جمعه 4 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بیانیه مطبوعاتی جامعه بین المللی حقوق بشر- برلن: به اقدامات جنگ طلبانه پایان دهید! ترجمه میلا مسافر

جامعه بین المللی حقوق بشر هرگونه تبلیغ و و تدارک جنگ علیه ایران را شدیدا محکوم می کند. این جامعه با قاطعیت از خواست جنبش ضد جنگ مبنی بر خاورمیانه ای بدون سلاح هسته ای و خلع سلاح هسته ای در سطح جهان دفاع می کند.

باید از ایالات متحده آمریکا و متحدینش و به ویژه دولت اسرائیل خواستار پایان دادن به این سیاست شد. حملات نظامی که تا کنون در چارچوب مبارزه با تروریسم و یا مانورهای دمکراتیزه کردن انجام شده در خدمت منافع امپریالیستی و سودطلبانه زرادخانه های تسلیحاتی بین المللی بوده است که باید قاطعانه با آن مبارزه کرد. عواقب این جنگ ها در افغانستان و عراق مثالهای گویائی برای برخذرداشتن از هرگونه جنگ جدیدی می باشند. ایالات متحده آمریکا و متحدینش در اروپا ، همچنان سیاستی را دنبال میکنند که منافع اقتصادی و جغرافیائی آنان را در منطقه خاورمیانه با هرگونه ابزاری ، حتی با سلاح جنگ تامین کند.

قبل از ارائه گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، آلترناتیو جنگ علیه ایران "روی میز" بود. جای نگرانی است زیرا بنظر می رسد که سناریوئی که هفته ها و ماهها قبل از آغاز جنگ عراق تهیه شده بود در حال بازسازی است. اسرائیل با علم به این مسئله که در حمله به ایران از حمایت مستقیم و یا غیر مستقیم و یا حمایت شدید متحدینش برخوردار خواهد شد، تهدیدات نظامی خود علیه ایران را تحت عنوان "جنگ پیشگیرانه" افزایش داده است. در حالیکه اسرائیل بر خلاف ایران ، قرارداد ممنوعیت تولید سلاحهای هسته ای را امضا نکرده، مجهز به تعداد زیادی بمب و سیستم پرتاب است. این معیار دوگانه و نقض آشکار حقوق خلق ها دیرزمانی است که در سطح بین المللی مورد انتقاد قرار دارد. در این رابطه نباید مردخای وانونو را فراموش کرد که در سال ١٩٨۶ تسلیحات اتمی اسرائیل را که مخفیانه انجام میگرفت ، افشا نمود. او حتی پس از گذراندن ١٨ سال زندان انفرادی به خاطر"خیانت به مملکت" اجازه ترک خاک اسرائیل را نداشته و همچنان تحت کنترل و ایذا و اذیت قرار دارد . دولت اسرائیل .به مردخای وانونو حتی برای دریافت مدال کارل فن اوسیتسکی که باید در روز جهانی حقوق بشر در دسامبر سال گذشته در برلن از طرف ما به او به خاطر مبارزه اش علیه بمب اتمی اعطا می شد، اجازه سفر به آلمان را نداد. جای تردید نیست که سلاح هسته ای همچنان در اسرائیل مورد تحقیق ، توسعه و ساخت قرار دارد. همچنین نباید نادیده گرفت که آمریکا و اسرائیل ، دو قدرت جنگ اتمی در دهه های گذشته حملات نظامی علیه کشورهای دیگر انجام داده اند که نمی توان این را درمورد ایران ادعا نمود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جامعه بین المللی حقوق بشر، رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران را نیز شدیدا بخاطر نقض حقوق بشر محکوم میکند. سیاست این جامعه در مقابل ایران از زمان تاسیس جمهوری اسلامی ، در آلمان و خارج از آن شناخته شده است. مطمئنا باید ایران را با استفاده از تمامی ابزارهای سیاسی از توسعه ، تولید و یا استقاده از سلاح های هسته ای برحذرداشت. ما همچنین شدیدا سخنان ضد اسرائیلی رئیس جمهور ایران را رد می کنیم.

اما "جنگ پیشگیرانه" علیه ایران با هیچ توجیهی مثل : وجود رژیم توتالیتر ایران، یا سخنان جنجالی و افتضاح آمیزسران ایران، یا استفاده از برنامه صلح آمیز هسته ای توسط ایران - آنگونه که در قرارداد منع تولید سلاح هسته ای تضمین شده و یا به دلیل تهدید به جلوگیری از ورود نمایندگان سازمان بین المللی انرژی هسته ای به نیروگاه های اتمی ایران، قابل توجیه نیست.

چندین سال است که تهدیدهای جنگ طلبانه علیه ایران نه تنها رژیم ایران را قادر ساخته است تا اقشاری از جامعه را علیه "دشمنان (غربی) خارجی" حول حمایت از دولت سازماندهی کند، بلکه امکان سرکوب اپوزیسیون واقعی ایران را که هم برای تامین صلح در منطقه تلاش میکنند و هم از مخالفین اصلی جنگ هستند، را فراهم نموده است. اپوزیسیون ایران تحت عنوان همکاری با دشمن مورد سرکوب بیشتر رژیم قرار دارد و در سایه یک جنگ به اصطلاح "پیشگیرانه" باز هم بیشتر با سیاست های سرکوبگرانه رژیم جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهد شد.

بازندگان چنین جنگی مسلما مردم ایرانند که اثرات مخرب جنگ و هم چنین عواقب تحریم ها متوجه آنان است.

جامعه بین المللی حقوق بشر از سوئی نقض سیستماتیک و مستمر حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر تدارک هر شکلی از حمله نظامی به ایران را قاطعانه محکوم میکند و با قاطعیت خواهان ایجاد خاورمیانه ای بدون سلاح هسته ای بوده و علاوه بر آن بر خواست خلع سلاح هسته ای در سطح جهان پای می فشارد.


http://ilmr.de/2011/pressemitteilung-schluss-mit-den-kriegsvorbreitungen-gegen-iran


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016