دوشنبه 2 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: ايران به هر اقدام آمريکا پاسخ خواهد داد، خبرآنلاين

مجلس - رئيس مجلس گفت: پس از انقلاب‌هايی که در منطقه رخ داد‌، رژيم صهيونيستی احساس انزوا و به هم ريختگی می‌کند.


به گزارش خبرآنلاين، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو‌ ‌با شبکه العالم، درباره تهديدهای آمريکا برای تحريم بيشتر ايران، گفت: سئوال اين است که در اين چند قطعنامه‌ای که صادر شده، آيا توانسته‌اند زلزله‌ای اقتصادی در ايران به وجود بياورند؟ ما که هنوز داريم کارمان را انجام می‌دهيم.

وی افزود: در صحنه اقتصادی دنيا، راه‌های مختلفی برای حرکت وجود دارد؛ تصور اينکه اگر آمريکايی‌ها رفتار موذيانه‌ای پيشه کنند و اين رفتار موذيانه به ثمر بنشيند، تصور اشتباهی است.

تحريم‌های آمريکا بی‌نتيجه است

رئيس مجلس تحريم‌های آمريکا را بی‌نتيجه دانست و گفت: اين روش جواب نمی‌دهد، اما اگر آمريکا برای ما هزينه ايجاد کند، مطمئن باشيد بدون هزينه خارج نخواهد شد، يعنی اوباما تصور نکند که ميدان برای هر عملی باز است.

لاريجانی افزود: در جهان سياست هميشه بايد محاسبات جدی باشد؛ اوباما بايد از روش انشانويسی دست بردارد و بداند دوره حساب و کتاب است، همچنين بسيار روشن است که آمريکايی‌ها هميشه در قبال ايران، حالتی خصمانه داشته‌اند و اين يکی از اشتباهات بزرگ آنهاست.

وی در ادامه تصريح کرد: ما يک ديکتاتور بزرگ را از خاک ايران بيرون کرديم‌ و آمريکا به جای اينکه بگويد ملت ايران حق دارد دموکراسی داشته باشد، به مقابله با دموکراسی ايران پرداخت؛ اين همان اشتباهی است که آمريکايی‌ها در حال حاضر در تعامل با کشورهای عربی مرتکب می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سياست‌گذاران آمريکايی منطقه را خوب نمی‌شناسند‌

رئيس مجلس همچنين تاکيد کرد: اين نشان می‌دهد که سياست‌گذاران آمريکايی منطقه را خوب نمی‌شناسند و فکر می‌کنند منافعشان با ديکتاتورها تامين می‌شود و اين اشتباه راهبردی آن‌هاست.

لاريجانی اظهار داشت: در حالی که رژيم صهيونيستی اين همه سلاح اتمی دارد‌، آمريکايی‌ها به هيچ وجه احساس خطر نمی‌کنند، حتی برخی از کشورهای همسايه ما مثل پاکستان و هند سلاح هسته‌ای دارند اما از آنجا که با آمريکا رفاقت دارند، هيچ مشکلی نيست، اما در مورد برنامه صلح‌آميز ايران تا اين حد سنگ‌اندازی می‌کنند.

ريشه‌يابی سناريوی اخير آمريکا عليه ايران

لاريجانی با بيان اينکه آمريکايی‌ها هميشه به دنبال ماجراتراشی در مقابل ملت ايران هستند، گفت: اين مساله اخير به نظر من به حوادثی بر می‌گردد که ظرف يک سال اخير اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اگر توجه داشته باشيد‌، چند مؤلفه هست که ريشه‌های آن را نشان می‌دهد‌؛ يکی مساله بيداری اسلامی است که در منطقه به وجود آمد، مثلاً در مصر ما از ملت مصر دفاع کرديم و گفتيم انقلاب شما انقلاب متينی است و از آن حمايت کرديم‌، آمريکايی‌ها تا دم آخر از حسنی مبارک دفاع کردند؛ کسی ترديد ندارد که در اين مدت سی و اندی سال، آمريکايی‌ها از رژيم حاکم مصر حمايت کردند. آمريکا از اين مساله عصبانی است.

رئيس مجلس افزود: در مساله تونس، ما از ملت تونس حمايت کرديم؛ آمريکايی‌ها مايل نبودند و بالاخره با چراغ سبز آن‌ها بود که بن‌علی را جايی راه دادند.

