سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله جوادی آملی: در اسيتضاح اصل بر بی‌آبروکردن افراد نباشد و کاری نکنيم که نظام آسيب ببيند، مهر

قم - خبرگزاری مهر: يکی از مراجع تقليد گفت: در اسيتضاح اصل بر بی‌آبروکردن افراد نباشد و کاری نکنيم که نظام آسيب ببيند.


به گزارش خبرگزاری مهر، آيت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در ديدار حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر رئيس فراکسيون روحانيون مجلس اظهار داشت: دين سه فصل دارد که بخشی مربوط به خدا، قانون و حکم خدا و حق الله است که در اين بخش جايی برای گذشت، تسامح و تساهل نيست، در آن بخشها نمونه‌اش در سوره مبارکه نور است که ﴿لاَ تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِينِ اللَّهِ﴾ آنجا که حق خداست جا برای گذشت نيست، گذشت هم بکنند خدا نمی‌گذرد.

وی ابراز داشت: مثل اينکه عفاف زن و ناموس زن نه برای خود زن و نه برای شوهرو ارحامش است، اگر خدای ناکرده به زنی تجاوز بشود اين زن بيايد رضايت بدهد حق الله ساقط نمی‌شود.

اين مرجع تقليد ادامه داد: اگر شوهر بيايد رضايت بدهد هم حق الله ساقط نمی‌شود چراکه اين مثل خون نيست که اگر ولی دم بگذرد قابل گذشت باشد، آن را فرمود درست است معصيت کرده جهنم می‌رود ولی حق صاحب دَم است که اگر صاحب دم بگذرد ولی دم بگذرد قصاص ساقط می‌شود، اما در تجاوز ناموسی اين‌چنين نيست، اين حق الله است، قهراً ناموس و عفت می‌شود امانت خدا نه مِلک ما، ما امينيم و بايد اين امانت را حفظ کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: جامعه با عدلِ يک‌جانبه اداره نمی‌شود، اگر دوجانبه بود به خوبی اداره می‌شود نه انسان تجاوز می‌کند نه مورد تعدّی قرار می‌گيرد اما اگر جامعه برخی هايشان عادل نبودند حق انسان را ضايع کردند انسان بخواهد عادلانه رفتار کند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و نشانه‌اش اين چند ميليون پرونده دستگاه قضايی است. اين چند ميليون پرونده برای آن است که از يک طرف اجحاف می‌شود از يک طرف گذشت نيست می‌رود پرونده چند سال می‌ماند.

جامعه دينی با بزرگواری و گذشت جلوی مشکلات را می‌گيرد

آيت‌الله جوادی آملی با بيان اينکه جامعه دينی با بزرگواری و گذشت جلوی مشکلات را می‌گيرد افزود: اگر ﴿وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ﴾ فصل سوم شد و بخش سوم شد آن وقت طرف هم خجالت می‌کشد می‌آيد عذرخواهی می‌کند خيلی کم اتفاق می‌افتد که جریّ بشود وقتی که بگذرد او فردا می‌آيد عذرخواهی می‌کند اين زندگی شيرين است شيرين‌تر می‌شود.

مفسر بزرگ قرآن کريم اظهار داشت: در اداره مجلس هم اين‌چنين است گاهی می‌خواهند سئوال کنند از مسئولی يا اسيتضاح کنند اصل اين نباشد که شخصی را بی‌آبرو کنند، اصل اين باشد که نظام محفوظ بماند، بالأخره او ممکن است اشتباه کرده باشد ولی آبروی او و خانواده‌های او و بچه‌های او تا کجا مثلاً می‌شود به ما گفتند که شما عادل باشيد اما می‌دانست خدا که عدالت به اين معنا که يک‌جانبه است کافی نيست و فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ﴾ اما ﴿وَالْإِحْسَانِ﴾ اين احسان بالاتر از اوست.

وی افزود: ما حق داريم استيضاح کنيم، سئوال کنيم اما تنها ما نيستيم، تنها اين نماينده نيست تنها آن وزير نيست، نظام است، مردم است همه اين جوانب را مخصوصاً روحانيون مجلس که بالأخره قداستی برای روحانيت قائل‌اند اين نماينده‌ها که پشت سر شما آقايان اقتدا می‌کنند يعنی قيام و قعودشان تابع شماست ديگر اين هم در حقيقت تابع عدل می‌دانند هر وقت اين عادل بلند شد اينها بلند می‌شوند هر وقت اين عادل به سجود رفت اينها به سجده می‌روند.

اين مرجع تقليد گفت: طوری باشد که مجلس بايد ﴿وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ﴾ بله حق و حقوقش را استفا می‌کند حقّ ملّت هم استفا می‌کند از هر کسی می‌خواهد سؤال بکند، بکند اما اين نظام به اين آسانی به دست نيامده است، اگر يک روحانی، يک قانون‌گزاری، يک مسئولی برای رضای خدا يک قدم بردارد، برای حفظ نظام، مأموران الهی ده قدم کمک می‌کنند ديگر اين هيچ عيب ندارد به خودکفايی برسند در خيلی از چيزها در شرايط تحريم به خودکفايی رسيدند پس می‌شود اين ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾ اطلاقش جريان دنيا را هم می‌گيرد يعنی کسی واقعاً يک قدم بردارد برای رضای خدا ده قدم خدا کمکش می‌کند.

وزارت امور خارجه بايد ديپلماسی قوی داشته باشد

آيت‌الله جوادی آملی همچنين با اشاره به وظايف دستگاه ديپلماسی کشور تاکيد کرد: وزارت امور خارجه بايد که ديپلماسی قوی داشته باشد کسی که سابقه اين کار را دارد می‌داند که زبان ديپلماسی زبان خاصّی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016