سه شنبه 26 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شديد کميته حقوق بشر ازصدورواجرای حکم شلاق توسط ايران، کمپين بين المللی حقوق بشر

در حالی که صدورواجرای حکم شلاق توسط قضات و مقامات قوه قضاييه اندک اندک به يک روال جاری تبديل می شود، امروز درجريان جلسه بررسی دوره ای گزارش ايران در خصوص تطابق تعهدات کشور با ميثاق بين المللی حقوق مدنی سياسی اعضای کميته حقوق بشر در ژنو مقامات ايرانی حاضر درجلسه ايران را به خاطر استفاده از مجازات های غيرانسانی مانند شلاق مورد انتقاد شديد قرار دادند. به گزارش نماينده کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران که هم اکنون در ژنو به سر می برد، قوه قضاييه ايران در حالی با شتاب فزآينده ای از مجازات شلاق استفاده می کند که همزمان حاضر نشده اند آمار صدور واجرای حکم توسط قوه را برای شورای حقوق بشر سازمان ملل فراهم کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هفته گذشته يک منبع نزديک به پرونده مرضيه وفامهر به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که او به يک سال زندان و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده است. در همان هفته پيمان عارف از فعالان دانشجويی پيش از ترک زندان با اجرای حکم شلاق مواجه شد. ماه گذشته نيز سميه توحيدلو از فعالان حوزه زنان با اين مجازات روبرو شد.

آقای نيومن از اعضای کميته حقوق بشر شورا در جلسه روز دوشنبه به نمايندگان ايران گفت:‌« به نظر می رسد که گزارش های ادامه داری از شلاق زنی برای جرم های کوچک همچنان ادامه دارد، از جمله مورد اخير در مورد خانم مرضيه وفا مهر بازيگر که به ۹۰ ضربه شلاق برای بازی در يک فيلم محکوم شده است.» وی افزود که نمايندگان شورا از مقامات ايرانی خواسته اند که تعداد صدور احکام شلاق و قطع عضو را به سازمان ملل ارائه کند اما مقامات ايرانی از اين کار خودداری کرده و هيچ آماری را ضميمه گزارش خود نکرده اند.

ماده ۷ کنوانسيون بين المللی حقوق مدنی وسياسی که ايران عضو آن است می گويد که هيچ کس نبايد موضوع اعمال شکنجه يا رفتارتحقير آميز و غيرانسانی قرار گيرد.

با اين حال قانون مجازات اسلامی ايران اجازه می دهد که از مجازات شلاق در محدود وسيعی از جرم ها مورد استفاده قرار گيرد. در گزرش دوره ای دبيرکل سازمان ملل که در ماه مارس ۲۰۱۱ منتشر شد امده که مقامات ايرانی ادعا می کنند که مجازات هايی از اين که در قانون مجازات اسلامی آمده شکنجه يا غيرانسانی ويا تحقير آميز نيست: « آنها ادعا می کنند که کار برد چنين احکامی در بازدارندگی جرم موثر است و جايگزين زندانی کردن افراد است.»

روز دوشنبه ۲۵ مهر، وب سايت کلمه نوشت که امين نيايی فردانشجوی ممتاز رشته مهندی مکانيک دانشکده فنی دانشگاه تهران نيز به اتهام توهين به محموداحمدی نژاد سی ضربه شلاق خورد. به نوشته کلمه، نيايی فر که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوين محبوس است پس از اجرای حکم به بند بازگردانده شد. کلمه نوشت: « او در حالی که بر اثر ضربه های محکم شلاق از درد به خود می پيچيده، بدون دريافت هيچ گونه کمک پزشکی و دارويی به بند بازگردانده شده است.» نيايی فر که قرار است هفته بعد با پايان دوران محکوميتش از زندان آزاد شود، صبح امروز، همزمان با وقت ملاقات خانواده ها با زندانيان، برای اجرای حکم شلاقش به دادسرای اوين فراخوانده شد.

امين نيايی فر، دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه تهران از جمله زندانيان حامی جنبش سبز است که در بند ۳۵۰ اوين در حال گذراندن دوران محکوميت خود است. وی که در تظاهرات روز عاشورای تهران بازداشت شده بود، از سوی قاضی پيرعباسی، رييس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش ماه حبس تعزيری، يک و نيم سال حبس تعليقی و تحمل سی ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاقش امروز در محل دادسرای اوين اجرا شد.

کلمه نوشته است که نيايی فر، از جمله افراد حائز رتبه برتر در کنکور سراسری و از دانشجويان ممتاز دانشکده فنی دانشگاه تهران است، به گونه ای که معدل وی در سال گذشته ۱۹٫۲۰ بوده است. او پس از حوادث عاشورا بازداشت شد، مدتی را در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند و سپس با قيد وثيقه آزاد شد. نيايی فر تابستان امسال و به دنبال تاييد حکمش در دادگاه تجديدنظر، به زندان اوين بازگردانده شد. بدين ترتيب او در سال تحصيلی جديد، از ادامه تحصيل در دانشگاه نيز باز مانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016