چهارشنبه 9 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آیت الله تروریست، اکبر گنجی

اکبر گنجی
آیت الله فاضل لنگراتی حکم تکفیر نویسنده ی منتقد آذربایجانی را صادر کرده بود. این نویسنده با ضربات چاقوی بنیادگرایی به قتل رسید. آیت الله فاضل لنکرانی تروریستی بیش نیست. فقیه بودن و مرجعیت دینی حقی برای هیچ کس پدید نمی آورد تا حکم ترور صادر کند. تروریست تروریست است، فقیه باشد یا غیر فقیه. بی دین باشد یا با دین. مسلمان باشد یا غیر مسلمان. شیعه باشد یا سنی.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

هر کس حکم ترور صادر کند، تروریست است. اگر بر مبنای حکم او فردی به قتل رسد، صادر کننده ی حکم باید به عنوان آمر قتل محاکمه و مجازات شود.

آیت الله فاضل لنگراتی حکم تکفیر نویسنده ی منتقد آذربایجانی را صادر کرده بود. این نویسنده با ضربات چاقوی بنیادگرایی به قتل رسید.

آیت الله فاضل لنکرانی تروریستی بیش نیست. فقیه بودن و مرجعیت دینی حقی برای هیچ کس پدید نمی آورد تا حکم ترور صادر کند.

تروریست تروریست است، فقیه باشد یا غیر فقیه. بی دین باشد یا با دین. مسلمان باشد یا غیر مسلمان. شیعه باشد یا سنی.

حافظ که لسان الغیب فرهنگ ماست، گفته است که "نشان مرد خدا عاشقی است" ، نه جنایت، "که در مشایخ شهر این نشان نمی بینم".

دین توسط بی دینان به حاشیه نمی رود، دین را دینداران با اعمال خود به حاشیه می رانند. حافظ می گفت:"آتش زهد ریا خرمن دین خواهد سوخت".

و باز می گفت:

مباش در پی آزار خلق و هر چه خواهی کن

که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست

این مدعا که فقیه حق دارد حکم ارتداد و تکفیر- با لوازم عملی آن- صادر کند، مدعایی تروریستی است. هر فقیهی که چنین بیندیشد، دارای اندیشه ای تروریستی است.

دین را منتقدان و دین ستیزان نابود نمی کنند، ارباب دین و مشایخ تروریست نابود می سازند. جوانی که می بیند منتقدی را به حکم آیت اللهی سلاخی کرده اند از دین متنفر می شود.

مگر فقیهان صاحب دین اند؟ اگر دین صاحبی دارد، که دارد،خود پاسدار دین خود خواهد بود و به تروریست ها محتاج نیست.

آخر مگر می شود که خدای "عالم مطلق"، "قادر مطلق" و "خیر محض" نتواند از دین خود پاسداری کند و به آیت الله های تروریست محتاج باشد؟ چنان خدایی، قادر مطلق نخواهد بود.

آیت الله های تروریست،به قوت عقلانی دین خود ایمان ندارند. اگر داشتند، یقین داشتند که دین شان پاسخگوی همه ی شبهات و نقدهاست.

سعدی می گفت: "عبادت به جز خدمت خلق نیست". اما آیت الله تروریست جان خلق خدا را می ستاند. خلق ایران اینک در چنگال "نظام سلطانی فقیه سالار" اسیرند، اما آیت الله تروریست به جای کمک به خلق خدا برای رهایی از شر "استبداد دینی"، جامه ی تروریسم بر تن می کند.

نماد مسلمانی مولوی است که می گفت:

سخت گیری و تعصب خامی است

تا جنینی کار خون آشامی است

نه آیت الله های تروریست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016