جمعه 29 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واكنش صريح وزیر نیرو به طرح مجدد استيضاحش: بزرگ‌تر از من هم بايد قرباني هدفمندي يارانه‌ها ‌شود، ایسنا

در حالي كه طرح مجدد استيضاح وزير نيرو در كم‌تر از يك‌سال پس از استيضاح ناموفق سال گذشته بار ديگر در بين نمايندگان مجلس مطرح شده، وزير نيرو در واكنش صريحي به اين موضوع گفت: تمام توانم را براي دفاع از عملكرد وزارت نيرو خواهم گذاشت.

مجيد نامجو كه در چند روز اخير در برابر انتقادات مطرح شده از طرف بهارستان‌نشين‌ها و طرح استيضاح مجدد كه تاكنون 50 امضا براي آن جمع شده سكوت كرده بود، در پاسخ به سوالات خبرنگار ايسنا سكوت خود را شكست و واكنش صريحي به اين موضوع نشان داد.

استيضاح دوباره يك وزير، تنوع طلبي است

وزير نيرو در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا استيضاح يك وزير براي دومين‌بار آن‌ هم در كم‌تر از يك‌سال كمي عجيب به نظر نمي‌رسد؟ با لحني طنزآميز تصريح كرد: به هر حال شايد اين هم نوعي تنوع‌طلبي است و همه به دنبال اين هستند كه كار جديدي را سامان دهند. در كشور تا به حال يك‌ وزير دو بار استيضاح نشده و اين كار جديدي است و برخي به دنبال اين هستند كه اين كار را انجام دهند.

با تمام توان از عملكرد وزارت نيرو دفاع مي‌كنم

او در پاسخ به اين سوال كه آيا شخصا فكر مي‌كنيد اين استيضاح در صحن علني مجلس مطرح شود يا نه؟‌ و اگر مطرح شود آيا راي خواهد آورد؟‌ گفت: من همان بار اول هم فكر نمي‌كردم استيضاح شوم، ولي شدم و اكنون هم هيچ چيزي بعيد نيست. در نظام جمهوري اسلامي مسوولان براساس تكليف‌شان عمل مي‌كنند. من الان به عنوان وزير تكليفم اين است كه تا وقتي كه هستم همه توانم و تمام انرژي‌ام را بگذارم كه كار كشور پيش برود و قطعا اگر كار به صحن علني كشيده شود تمام توانم را خواهم گذاشت كه دفاع لازم را انجام دهم؛ اگر باز هم راي اعتماد گرفتم كه با قدرت به كارم ادامه خواهم داد و اگر راي نياورم هم به هرحال در كشور كار براي انجام و تلاش كم نيست.

نقاط قوت وزارت نيرو را به عنوان نقاط ضعف عنوان مي‌كنند

درحالي كه در نامه‌اي كه نمايندگان براي استيضاح وزير تدارك ديده‌اند، بسياري از موارد با مسايل مطرح شده در استيضاح سال گذشته شباهت دارد، وزير نيرو در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اين كه آيا تكرار اين انتقادات نشان‌دهنده اين موضوع است كه شما نتوانسته‌ايد انتظارات را برآورده كنيد؟ باز هم به طنز گفت: "به نظر مي‌رسد دوستان برخي موارد را از قلم انداخته‌اند؛ مثلا بايد مي‌نوشتند وزير نيرو بلد نيست خوب فوتبال بازي كند و اگر اين مورد را هم مي‌نوشتند بد نبود!".

نامجو ادامه داد: موضوعي كه به نظر مي‌رسد اين است كه برخي دوستان برعكس عمل كرده‌اند و تمام نقاط قوت وزارت نيرو را به‌عنوان نقاط ضعف مطرح مي‌كنند كه اين ظلم بزرگي به اين مجموعه است.

نمي‌توانيم به صورت فراقانوني به دولت فشار بياوريم

از سوي ديگر، در حالي كه يكي از مهم‌ترين انتقاداتي كه عليه وزارت نيرو مطرح مي‌شود، پرداخت نشدن مطالبات پيمانكاران به‌خصوص در بخش برق است. مسوولان وزارت نيرو علت اين مساله را تامين نشدن اعتبارات لازم از سوي دولت دانسته‌اند، ‌ولي تاكيد كرده‌اند كه باتوجه به حساسيت‌هاي اجراي طرح تحول اقتصادي، عليه دولت موضع‌گيري نخواهند داشت.

