سه شنبه 19 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قرارداد گازی چين در پارس شمالی تا اطلاع ثانوی تعليق شد، مهر

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تعليق موقتی قرارداد يک پيمانکار چينی در طرح توسعه ميدان پارس شمالی اعلام کرد: تصميم گيری برای فعاليت چينی‌ها در پارس شمالی منوط به تحرک و نوع فعاليت آنها در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت اجرای قرارداد طرح توسعه ميدان گازی پارس شمالی توسط يک شرکت چينی، گفت: در حال حاضر اولويت و سياست وزرات نفت توسعه ميادين مشترک نفت و گاز کشور با محوريت پارس جنوبی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اينکه بر اين اساس توسعه ميدان مستقل گازی پارس شمالی در اولويت دوم قرار دارد، تصريح کرد: ايران به تمامی قراردادهای خود پايبند است اما تصميم گيری برای فعاليت چينی‌ها در پارس شمالی منوط به تحرک و نوع فعاليت آنها در طرح توسعه فاز ۱۱ ميدان پارس جنوبی دارد.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه بر مبنای فعاليت و رفتار شرکت پيمانکار چينی در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی برای توسعه ميدان گازی پارس شمالی تصميم گيری خواهد شد، اظهار داشت: بر اين اساس قرارداد طرح توسعه پارس شمالی با چينی‌ها به طور موقت تعليق شده است.

به گزارش مهر، تاخير چين در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اخيرا با واکنش وزارت نفت مواجه شده است و اولتيماتوم هايی به اين شرکت آسيايی به منظور تسريع در توسعه اين فاز مشترک گازی ارائه شده است.

حتی گفته می شود اين احتمال وجود دارد که در صورت ادامه تاخيرهای چين در فاز ۱۱ پارس جنوبی قرارداد اين پروژه مشترک گازی به برخی از پيمانکاران داخلی و خارجی علاقه مند واگذار خواهد شد.

در حال حاضر با وجود گذشت ۲۷ ماه از امضای قرارداد با CNPCI چين در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اما اين شرکت آسيايی در اجرای قرارداد توسعه با تاخيرهايی مواجه است.

سال ۱۳۸۶ هم قراردادی بين شرکت نفت و گاز پارس و شرکت سينوک چين به ارزش تقريبی ۱۵ تا ۱۶ ميليارد دلار برای توسعه ميدان گازی پارس شمالی امضا شده که تاکنون عمليات اجرايی اين ميدان آغاز نشده است.

ميدان گازی پارس شمالی در ۱۲۰ کيلومتری جنوب شرقی بوشهر در آبهای خليج فارس قرار گرفته که از ذخيره ۵۹ تريليون فوت مکعب گاز طبيعی تشکيل شده است. اين ميدان در سال ۱۹۶۵ کشف شد که تاکنون ۱۷ حلقه چاه در آن حفاری و ۲۶ سکوی دريايی در اين ميدان نصب شده است.

مطالعه و طرح اوليه ميدان پارس شمالی برای توليد سه هزار و ۶۰۰ ميليون فوت مکعب گاز در روز در ۲ فاز شامل يکهزار و ۲۰۰ ميليون فوت مکعب در روز گاز در فاز اول و توليد دوهزار و ۴۰۰ ميليون فوت مکعب گاز در فاز دوم است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016