طرح ريزی عمليات تروريستی توسط يک ترياکی‌/ سناريوی اخير بسيار کودکانه است

لاريجانی در ادامه‌ سناريوی اخير آمريکا را بسيار کودکانه توصيف کرد و گفت: اينکه مثلا يک آدم ترياکی را پيدا کنند که اقدام به طرح‌ريزی عمليات تروريستی کند، نشان می‌دهد که آن‌ها نتوانسته‌اند درست تامل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دادخواستی که دادستان آن‌ها داده است، آمده که از اين حساب صدهزار دلار يا ۴۶ هزار دلار پول به حساب فلان بانک آمريکايی واريز شده و سيستم اف بی آی بر آن تسلط داشته است.

"من در اين مجال سؤالی دارم‌؛ آيا هيچ‌گاه عمليات تروريستی نظامی به اين نحو‌، توسط يک آدم ترياکی انجام شده است؟ آن‌ها می‌گويند که اين فرد دائم‌الخمر نيز هست و متعادل نيست. او ۳۰ پيش از ايران فرار کرده و از مخالفان ماست، چطور می‌شود چنين عملياتی به وسيله او انجام شود. مگر اينکه آمريکا شيوه‌های جديدی به کار گرفته باشد که بر اساس آن برای عمليات تروريستی بخواهد از افراد معتاد استفاده کند".

اين عمليات شيوه آمريکايی‌ها‌ست

رئيس مجلس خاطرنشان کرد: تمام حرف آن‌ها در اين دادخواست اين است که ما به اين آقای ترياکی گفته‌ايم تماس بگير! او با کسی تماس می‌گيرد که مدعی است او آقای شکوری است. در واقع يک ترياکی با يک ترياکی ديگر تماس گرفته است و کدام استدلال منطقی چنين چيزی را می‌پذيرد. آيا می‌شود به حرف يک ترياکی دائم‌الخمری که مخالف ماست‌، اطمينان کرد و اين همه سر و صدا به راه انداخت؟ البته آمريکايی‌ها گاهی به‌عنوان مثال در زمان ريگان، به وسيله قاچاقچی‌ها دست به چنين عملياتی زده‌اند.

لاريجانی گفت: آمريکايی‌ها دو تجربه دارند؛ يکی انجام چنين عمليات تروريستی توسط قاچاقچی‌ها در کشورهايی مثل نيکاراگوئه که زشتی آن مشخص است‌ و ديگری ايجاد طالبان بود که خودشان هم فهميدند چه ضرری کردند.

وی تاکيد کرد: انقلاب اسلامی اساسا با اين شيوه‌ها مخالف است و اين کارهايی که می‌کنند، کسی باور نمی‌کند‌، آن‌ها کارهای سبکی می‌کنند و ‌‌قصد دارند به اين وسيله در منطقه اختلاف ايجاد کنند.

آمريکا به‌دنبال اختلاف کشورهای اسلامی است

رئيس مجلس گفت: در عربستان آدم‌های عاقلی هستند که بدانند چقدر جنس اين کار بدلی است، اما به هر حال ما توضيحات روشنی داريم. آدم‌های متخصص در عرصه بين‌المللی کم نيستند و می‌فهمند که عيار اين کارهای سياسی چقدر است، ولی به هر حال بايد مراقبت کرد، زيرا وقتی آمريکا نمی‌تواند از اين طريق به نتيجه برسد، به اين فکر می‌افتند که بايد ميان کشورهای اسلامی اختلاف‌افکنی کنند.

با عربستان دشمنی نداريم

لاريجانی تاکيد کرد: ما در قبال مسائل منطقه با برخی کشورهای منطقه اختلاف نظر داريم، مثلا ما از انقلاب مصر حمايت کرديم‌، ممکن است سعودی‌ها با منطق خودشان‌، از اين انقلاب حمايت نکرده باشند. ما با عربستان دشمنی نداريم‌ و دو نظر مختلف داريم.

وی افزود: ما در مسائل يمن معتقديم که بايد به رای مردم يمن احترام گذاشت‌، حالا ممکن است عربستان سعودی نظر ديگری داشته باشد اما اين به معنی دشمنی نيست‌، در يک خانواده هم دو برادر می‌‌توانند اختلاف‌نظر داشته باشند.

