چهارشنبه 20 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آملی لاريجانی: صدور انقلاب نيازمند ترور نيست، آمريکا در صدد منحرف کردن افکار مردم جهان است، ايسنا

- زوايای جديدی در پرونده فساد مالی اخير در حال نمايان شدن است


رييس قوه قضاييه، گسترش اعتراض‌ها در آمريکا را «پديده‌ای مهم و قابل تامل» از باب فرجام مکاتب سياسی مدعی ايجاد دمکراسی در جهان دانست و گفت: اين اعتراض‌ها و نابسامانی‌ها موجب شده تا جهانيان متوجه فرجام نظريه ليبرال دمکراسی و متزلزل بودن ارکان آن بشوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی با اشاره به حوادث جهان غرب به ويژه آمريکا تصريح کرد: گر چه اين روزها شاهد اعتراضات گسترده مردم آمريکا هستيم اما بحث آشفتگی بازار اقتصادی‌ آمريکا از مدت‌ها پيش مطرح بوده و اکنون ورشکست شدن پی در پی بانک‌ها، اخراج کارمندان از ادارات، اخراج کارگران از کارخانه‌ها و تنزل ارزش سهام در بازارهای بورس کشورهای غربی را شاهد هستيم که سبب آشفتگی اقتصادی در مغرب زمين شده است.

وی ادامه داد: مساله نارضايتی‌هايی که اين روزها در دنيای ليبرال دموکراسی غرب به وجود آمده و به‌ويژه جنبش معروف به وال استريت که در آمريکا در جريان است، پديده قابل توجهی است که هم از بعد نظری و هم از بعد عملی بايد بررسی شود تا مبانی ليبرال دمکراسی غرب چه از لحاظ نظری و چه از جهت امکان پياده شدن در جوامع، نمايان شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس دستگاه قضايی با طرح اين پرسش که «آيا اين جنبش‌ها سرآغاز پايانی برای ليبرال دمکراسی گره خورده با سرمايه‌داری در کشورهای غرب نيست؟»، افزود: بررسی اين جنبش‌ها نشان می‌دهد که ليبرال دمکراسی در درون خود دچار تعارضات جدی و به لحاظ گره خوردن با سرمايه‌داری افسارگسيخته بر خلاف فطرت انسانی است.

آملی لاريجانی «برملا شدن ادعاهای واهی حقوق بشری غرب» را يکی از نتايج اين جنبش‌های اعتراضی توصيف و اظهار کرد: در اين اعتراض‌ها خصوصا در بعد حقوق بشری همه ديدند که چه برخوردهايی با معترضان می‌شود و جريانی که يک اعتراض مدنی و طبيعی است، آن هم در کشوری که خودش را مقتدرترين کشور دنيا می‌داند، پليس چه برخوردی با معترضان می‌کند و چگونه افراد معترض دستگير می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: چگونه کشورهای غربی وقتی حادثه‌ای به مراتب کوچک‌تر از آن در يکی از کشورهای اسلامی پديد می‌آيد، سر و صداها و غائله‌های فراوانی در باب دفاع از حقوق بشر راه می‌اندازند ولی حال که خود گرفتار شده‌اند، بدترين رفتارها را با مردم می‌کنند؟ همه اينها نشان می‌دهد کشورهای غربی، حقوق بشر را فقط برای ديگران می‌خواهند و اگر در کشور خودشان اعتراضی بشود بدترين برخوردها را می‌کنند و حتی معترضان را در مجامع رسمی و در مجلس خود اشرار معرفی می‌کنند.

رييس قوه قضاييه سپس به جنجال رسانه‌ای غرب درباره اتهام طراحی نقشه بمب‌گذاری و ترور سفير سعودی در آمريکا اشاره کرد و يادآور شد: در حالی که کشور آمريکا به شدت درگير اعتراض‌های مردمی است و در مقابل ديدگان جهانيان شاهد خشن‌ترين برخوردهای پليسی با معترضان هستيم، رسانه‌های اين کشور برای منحرف کردن اذهان، جنجال رسانه‌ای جديدی به راه انداخته‌اند ولی بدانند اين ترفندها ديگر کهنه و قديمی شده است.

آملی لاريجانی با «خنده‌دار توصيف کردن ادعای رسانه‌های آمريکايی» گفت: انقلاب اسلامی ايران نيازی به ترور ندارد. برای ما روشن است که اين‌گونه خبرسازی‌ها از ناحيه آمريکا برای منحرف کردن افکار داخلی مردم خودشان و مردم جهان و دور کردن از مشکلات داخلی آمريکا و اروپاست که رسانه‌ای می‌شود.

وی تاکيد کرد: کاملا روشن است که جمهوری اسلامی ايران با حضور و تاثير همه‌جانبه افکار و ايده‌هايش، در قلوب مسلمانان و جهانيان جای دارد و صدور انقلاب نيازی به ترور ندارد. بيداری اسلامی در جهان اسلام، صدها و ميليون‌ها بار از اين ترورها قوی‌تر عمل کرده است و اين اخبار و ادعاهای خنده‌دار نشان از وحشت دنيای استعمار و دست‌نشاندگان آنان از گسترش بيداری اسلامی در ساير کشورهای اسلامی است.