نامجو در پاسخ به اين سوال ايسنا كه با توجه به شعار "شفاف‌سازي" كه از شعارهاي اصلي شماست، بهتر نيست كه دلايل پرداخت نشدن مطالبات پيمانكاران به صورت شفاف اعلام شود؟ تصريح كرد: بالاخره بايد به اين نكته توجه داشت كه من عضو كابينه هستم و بايد هماهنگ با كابينه دولت براي اداره كشور عمل كنم. از سوي ديگر من مجري قانونم و در خود قانون نمايندگان مجلس رديف‌هاي 31، 33 و 35 را براي وزارت نيرو پيش‌بيني كرده‌اند و اگر قرار است كه ما از همين روش‌ها براي تامين منابع استفاده كنيم كه در حال انجام همين كار هستيم، ولي اگر دوستان فكر مي‌كنند اين نكاتي كه به عنوان قانون نوشته‌اند جوابگوي موضوع نيست يا اين قوانين اشكالي دارد و وزارت نيرو نبايد از اين قوانين استفاده كند و بايد با روش‌هاي فراقانوني به دولت فشار بياورد، اين ديدگاه ديگري است.

كار درستي كردم كه برخي مسايل را عنوان نكردم

وي ادامه داد: من درحدي كه لازم باشد اطلاعات طبقه‌بندي شده را بيان كنم، حتما اين كار را خواهم كرد و به نظر من وزير نيز بايد با خويشتن‌داري و نگفتن نكاتي كه ممكن است باعث برهم زدن افكار عمومي شود و سودي به كسي نمي‌رساند به حل موضوعات كمك كند و به نظرم من كار درستي كردم.

نامجو افزود: وزارت نيرو از روز اولي كه اين قانون ابلاغ شد با قدرت عمل كرده و از طريق تمام اين ماده‌ها كارهاي خودش را جلو برده و بايد اجازه داده شود كه روند اين كار طي شود و نمايندگان هم به وزارت نيرو در اين راه كمك كنند.

مشكل دريافت مطالبات از خزانه حل مي‌شود

او در واكنش به اين موضوع كه آيا سكوت شما در ماه‌هاي اخير، به‌خصوص درباره دريافت مطالبات وزارت نيرو از خزانه بايت سهم فروش آب و برق، به شبهاتي در زمينه اين كه وزارت نيرو نمي‌تواند حق خود را از اعتبارات تخصيص داده شده بگيرد دامن نمي‌زند؟ به ايسنا گفت: دو نوع تحليل در مورد دريافت پول از خزانه وجود داشته است و دوستاني كه در خزانه هستند طبق روش و قاعده‌اي كه در آن جا مطرح است درباره تامين اعتبار براي وزارت نيرو و اين‌كه چگونه اين پول در اختيار ما قرار بگيرد، ديدگاه متفاوتي دارند. وزارت نيرو هم طبق مصوبات ستاد هدفمندي و ضرورت تامين بودجه نگاه ديگري دارد. در اين زمينه نشستي چهار ساعته با وزير امور اقتصادي و دارايي داشتيم و راهكارهايي براي حل موضوع پيش‌بيني شد كه اين كار پيش مي‌رود و مطمئنم كه مساله در ريل درست خودش قرار خواهد گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بزرگ‌تر از من هم بايد قرباني هدفمندي يارانه‌ها شود

وزير نيرو هدفمندي يارانه‌ها را بزرگ‌ترين طرح اقتصادي اجرا شده در كشور اعلام كرد و گفت: اين طرح موجب افتخار دولت است و در هر ملاقات خارجي كه با مقامات ديگر كشورها انجام مي‌دهيم، نخستين مساله‌اي كه مطرح مي‌كنند تبريك به خاطر موفقيت خوب در اجراي اين طرح است. بنابراين اين طرح همكاري همه را مي‌طلبد و وزارت نيرو نيز در خط مقدم اجراي اين قانون است.

