پنجشنبه 5 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس قوه قضاييه: آمريکا يک معتاد را عامل ترور سفير عربستان معرفی کرده است، ايسنا


رييس قوه قضاييه ماه ذی‌الحجه را ماه عبادت، معنويت و ماه اعمال و فرايض بزرگ و کم‌نظير الهی توصيف کرد و از وقوع فريضه بزرگ عبادی ـ سياسی حج و دو عيد بزرگ قربان و غدير در اين ماه به عنوان نقاط اوج عظمت آن نام برد.

به گزارش ايسنا، آيت الله آملی لاريجانی در جلسه مسوولان عالی قضايی به سيره ائمه و بزرگان دين در انجام اعمال و فرايض‌ ماه ذی‌الحجه اشاره کرد و گفت: بزرگان و اهل معرفت همواره منتظر حلول اين ماه بودند و هستند تا از برکات ايامش استفاده کنند و مخصوصاً ده روز اول اين ماه عظيم را که به عشر ذی‌الحجه مشهور است از دست ندهند.

آملی لاريجانی با تأکيد بر روايات متعددی که در خصوص عظمت و برکت ماه ذی‌الحجه نقل شده است به روايتی منقول از پيامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در روايتی از پيامبراکرم محمدمصطفی (ص) آمده است که « ما من ايام ازکی عندالله و لا اعظم اجرا من عشرالاضحی قيل ولاالجهاد فی سبيل الله» و هنگامی که ياران آن حضرت می‌پرسند آيا حتی اجر جهاد در راه خدا نيز در حد عظمت و برکت اين ماه نيست پاسخ می‌فرمايند که «ولاالجهاد فی‌سبيل‌الله الا رجل خرج بنفسه و ماله ثم لم يرجع من ذالک بشی‌ء».

رييس قوه قضاييه هم‌چنين توصيه کرد که بايد به باطن فرايض و ادعيه اين ماه و تأثير شگرف آن بر تزکيه روح و روان انسان توجه کنيم و به آيه شريفه «و واعدنا موسی ثلاثين ليله و اتممناها بعشر فتم ميقات ربه اربعين ليله و قال موسی لاخيه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتبع سبيل المفسدين» اشاره کرد و افزود: برخی از بزرگان فرموده‌اند که بايد توجه کرد که «مواعده» حق‌تعالی چيست و بايد کاری کنيم شوق به لقاء‌الله در انسان متزايد شود. در روايتی از پيامبر اکرم اسلام درباره شوق حضرت موسی (ع) نسبت به ديدار حق‌تعالی آمده است: موسی (ع) « ما اکل و ما شرب و ما نام فی ذهابه و مجيئه اربعين يوماً شوقاً الی لقاء‌الله».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آملی لاريجانی تأکيد کرد: اميدواريم با عمل صحيح و با اخلاص و با اعمالی که نبايد آن را کوچک شمرد حتی با دو رکعت نماز که با خلوص کامل آثار شگرفی در پی دارد مراقبت و توجه خاصی کنيم تا بتوانيم قدم در راه لقای الهی بگذاريم.

وی هم‌چنين به تحولات اخير منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: در وضع کنونی دنيا تحولات عجيب و سريعی رخ داده است که در خاورميانه، شمال آفريقا و حتی در خود آمريکا و اروپا شاهد آن هستيم، تحولاتی که تحليل آن حتی برای متفکران غربی نيز دشوار است؛ اما قطعاً درس عبرتی است برای تمام مستکبران دنيا که سرانجام ديکتاتور ليبی و پايان کارش را ببينند و عبرت بگيرند که چگونه ديکتاتوری که ۴۲ سال بر يک‌ کشور حکمرانی ‌کرد و تمام دنيا را به تمسخر می‌گرفت سرانجام با آن وضع فلاکت‌بار از دنيا رفت.

رييس قوه قضاييه بيداری اسلامی کشورهای منطقه و سقوط ديکتاتورها و نيز اسلام‌گرايی مردم و انقلابيون مسلمان را قابل توجه و تأمل دانست و گفت: در آغاز قيام‌های منطقه، تلاش بسياری می‌شد که بگويند اين خيزش‌های اسلامی و دينی نيست، اما اکنون در خود ليبی، مسوول شورای عالی انقلابيون اعلام می‌کند که بايد قانون اساسی ما بر اساس شريعت اسلام باشد و اين مساله به شدت غرب را نگران کرده است.

لاريجانی به گرايش‌های اسلامی مردم تونس نيز اشاره کرد و افزود: در تونس هم اسلام‌گراها در انتخابات جلو افتاده‌اند و البته نحوه رفتار مردم تونس از قبل هم نشان می‌داد که علاقه وافری به اسلام دارند و اين گرايش در يمن و بحرين نيز کاملاً محسوس است.

