پنجشنبه 28 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش صادق لاريجانی به گزارش احمد شهيد: اين گزارش سخيف، ناصحيح و غير مستند است، فارس

به گزارش فارس :صادق لاريجانی درواکنش به گزارش ارايه شده گزارشگر ويژه حقوق بشر،با «سخيف و ناصحيح و غير مستند» خواندن اين گزارش و «نامشخص و نادرست بودن روش‌های تهيه اين گزارش» گفت: وعده داده شده بود که اولين گزارش گزارشگر ويژه گزارشی از روشهای کاری است اما در گزارش به اختصار به اين مسئله اشاره شده و به سمت وسوی ارائه گزارش‌های ماهوی راجع به جريان‌های داخلی کشورمان رفته است.

رئيس قوه قضاييه تأکيد کرد: از جمله موارد مهم کاستی‌های اين گزارش و بلکه سخافت آن، اينکه اين گزارشگر تقريباً تمام دعاوی معارضين و معاندان نظام را مطرح کرده، در حاليکه گزارشگر ويژه وقتی به سراغ تهيه گزارش می‌رود، بيش و پيش از هر مسئله‌ای بايد بی‌طرفی خود را حفظ کند نه اينکه ادعاهای يک طرف را که سالهاست معارض نظام هستند بشنود و آنها را تکرار کند و حتی کوچک‌ترين تلاشی برای رنگ و لعاب حقوقی بخشيدن به اين ادعاها هم نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



آملی لاريجانی با اشاره به اينکه در ابتدای اين گزارش بر رعايت اصل بی طرفی تأکيد شده اما در عمل با تکرار ادعاهای معارضان نظام اين اصل زير سؤال رفته و رعايت نشده است، استناد به پرونده خمينی شهر را نمونه‌ای از بی‌اعتباری اين گزارش برشمرد و گفت: به طور مثال راجع به پرونده خمينی شهر در اين گزارش آمده است که عده‌ای از مقامات رسمی ايران علت ارتکاب اين جرايم را بدحجابی زنان مطرح کرده‌اند و گفته‌اند به همين دليل است که رسيدگی قضايی نسبت به اين حادثه صورت نمی‌گيرد. حال بايد پرسيد که دروغی از اين بزرگتر می‌شود گفت؟ و نيز بايد پرسيد که کدام مقام رسمی کشور و در کجا چنين ادعايی مطرح کرده اند و آيا به جزء مقام قضايی، مسئول ديگری در ماهيت قضايی اين پرونده می تواند اظهارنظر کند؟

رئيس قوه قضاييه افزود: در حاليکه قوه قضاييه به عنوان مسئول رسيدگی به اين پرونده در نهايت دقت و عدالت به اعدام چهار نفر از اين اراذل حکم داد و حکم نيز اجرا شد حال در گزارش آمده است که قوه قضاييه به دليل پوشش بد زنان، به اين مسئله رسيدگی نکرده است.

آملی لاريجانی «موضوع پرونده خمينی شهر و ادعای مضحک گزارشگر حقوق بشر» در اين پرونده را «افتضاحی آشکار» در اين گزارش خواند و گفت: گزارشگر ويژه‌ای که از طرف يک نهاد بين المللی مسئول و مأمور است چطور می‌تواند اينگونه با دروغ پردازی گزارش تهيه کند.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينکه «ادعاهای واهی و دروغ در گزارش گزارشگر ويژه زياد است» به نمونه ديگری نيز اشاره کرد و گفت: ادعا شده است که در محاکمات به ويژه در محاکمه فعالان سياسی در ايران، از اين افراد وثيقه يا تضمين‌های سنگين اخذ می‌شود که وقتی متهم تبرئه يا محکوميتش هم تمام می‌شود، اين وثايق و ضمانت‌ها رفع توقيف نمی شود، در حاليکه اين مسئله نيز دروغ بزرگی است. مگر دادگاه‌های ما بنگاه معاملاتی هستند که اسناد مردم را نگه داشته و به آنان بر نگردانند.

آملی لاريجانی تأکيد کرد: واضح است که جريان حقوق بشری عليه ايران سمت و سوی سياسی دارد و مخالفت ما با آمدن گزارشگر رسمی و ويژه به ايران نيز به همين دليل بود چرا که اينها قبلاً امتحان خوبی پس نداده بودند.

رئيس قوه قضاييه به موضوع قصاص اشاره کرد و گفت: در مواردی مانند قصاص يا مسايل مربوط به ارث که در گزارشهای حقوق بشری ديده می‌شود، اينطور به نظر می‌رسد که مشکل آنان را بايد در بازيهای سياسی جستجو کرد چرا که همه مسلمان‌ها بحث قصاص و حدود و ارث را با تفاوت‌هايی جزئی، قبول دارند و به آن ملتزم هستند، اما غربی‌ها اين مسايل را به عنوان اموری عليه حقوق بشر در ايران مطرح می‌کنند.

رئيس قوه قضاييه ايراد گرفتن به موضوع قصاص و ضد حقوق بشر دانستن آن را به دليل اختلاف مبنايی و بنيادی ميان تفکر اسلام و تفکر ليبرال غرب دانست و گفت: ما زير بار بافته‌های ذهن ليبرالی نمی‌رويم، اما اين سؤال را مطرح می‌کنيم که اگر کسی جان کسی را بگيرد و سيستم قضايی به اولياء دم اعلام کند که مطابق آيين‌ اسلام آنان حق دارند، قصاص و يا عفو کنند و حتی سيستم قضايی تمام تلاش‌ها را تا لحظه ‌اجرای قصاص، برای بخشيدن انجام دهد و حتی گاهی پرونده‌ها را تأخير بياندازد، شايد اولياء دم از حق قصاص خود بگذرند، آيا اين روند ضد حقوق بشری است و در مقابل، اگر قاتلی که کسی را به وضع فجيعی کشت و بعد از چند سال آزاد شد، حقوق بشری است؟
آملی لاريجانی از مدعيان حقوق بشری غرب خواست به اين سؤال پاسخ دهند که بر اساس چه معياری تشخيص می‌دهند که عمل آنان بر وفق حق و حقوق بشر است و قصاص ضد حقوق بشر است و چگونه حقوق بشر را مرزبندی می‌کنند.

رئيس قوه قضاييه تأکيد کرد: ما حقوق بشر املا شده از سوی غرب را نمی‌توانيم بپذيريم چرا که ما يک نظام دينی را پذيرفته‌ايم و از مبانی حقوق بشر اسلام هم قاطعانه و البته کاملاً عقلانی دفاع می‌کنيم.

لاريجانی تصريح کرد: افکار ليبراليستی که می خواهد مبانی حقوق بشری خود را نيز به جهان تحميل کند همان افکاری است که از بطنش اين وضع فجيع و نامعقول سرمايه‌داری کنونی برآمده است و ما آن را از بيخ و بن قبول نداريم و اين شما هستيد که متأسفانه جنگ ايدئولوژی‌ها راه انداخته‌ايد، چرا که بحثتان با اسلام، حقوق بشر نيست بلکه شما با کل اسلام مخالفيد.

لاريجانی افزود: ما اسلامی را پذيرفته‌ايم و از آن دفاع عقلانی می‌کنيم که در آن نه سرمايه‌داری به بن‌بست رسيده به چشم می‌خورد و نه در آن حقوق بشر دروغين شما يافت می‌شود که صدها هزار آدم را به بهانه‌های کذب می‌کشيد و به قول خودتان جنگ مقدس راه می اندازيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016