وي افزود: رييس‌جمهور دستور كلي داده است كه براي اين‌كه منابع مالي اين طرح گردش درستي داشته باشد و تحت كنترل دولت صرف شود همه منابع به خزانه وارد شود و نحوه استفاده از آن ريال به ريال مشخص است و خوشبختانه ارگان‌هاي نظارتي هم به خوبي جريان را رصد مي‌كنند. اگر تاخيري ايجاد شده به دليل اختلاف نظر درباره برداشت منابع بوده است كه با خزانه داشته‌ايم و اين با سرعت حل خواهد شد.

نامجو در واكنش به اين سوال ايسنا كه فكر نمي‌كنيد شما قرباني اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و سختي‌هاي پس از آن شويد؟ اظهار كرد:‌ نه تنها من، بلكه خيلي بزرگ‌تر از من هم بايد قرباني اين طرح شوند. طرح خيلي بزرگ و با عظمت است و بايد همه كمك كنيم كه طرح بزرگ اقتصادي دولت به ثمر بنشيند و بسياري از مشكلات كشور به خاطر اين است كه گاهي همت نمي‌كنيم كارهاي بزرگ را در كشور سامان دهيم؛ يكي از اين طرح‌ها، طرح تحول اقتصادي است.

هيچ اختلاف نظري در وزارت نيرو وجود ندارد

درحالي كه يكي از انتقادات مطرح شده عليه وزير نيرو در دو سال اخير اجرا نشدن دستورات وزير توسط مديران زيرمجموعه اين وزارتخانه بوده و اين موضوع بارها از سوي برخي نمايندگان مجلس مطرح شده است، وزير نيرو در واكنش به اين سوال ايسنا كه آيا بين شما و مديران وزارت نيرو اختلاف نظري وجود دارد و چرا برخي معتقدند دستورات شما اجرا نمي‌شود؟‌ گفت: "هيچ اختلاف نظري در مجموعه وزارت نيرو وجود ندارد و هر دستوري كه من داده‌ام تابع مقررات و ضوابط است و مقامات عالي كشور نمي‌توانند دستوراتي بدهند كه خلاف قانون باشد. معمولا دستوراتي كه مي‌دهم براي همكاري و مساعدت است و اگر اين تصور وجود دارد كه همكاري و مساعدت بايد براي انجام اعمال خلاف قانون و مصالح ملي باشد، اين تصور غلطي است كه بايد اصلاح شود."

حاشيه‌ها هيچ تاثيري در عملكرد وزارت نيرو ندارد

مقام معظم رهبري امسال را در حالي به عنوان سال "جهاد اقتصادي" نام‌گذاري كرده‌اند كه وزارت نيرو از ابتداي سال با مسايل و حاشيه‌هاي مختلفي روبه‌رو بوده كه تاحدودي حواس اين وزارت‌خانه را به خود معطوف كرده است. از بحث استيضاح در روزهاي پاياني سال گذشته گرفته تا بحث ادغام وزارت‌خانه‌هاي نفت و نيرو در اوايل سال‌جاري و اكنون هم بحث استيضاح مجدد وزير. نامجو در واكنش به اين سوال كه آيا اين حاشيه‌ها ذهن شما را از فعاليت‌هاي اصلي وزارتخانه منحرف نمي‌كند؟ به ايسنا گفت: قاطعانه به شما مي‌گويم كه اين حاشيه‌ها هيچ تاثيري در عملكرد وزارت نيرو نداشته و كارهايي را كه ما انجام داده‌ايم مي‌توانيد به ريز ببينيد كه تمام وظايف قانوني خود را انجام داده‌ايم و وزارت نيرو مثل ساعت دارد كار خود را پيش مي‌برد و اگر اجازه دهند كه وزارت نيرو طبق برنامه‌ريزي پيش برود قطعا به اهداف‌مان خواهيم رسيد.

وزير نيرو ابراز اميدواري كرد با مساعدت و هم‌دلي بيش‌تري كه بين مسوولان وجود دارد، پروژه‌ها و برنامه‌هاي كلان كشور در بخش آب و برق با قوت به راه خود ادامه داده و وزارت نيرو بتواند برنامه‌هاي خود را طبق زمان‌بندي پياده كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016