رييس قوه قضاييه با تأکيد بر اينکه اسلام دينی منطبق با فطرت پاک انسانهاست، به جنبش وال‌استريت آمريکا و مقابله مردم با تبعيض‌های نظام سرمايه‌داری اشاره کرد و اظهارکرد: جنبش وال‌استريت ممکن است مانند انقلاب ايران نباشد ولی جنبشی است که در شهرهای مختلف آمريکا به راه افتاده و مساله بسيار مهمی است چگونه در کشوری که ادعای قدرت و توان عالی اقتصادی و نظامی دارد چنين جنبشی راه می‌افتد و شعارهای ضد سرمايه‌داری داده می‌شود، تمام اينها نشان می‌دهد که مردم و فطرت‌های انسانی در مقابل تبعيض‌های نظام سرمايه‌داری قد علم کرده‌ و نظام‌ها و تفکراتی که خلاف فطرت انسانی بوده و منطبق با وحی الهی نيستند هرگز باقی نمی‌مانند؛ هرچند در برهه‌ای از زمان شايد با شعارهايی فريبنده بتوانند مردم را جذب کنند.

وی به سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه اشاره کرد و با «پربرکت» خواندن آن گفت: يکی از برکات اين سفر سخنان مقام معظم رهبری درباره رسالت جمهوری اسلامی ايران به عنوان الگويی قابل اتکا در جهان امروز است.

رييس قوه قضاييه افزود: انقلاب اسلامی ايران از همان ابتدا با صدايی رسا گفته است کمونيسم و سرمايه‌داری چاره مشکلات زندگی و پيشرفت بشر نيست و بلکه اين نظام اسلامی مبتنی بر وحی الهی و فطرت انسانی است که چاره‌ساز است.

وی سرانجام «سرمايه‌داری افسار گسيخته» غرب را برای تمام مردم دنيا نمايان و «البته غيرقابل اتکا» دانست و افزود: نتيجه سرمايه‌داری افسار گريخته‌ای که می‌گويد هرکسی هر قدر توانست و قدرت داشت می‌تواند ثروت جمع کند و اصلاً دولت هيچ نقشی نبايد داشته باشد و دايره اختيارات و آزادی‌های فردی نبايد محدود شود و معتقد است حتی همين مقداری که در کشورهای غربی بحث بيمه و چتر حمايتی دولت وجود دارد هم نبايد باشد، نتيجه‌اش اين می‌شود که بانک‌های خصوصی سرمايه‌های مردم را به باد بدهند و فشارهای اقتصادی و بيکاری‌های عظيم کشوری را که مدعی يکه‌تازی و قلدرمآبی در دنيا را دارد به اضمحلال بکشاند.

آملی لاريجانی به تجربه بلوک شرق و نابودی آن اشاره کرد و گفت: اخيراً برخی از مسوولان نظام پيشين کمونيسم که شاهد فروپاشی آن بوده‌اند، اعلام کرده‌اند وضعی که در اروپا و آمريکا پيش آمده شبيه وضعی است که در شوروی در حال فروپاشی رخ داده بود و اکنون حتی برخی متفکران غربی هم ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده‌اند که اين اعتراض‌ها آثار همان سرمايه‌داری لجام گسيخته است.

رييس قوه قضاييه فرافکنی آمريکا و مشکل‌تراشی برای ديگر کشورها از جمله ايران را نشانه‌ای از درماندگی اين کشور در حل مشکلات داخلی خود برشمرد و افزود: آنان آن‌قدر درمانده شده‌اند که حسب گزارش‌ها يک آدم معتاد و دائم‌الخمر را که ساليان سال هم در آمريکا بوده را عامل ترور سفير عربستان معرفی می‌کنند و هيچ‌گاه با خود فکر نکرده‌اند که جمهوری اسلامی ايران چه نيازی به ترور سفير عربستان دارد و با آدم اين چنينی چه نسبتی دارد؟

لاريجانی افزود: مردم و مسوولان ايران در مقابل اين هجمه‌ها و فشارها تنها يک کلمه پاسخ دارند و آن اين است که کشور ما آبديده شده است و در طول سی سال گذشته همواره اين فشارها را تحمل کرده، اما هرگز عقب‌نشينی نکرده و همچون امت واحده تمام مشکلات داخلی و خارجی را پشت سر گذاشته و توطئه‌های اخير نيز انشاء ا... به خود دشمنان ايران عزيز باز خواهد گشت؛ « و مکروا و مکرالله و الله خيرالماکرين» .

شايان ذکر است در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی طرح الکترونيکی «کنترل تردد ارباب رجوع در محاکم قضايی» که بصورت آزمايشی در چند مجتمع قضايی در محاکم استان تهران در حال انجام است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آيت‌الله لاريجانی در اين خصوص گفت: آنچه در مورد اجرای طرح‌های الکترونيکی مهم است، تسهيل کار مردم، تکريم ارباب رجوع و قطع حضور واسطه‌ها در محاکم است.

رييس قوه قضاييه همچنين خواستار اجرايی و فراگير شدن، طرح‌های الکترونيکی از جمله، طرح «پيشخوان» در محاکم شد.

در اين جلسه کارگروهی ۶ نفره تعيين شد، تا به بررسی وضعيت ساختمان‌ها و امکانات لازم به منظور نصب سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای الکترونيکی و رفع موانع برای اجرای طرح کنترل تردد ارباب رجوع در محاکم قضايی که به صورت نمونه در دادگستری استان تهران اجرايی شده، بپردازند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016