رييس قوه قضاييه همچنين با اشاره به گردهمايی بزرگ مسلمانان در حج تصريح کرد: حج، نمايش عظيم وحدت جهان اسلام است و مسلمانان با اظهار همبستگی و وحدت، توجه جهانيان را به خود جلب می‌کنند و چه بسا با چنين خبرسازی‌ها و طرح اين اتهامات واهی می‌خواهند اين فريضه عظيم را هم تحت شعاع قرار بدهند و اتحاد مسلمانان را زير سوال ببرند اما ما مطمئنيم که اين حيله‌ها و ترفندها برای همه آشکار شده و همه جهانيان می‌دانند که پشت پرده اين حوادث چه مسايلی است و مسلمانان جهان بيدارتر از آن هستند که فريب اين توطئه‌ها را بخورند.

آملی لاريجانی در ادامه به تشريح اقدامات قوه قضاييه پرداخت و اظهار کرد: قطعا کاستی‌هايی در قوه قضاييه وجود دارد و ما همواره از انتقادهای سازنده استقبال می‌کنيم؛ هر چند در جهت ارتقای عملکرد، منتظر انتقادها نمی‌مانيم و دستگاه‌های نظارتی به طور مستمر تمام دستگاه قضايی کشور را زير نظر دارند.

وی با تاکيد بر تلاش مسئولان قوه قضاييه در کاهش کاستی‌های موجود به برخی اطلاع‌رسانی‌های نا به‌جا و نادرست و غير واقعی عليه قوه قضاييه اشاره کرد و افزود: گاهی از ناحيه بعضی افراد، برخوردهای غير منصفانه‌ای با دستگاه قضايی صورت می‌گيرد و يا توقع‌های بی‌جايی مطرح می‌شود که پس از بررسی مشخص می‌شود درست نيست.

رييس دستگاه قضايی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نيز که برخوردهای دستگاه قضايی باب طبع عده‌ای نيست، انتقادها آغاز می‌شود و حتی گاهی حرکت و برخورد قانونی قوه قضاييه در مقام مدعی‌العموم زير سوال می‌رود که منصفانه نيست.

آملی لاريجانی به اظهارات برخی افراد درباره اجرای چند حکم و قرار قضايی که به استناد قانون و در مقام دفاع از حيثيت و جايگاه مسئولان عالی نظام و يا جامعه انجام پذيرفته اشاره کرد و يادآور شد: قوه قضاييه بر حسب قانون با توهين‌کنندگان به مسئولان نظام به عنوان يک جرم دارای جنبه عمومی برخورد خواهد کرد و به نظر می‌رسد نيازی به شکايت مسئولان نظام از اشخاص توهين‌کننده نيست.

وی به انتشار اخباری درباره صدور حکم بازداشت يک پرستار به دليل تاخير ۴۵ دقيقه‌ای در انجام کار اشاره کرد و از آن به عنوان نمونه‌ای از اخباری که به صورت غير واقعی و بدون توجه به واقعيت ماجرا منتشر می‌شود نام برد و اضافه کرد: بعد از بررسی مشخص شد که واقعيت ماجرا آن‌طور که از سوی برخی افراد منتشر شده نبوده است. به افراد مسئول توصيه می‌شود بدون اطلاع از موضوع پرونده‌ها اظهار نظر نکنند تا با حرف‌های ناپخته و اثبات نشده در رسانه‌ها تلاش دستگاه قضايی زير سوال نرود.

رييس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه عملکرد دستگاه قضايی بر مدار قانون است، تصريح کرد: شايد حسب اختلاف سليقه‌ها برخی از مسئولان، موافق با برخی مسايل نباشند اما نگاه همه ما بايد حرکت در مدار قانون باشد ولو اينکه قانونی صد در صد مورد قبول ما نباشد.

آملی لاريجانی در ادامه به پيگيری پرونده فساد مالی اخير اشاره کرد و افزود: لازم است از مقام معظم رهبری تشکر ‌کنيم که با سخنان ارزنده خود مسير و فضای رسيدگی را هموار و رسانه‌ها را به پرهيز از جار و جنجال در اين پرونده دعوت کردند و رسانه‌ها نيز به خوبی به اين مساله پی بردند که بايد در مسير درست اطلاع‌رسانی از اين پرونده قرار گيرند.

وی خاطرنشان کرد: ناظر ويژه رسيدگی به اين پرونده ساعت‌ها در روز برای اين قضيه وقت می‌گذارد تا با سرعت و سلامت اين پرونده به انجام برسد و اينجانب نيز مستمراً در جريان اين پرونده هستم.

رييس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه «دستگاه قضايی به سرعت در حال رسيدگی به اين پرونده است»، گفت: اين پرونده جوانب بسيار زيادی پيدا کرده و علاوه بر اينکه افراد زيادتری به عنوان متهم احضار شده و برخی نيز بازداشت شده‌اند، زوايای جديدی نيز در حال نمايان شدن است که به مرور و مطابق قانون، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آملی لاريجانی فرار مالياتی گسترده و دريافت وام‌های زياد و بدون پشتوانه و فقدان وثيقه‌های معتبر و کافی را از جمله موارد کشف شده در اين پرونده برشمرد و اظهار کرد: حسب گزارش‌های اوليه، فرار مالياتی قابل توجهی در اين پرونده رخ داده که قوه قضاييه در حال پيگيری‌ آن است و ان‌شاالله با سرعت و دقت اين پرونده را به سرانجام خواهد رساند.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و تشريفات قوه قضاييه، در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی راجع به کليات برنامه سوم توسعه قضايی بحث و بررسی شد و مورد تصويب قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016