رئيس مجلس تاکيد کرد: رفتارهای آمريکا فقط به ضرر منطقه است. کشورهای منطقه اين را درک کرده‌اند که آمريکايی‌ها به دنبال منافع خود هستند‌ لذا بايد توضيح داد. ما در جلسات مختلفی که دوستان عرب يا کشورهای عرب حضور داشته باشند‌، منطق خود را توضيح خواهيم داد و اگر زمانی باشد، با سعودی‌ها هم صحبت خواهيم کرد.

مخالف پايمال کردن حق مردم بحرين هستيم

لاريجانی درباره اختلاف نظر ايران و عربستان در موضوع بحرين گفت: ما ممکن است در‌باره مسائل مختلف اختلاف نظرهايی داشته باشيم؛ اگر در مساله بحرين هم اختلاف نظری داريم، بايد ببينيم مردم بحرين چه می‌خواهند.

وی افزود: مردم بحرين می‌گويند که ما دموکراسی می‌خواهيم و نه بيشتر. می‌خواهيم هر کس يک رای داشته باشد، اگر کسی بگويد هر پنج شيعه يک رای داشته باشد و هر سنی يک رای، بايد ديد چنين منطقی از کجا نازل شده‌ و ما چگونه می‌توانيم از چنين مساله‌ای دفاع کنيم.

رئيس مجلس تاکيد کرد: مردم بحرين حرف حقی را دنبال می‌کنند‌. اگر کسی فکر می‌کند که با تانک و نفربر بايد اين حرف حق را سرکوب کرد، ما با آن مخالفت می‌کنيم.

لاريجانی گفت: من فکر می‌کنم که اين مساله حل خواهد شد، يعنی مسئولان بحرين متوجه می‌شوند که اين روش‌های پرهزينه به خودشان صدمه خواهد زد، و کشورهايی که لشکرکشی کردند، خودشان را معطل می‌کنند و بدنامی ايجاد می‌کنند.

کشتار در يمن و بحرين با چراغ سبز آمريکاست

وی گفت: در بحرين و يمن نيز همين وضع است. کسی باور نمی‌کند که اين کشتارهايی که در بحرين و يمن صورت می‌گيرد، بدون چراغ سبز آمريکا باشد.

آمريکا از انقلاب‌های منطقه عصبانی است

رييس مجلس شورای اسلامی ايران با اشاره به عصبانيت آمريکا از انقلاب‌ها در منطقه، تاکيد کرد: اشتباه آمريکايی‌ها اين است که تصور می‌کنند ايران در اين قضيه امکاناتی می‌دهد، درحاليکه اين طور نيست‌، ما از فکر دموکراسی در منطقه دفاع می‌کنيم و اين فکر انقلاب اسلامی است.

وی افزود: به هر حال اين يکی از عوامل عصبانيت آن‌هاست.

ايران بدنبال امپراطوری نيست

لاريجانی خاطرنشان کرد: در سفری که به بين‌المجالس داشتم و با برخی ملاقات کردم، برخی حساس بودند که بدانند وزن ايران در منطقه چگونه است‌ و اينکه آيا توازن به هم خورده است يا خير. من به آن‌ها گفتم ما به دنبال امپراتوری نيستيم‌، اصلا معادله انقلاب اسلامی‌، معادله متعارف قدرت‌ها نيست.

انزوای رژيم صهيونيستی دليل تحرکات آمريکا

لاريجانی در ادامه گفت: پس از انقلاب‌هايی که در منطقه رخ داد‌، رژيم صهيونيستی احساس انزوا و به هم ريختگی در خود می‌بيند؛ و چون اين رژيم در آمريکا لابی قوی دارد، و آمريکا نيز در فصل انتخابات به سر می‌برد و اوباما تصور می‌کند با اين مانورها می‌تواند وضع خود را تثبيت کند.

اختلافات ما با آمريکا راهبردی است

وی در ادامه تاکيد کرد: ما با آمريکايی‌ها اختلاف داريم اما اختلاف ما از اين جنس‌ها نيست. اختلاف ما اختلاف راهبردی است و می‌گوييم چرا آمريکا از ديکتاتورهای منطقه حمايت می‌کند.

