مردم جهان مي‌شناسد و در عين خودداري كامل از دخالت در امور داخلي ساير ملت‌ها، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفين در برابر مستكبرين در هر نقطه از جهان حمايت مي‌كند.

وي تصريح كرد: بر اساس اين قانون، نظام جمهوري اسلامي ايران موظف به حمايت از اين اقشار است؛ اما از اين موضوع نگران هستم كه برخي مسائل داخلي آنچنان جامعه را به خود مشغول كند كه از مسائل اين‌چنيني در گوشه و كنار جهان غافل شويم، لذا سياسيون و مسئولان نبايد از اين مسائل غافل باشند.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به برگزاري چند اجلاس بين‌المللي طي يك ماه گذشته در كشور گفت: كنفرانس بين‌المللي بيداري اسلامي يكي از اين كنفرانس‌ها بود كه در نوع خود بي‌نظير بود و حدود 70 درصد اهل سنت و 30 درصد از اهل تشيع در آن حضور داشتند.

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود ابراز كرد: ايران اسلامي جايگاه محوري خود را پيدا كرده و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در اين كنفرانس دقيقا ميثاق بيداري اسلامي بود.

وي كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين و اجلاس جهاني مجمع جهاني اهل بيت را از ديگر همايش‌هايي عنوان كرد كه طي يك ماه گذشته برگزار شده و گفت: مجموعه اين كنفرانس‌ها گوياي اين است كه نظام جمهوري اسلامي از مسائل بين‌المللي جهان اسلام غافل نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطيب نماز جمعه اين هفته تهران همچنين تاكيد كرد: به هر حال اين خروش‌هاي منطقه‌اي و بيداري اسلامي قطره‌اي از درياي اسلامي است كه آغازش در ايران بوده و ايران اسلامي بايد الهام‌بخشي خود را در جهان حفظ كند كه همچنين رهنمودهاي مقام معظم رهبري در راستاي همان الهام‌بخشي بوده است.

خاتمي با اشاره به موضوع تشكيل دولت مستقل فلسطيني اظهار كرد: توطئه‌اي در رابطه با سرزمين‌هاي اشغالي در فلسطين در جريان است مبني بر اين‌كه با دادن بخشي از زمين‌ها به فلسطينيان به نام دولت فلسطيني، مابقي را در اشغال خود نگه مي‌دارند تا از اين رهگذر رژيم جعلي صهيونيستي را مشروعيت ببخشند.

وي تصريح كرد: اين موضوع در حقيقت خيانت بزرگي است كه در ساليان قبل دولت‌هاي ديگر و آمريكا داشته‌اند؛ اما به تعبير مقام معظم رهبري، همه فلسطين براي مردم فلسطين است.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در ادامه افزود: اينك بيداري اسلامي شكل گرفته، نه بهار عربي، زيرا واژه بهار عربي در حقيقت تحريف كننده اين قيام مقدس است و بهار عربي همان خيزش‌هاي مخملي است.

خاتمي با تاكيد بر اين‌كه خيزش‌هاي اسلامي نبايد اجازه دهند صهيونيست‌ها امتياز بگيرند، گفت: نبايد گذاشت صهيونيست‌ها جاي پاي خود را محكم كنند، آن‌ها حق هيچگونه تصميمي در سرزمين‌هاي اشغالي را ندارند.

وي با اشاره به تحولات منطقه ابراز كرد: ملت بزرگ ما نمي‌تواند از ظلمي كه بر مردم مسلمان منطقه از سوي حكام مستبد با چراغ سبز آمريكا مي‌شود، بي‌تفاوت بگذرد. حكام مستبد سعودي هم به مردم خود خيانت مي‌كنند و هم حامي ديكتاتورها شدند، حامي ديكتاتور بحرين و يمن كه اين دو كشور را تبديل به جهنمي از خفقان كرده‌اند.

خاتمي تصريح كرد: دين و انسانيت به ما مي‌گويد كه در مقابل اينگونه مسائل موضع بگيريم، اين‌ها حق خودشان را مي‌خواهند و مي‌گويند اين افراد بايد با راي ما انتخاب شوند، به چه دليل در بحرين يك خاندان 40 سال بي‌دليل بر مردم كمك كند، لذا از اين تريبون به صراحت به مردم اين كشورها مي‌گوييم اگر قوانين بين‌المللي به ما اجازه حضور فيزيكي نمي‌دهد، اما تمام حمايت معنوي و انساني خود را از شما دريغ نمي‌كنيم.

وي خاطر نشان كرد: جنبش ضد وال‌استريت آمريكا و حوادث انگليس طي ماه‌هاي گذشته سيماي بي‌نقاب ليبرال دموكراسي غرب را به وضوح براي چندين بار به دنيا نشان داد. اين‌ها كه شعار حقوق بشر سر مي‌دهند، نان دفاع از حقوق بشر را مي‌خورند. به عنوان مثال اعتراضات مردم آمريكا در پي آن است كه آمريكا در مسائل ساير كشورها دخالت مي‌كند و هزينه‌هاي آمريكا را از طريق كشورها خرج مي‌كند. آن‌ها مي‌خواهند كه اين مخارج صرف خودشان شود.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سوء استفاده مالي اخير گفت : دستگاه قضايي بنا بر تكليف ذاتي وارد ميدان شده و با مديريت دادستان كل كشور در پي آن است كه تمام ابعاد اين فساد مالي اخير را بررسي و عاملين آن را مجازات كند و رييس قوه قضاييه نيز به صراحت بيان كرده كه نسبت به اين موضوع هيچ خط قرمزي را نمي‌شناسد.

خاتمي تصريح كرد: مردم به مسئولان قضايي خود اطمينان دارند و منتظر ديدن اقدامات عملي در اين موضوع هستند.

وي خاطر نشان كرد: موضوع ديگري در اين راستا مطرح است مبني بر اين‌كه كساني از اين حادثه مي‌خواهند با عنوان ادعانامه عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند كه اين جفاي بزرگي است بخصوص از ناحيه‌ي كساني كه در پرونده سياه‌شان خيانت‌هاي فرهنگي، فساد سياسي و فساد اقتصادي وجود دارد؛ اما اكنون مدعي شده و مي‌خواهند از اين فضاي باصطلاح آشفته نان انتخاباتي‌شان را بپزند.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران تصريح كرد: در حكومت‌هاي بشري و تمام نقاط دنيا تخلف و فساد وجود دارد؛ اما آنچه از نظام انتظار مي‌رود برخورد قاطع با مفسدين است.

خاتمي ادامه داد: سه قوه مقننه، مجريه و قضاييه كشور در برخورد با اين موضوع متفق‌القول هستند و مردم بدانند كه يك ريال از آن دست مفسدين نخواهد بود كما اينكه حدود 4 هزار و 700 ميليارد تومان از اموال متهمان ضبط شده و مطمئن باشيد كه از لحاظ كيفري و همچنين از لحاظ حقوقي تمام حقوق مردم پس گرفته مي‌شود.

وي از مسئولان نظام درخواست كرد كه صبوري پيشه كنند تا دستگاه قضايي حكم را صادر كند و فرافكني نكنند تا يك گناه را به گردن ديگري بيندازند كه اين موضوع سوژه‌اي به دست بدخواهان مي‌دهد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران افزود: رسانه‌ها بايد تلاش كنند كه با كاهش از التهابات، بستري را براي بررسي دقيق و عادلانه اين فساد اخير فراهم كنند و اجازه بدهند مسئولان قضايي در فضاي آرام اين موضوع را دنبال كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016