پنجشنبه 5 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدر، نايب رئيس مجلس: سئوال از رئيس جمهور "تابو" نيست، استعفای مطهری رأی نمی آورد، مهر

پاکدشت – خبرگزاری مهر: نايب رئيس مجلس شورای اسلامی با تأکيد بر اينکه سئوال از رئيس جمهور "تابو" نيست گفت: اگر بار ديگر ۷۴ امضا برای طرح سئوال از رئيس جمهور مطرح شود بايد مسير قانونی آن ادامه يابد.


سيد شهاب الدين صدر در حاشيه همايش بيداری اسلامی که شامگاه چهارشنبه در مسجد صاحب الزمان(عج) پاکدشت برگزار شد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر افزود: سئوال از احمدی نژاد ۱۰۱ امضا داشت و در چند هفته گذشته حدود ۳۰ امضا پس گرفته شد که همگی به صورت مکتوب به هيئت رئيسه نامه نوشتند که براساس قانون و آيين نامه مجلس حداقل بايد يک چهارم مجلس(۷۴ نفر) تقاضا می کردند لذا به زير حد نصاب رسيد و به همين دليل از دستور کار خارج شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: کسانی که امضاها را پس گرفتند اعلام کردند که شرايط خاص در زمان امضا بود و آن زمان که مدتی رئيس جمهور خانه نشين شد مدنظر بوده و حالا تمام شده است.

هيئت رئيسه نمی توانست دخالت کند

صدر در پاسخ به اين سئوال که "چرا مجلس آن موقع اقدام نکرد؟" اظهار داشت: هيئت رئيسه نمی توانست دخالت کند، خود نمايندگان امضاها را پس گرفتند و چون امضاها پس گرفته شده بود رئيس مجلس طرح موضوع کردند و همگی موارد مطرح شد.

وی در پاسخ به اين سئوال که "سئوال از رئيس جمهور را تابو می دانيد؟" گفت: من وقتی سئوال از رئيس جمهور مطرح شد گفتم که بايد طبق روال قانونی و در صورت به حد نصاب رسيدن امضاکنندگان مطرح شود و نبايد اين قضيه خيلی حاد شود.

نايب رئيس مجلس شورای اسلامی افزود: درست است که سئوال از رئيس جمهور سابقه نداشته ولی ممکن است تعدادی از نمايندگان نسبت به عملکرد رئيس جمهور انتقادات زيادی داشته باشند؛ افرادی که می خواهند بايد سئوال کنند تا فرصتی ايجاد شود که رئيس جمهور هم بتواند در زمان مقرر و قانونی پاسخ آنها را بدهد؛ اگر قانع شدند که هيچ ولی اگر قانع نشدند می توانند پيگيريهای قانونی بعدی را انجام دهند.

مجلس آزاد است

وی در خصوص اين مسئله که کواکبيان و مطهری اعلام کرده اند که دوباره برای سئوال از احمدی نژاد امضا جمع می کنند بيان داشت: مجلس آزاد است و اينها نماينده مردم هستند و بالاخره نقطه نظرات و انتقادات مختلف دارند و هيچکس نمی تواند اين فضا را محدود کند و ببندد. سئوال نمايندگان از وزرا و رياست جمهوری بايد مسيرهای قانونی خودش را طی کند.

نايب رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر نمايندگان بخواهند سئوال کنند راهشان بسته نيست اما آنچه که مسلم است در کشور بايد ببينيم مسائل اصلی و اساسی کشور چيست.

مشکل اصلی مردم اين موضوعات نيست

وی تأکيد کرد: من فکر می کنم مشکل اصلی مردم اين موضوعات نيست. ضمن اينکه نمايندگان به وظايف قانونيشان عمل می کنند و ما هم به آنها حق می دهيم اما رسانه ها بايد مسائل کشور را به سمت آرمش و وحدت ببرند تا پايه های نظام مستحکمتر شود.

صدر اضافه کرد: هر چقدر از چالش بين قوا پرهيز شود و مجلس و دولت و قوه قضائيه با هم در جهت رفع مشکلات کشور تدبير کنند به طور حتم مؤثر است و همين جلسات سران قوا که بعد از بيش از يک سال وقفه چند ماه است منظم شده و باعث اميدواری و دلگرمی مردم است.

وی تصريح کرد: برداشت من اين است که در کشور بايد بيشترين هماهنگی بين قوا باشد و دولت و مجلس با قوه قضائيه هماهنگی لازم داشته باشند چون مشکلات کشور در زمان کوتاهتر حل می شود اما اگر تقابل و درگيری باشد حتماً مشکلات بيشتری در کشور ايجاد می شود.

نايب رئيس مجلس شورای اسلامی افزود: برداشت ما اين است که مقام معظم رهبری هم نظرشان بر تعامل و هماهنگی بيشتر قوا و وحدت در حل سريع مشکلات مردم است و تلاشمان در مجلس اين است که اين اختلافات به سرعت حل شود.

وی بيان داشت: در حال حاضر با توجه به شرايط دنيا، مسائل بسيار مهمی وجود دارد. فرمايشات مقام معظم رهبری در کرمانشاه راجع به جهتگيريهای اصلی کشور به خصوص سال جهاد اقتصادی يکی از آنهاست که بايد همه مسائلی که در کشور است در جهت شکوفايی اقتصادی باشد.

استعفای مطهری رأی نمی آورد

وی در خصوص استعفای علی مطهری نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی نيز گفت: قبول يا رد استعفای وی بسته به نظر نمايندگان است ولی بعيد است که اين استعفا در صحن علنی مجلس رأی بياورد.

صدر ادامه داد: چون مطهری گفته بود که چرا جلوی سئوال گرفته شده و به همين دليل استعفا داده ولی حالا وضع سئوال مشخص شده اين استعفا معنايی ندارد.

وی تصريح کرد: مطهری انتقادهايی دارد که ممکن است نماينده های ديگر نيز اين انتقاد را داشته باشند ولی فقط چند ماه از عمر مجلس هشتم باقی مانده و به مطهری که فرزند فرد شاخصی است و شهيد مطهری مورد علاقه مردم است توصيه می کنيم که ايشان هم چند ماهی صبر و حوصله پيشه کرده و به وظايف قانونی اش عمل کند.

نايب رئيس مجلس شورای اسلامی افزود: انتخابات مجلس نهم در ۱۲ اسفند برگزار می شود و بايد کشور در روند پيشرفت خودش باشد. فضای انتخاباتی کشور به سمت رقابتی پرشور و گسترده می رود، پس هر چه بتوان وحدت را در ميان اقشار مردم و نيروهای دلسوز انقلاب ايجاد کرد به مصلحت کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016