رييس مجلس شورای اسلامی با رد ادعای دخالت ايران در تحولات منطقه، خاطرنشان کرد: حوادثی که در منطقه جريان دارد، واقعيتی مردمی است؛ اينکه مردم بحرين شب‌ها تظاهرات می‌کنند، ربطی با ما ندارد، اگر تصور آمريکايی‌ها اين است، بايد گفت که آن‌ها نمی‌فهمند و دچار اشتباه هستند.

لاريجانی افزود: ملت مصر ملتی بزرگ است و خودشان در حال اداره کشور هستند، ما فقط از آن‌ها حمايت سياسی می‌کنيم، بنابراين اين کارها بی‌نتيجه است. شايد يک نتيجه داشته باشد و آن اينکه ايران در حمايت سياسی از انقلاب‌های منطقه جدی‌تر شود‌ زيرا اين مساله‌، نقطه ضعف آمريکايی‌هاست.

وی درباره انقلاب مصر گفت: مردم مصر در دوره انتقالی به سر می‌برند و هنوز با ما روابط رسمی برقرار نکرده‌اند. من فکر می‌کنم انقلاب‌هايی که در حال رخ دادن هستند‌، چه در مصر و چه بقيه کشورها انقلاب‌های اصيلی بوده و حتما به دنبال پيوندهای اسلامی قوی هستند‌ و حتما با ايران روابط صميمانه خواهند داشت ولی ملاحظاتی هم دارند و ما هم درک می‌کنيم.
لاريجانی اظهار داشت: بايد به ملت ليبی تبريک گفت؛ آن‌ها از خود شجاعت و بلوغ نشان دادند؛ شرايط سختی داشتند و قذافی و اطرافيانش آدم‌هايی بودند که مانند صدام رفتاری خشونت‌آميز داشتند، و به همين سبب هم تصور می‌کردند با اين سرکوب موفق می‌شوند.

وی در ادامه تاکيد کرد: برخی کشورهای ديگر هم که از اين رفتار استفاده می‌کنند، بايد بفهمند که اين کار باعث عمق انقلاب می‌‌شود، جوان‌هايی که در راه انقلاب شهيد می‌دهند، تعلق خاطرشان به انقلاب عميق‌تر می‌شود، و من فکر می‌کنم انقلاب ليبی انقلاب پرقدرتی شد.

رئيس مجلس با اشاره به تلاش ناتو برای سلطه بر انقلاب ليبی گفت: در برهه‌ای از زمان روسای کشورهای اروپايی به ليبی رفتند، ولی اين‌ها همه مانور بود و در صحنه عمل قدرت و زمام امور در دست نيروهای اسلامی و معتقد است.

لاريجانی افزود: برخی از مسئولان ليبی آدم‌های شناخته شده‌ای هستند، شعارهايشان و حرف‌هايشان نشان می‌دهد که از عمق قلبشان به دموکراسی و به اسلام معتقدند، و اين مساله بايد برای ما مهم باشد که عالم اسلام تکان خورده است.

ايران هميشه بدنبال پرونده امام موسی صدر بوده است

لاريجانی تاکيد کرد: يکی از مسائلی که ما هميشه با رژيم قذافی در رابطه با آن اصطکاک داشتيم، مساله امام موسی صدر بود. بارها و بارها اين مساله را با رژيم قذافی در ميان گذاشتيم؛ اين رژيم حرف‌های مختلفی در اين زمينه می‌زد، آخرين بار رژيم قذافی طرح تشکيل کميته‌ای متشکل از ليبی و لبنان و چند کشور ديگر را داد، که معلوم بود می‌خواهند دوره بازی کنند که کسی هم اين طرح را نپذيرفت.

وی افزود: ما کميسيون ويژه‌ای برای اين کار داريم و حتما خواهيم گفت که اعضای آن پيگيری کنند‌ البته بايد اجازه داد وضع ليبی مرتب‌تر شود‌ زيرا در حال حاضر مسائل مختلفی دارند و بايد وضع اوليه کشور را سامان‌دهی کنند‌، پس از آن حتما اين مساله را پيگيری خواهيم کرد.

رئيس مجلس افزود: من افق روشنی برای دنيای اسلام می‌بينم و اين بحث فقط منحصر به بحرين نيست؛ شما می‌بينيد که از زمانی که حماس مقاومت را آغاز کرد، رو به جلو پيش می‌رود و در دنيا جايگاهی دارد.

اقدام عاقلانه تونس در تشکيل مجلس مؤسسان

لاريجانی در ادامه با اشاره به انتخابات تونس، گفت: تونسی‌ها يک اقدام مبارک و خوبی را شروع کرده‌اند. تشکيل مجلس مؤسسان برای تدوين قانون اساسی يک اقدام معقول و دموکراتيک است.

وی ظرفيت ذهنی مردم تونس را عالی و بلند توصيف کرد و گفت: انتخابات تونس می‌تواند حرکت مهمی برای ديگر کشورها باشد؛ کشورهای عربی نبايد از اين امور هراس داشته باشند، اين امور مدل‌های خوبی به کشورهای عربی برای ايجاد اصلاحات می‌دهد‌ و حتما دموکراسی به تقويت توان ملی کشورها می‌‌انجامد.

آمريکايی‌ها را بايد با چوب بيرون کرد

لاريجانی درباره ادعاهای آمريکا مبنی بر دخالت ايران در امور عراق گفت: آمريکائی‌ها مهمان‌های ناخواسته‌ای هستند که بايد با چوب آنها را از خانه بيرون کرد؛ آنها به سادگی بيرون نمی‌روند.

وی افزود: آمريکائی‌ها در جنگ جهانی دوم به ژاپن رفتند حالا چند دهه گذشته است ولی ژاپن را رها نمی‌کنند؛ نخست‌وزير ژاپن حق ندارد به آمريکائی‌ها بگويد يک پادگان را از اينجا به آنجا منتقل کنيد.

رئيس مجلس ادامه داد: آمريکائی‌ها در عراق هم چنين تصوری داشتند، آمريکائی‌ها با ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نيرو در عراق می‌گفتند که می‌خواهند تعداد اين نيروها را کاهش دهند ولی پادگان‌ها را نگه می‌دارند تا سلطه سياسی‌شان را حفظ کنند.

با خروج آمريکا از عراق مشکل تروريسم حل می‌شود

لاريجانی تاکيد کرد: آمريکائی‌ها توجه نداشتند که دوره عوض شده است؛ آمريکا نبايد فکر کند که می‌تواند مردم عراق را فريب دهد.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گويند که خروج نيروهای آمريکائی از عراق شايد مشکل امنيتی ايجاد کند، ولی مساله اين است که اشغال و تروريسم به همديگر کمک می‌کنند؛ وقتی اشغالگری به وجود می‌آيد، تروريسم را جذب می‌کند.

رئيس مجلس اظهار داشت: اگر آمريکائی‌ها از عراق خارج شوند، مساله تروريسم حل می‌شود، و مردم عراق می‌توانند با يک مشت تروريست برخورد کنند.

وی تاکيد کرد: دولت و مجلس عراق می‌توانند امنيت را حفظ کنند و ايران اعتقاد دارد که يک کشور نمی‌تواند در کشوری ديگر امنيت برقرار کند و مردم عراق بايد امنيت خودشان را برقرار کنند.

وقت شوخی کردن در سياست را نداريم

رييس مجلس شورای اسلامی درباره اعلام آمادگی ۵ + ۱ برای مذاکره با ايران گفت: ما هميشه اعلام کرده‌ايم که آماده مذاکرات واقعی هستيم‌ و وقت شوخی کردن در سياست را هم نداريم.

لاريجانی افزود: هميشه آماده‌ايم که مذاکرات درست را برگزار کنيم؛ مذاکرات درست يعنی اينکه آقايانی که می‌گويند نگران مساله هسته‌ای ايران هستند، بگويند چه نوع نگرانی در اين باره دارند، و راه‌حل اين مساله چيست.

رئيس مجلس تاکيد کرد: اين آقايان می‌گويند ما نگران هستيم که ايران احتمالا يک روزی از برنامه هسته‌ای خودش منحرف شود.

لاريجانی خاطرنشان کرد: آنها فقط يک کلمه می‌گويند و آن کلمه اين است که ايران فناوری هسته‌ای نداشته باشد.

وی افزود: اگر مذاکرات واقعی باشد، مخالفتی نداريم، و بايد با چارچوب درستی مذاکره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016