چهارشنبه 16 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سربازان روسيه برای جلوگيری از اعتراض عليه انتخابات در مسکو گشت می زنند، صدای آمريکا

سربازان روسيه در کوشش برای جلوگيری از اعتراضات بيشتر روز سه شنبه در خيابان های مسکو به گشت زنی پرداختند. يک روز پيش، هزاران تظاهر کننده جمع شدند و انتخاباتی را که بگفته آنها در آن تقلب شده بود محکوم کردند.

پس از آن که معترضين چندين تجمع را در مسکو برنامه ريزی کردند، هزاران پليس و سرباز وزارت کشور در شهر مستقر شدند.

در ليتوانی، هيلاری کلينتون وزير امور خارجه آمريکا بار ديگر «نگرانی های جدی» نسبت به انتخابات پارلمانی روز يکشنبه، که در آن حزب روسيه متحد برهبری ولاديمير پوتين نخست وزير اکثريت را کسب کرد، ابراز داشت، و گفت ما شاهد انتخابات تقلبی در روسيه بوده ايم.

او که در ويلينوس، پايتخت ليتوانی، سخن می گفت انتخايات از نظر سازمان امنيت و همکاری در اروپا نه آزاد بود ، نه عادلانه.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت امور خارجه روسيه، اظهارات کلينتون را «غير قابل قبول» ناميد. دميتری مدودف رييس جمهوری گفته است انتخابات «عادلانه، صادق و دمکراتيک» بود.

انتخابات روز يکشنبه با اتهام پرکردن صندوق های رای و خلافکاری های ديگر خدشه دار شده است.
در اين ميان، عفو بين الملل از مقامات روسيه خواست تمام کسانی را که به دليل اعتراض به تقلب در انتخابات بازداشت شده اند آزاد کنند.

مقامات امنيتی همچنان دست کم ۲۵۰ نفر را که روز دوشنبه در مسکو دستگير شدند در بازداشت دارند. روز سه َ شنبه بالغ بر ۱۲۰ نفر در گردهمايی مشابهی در سنت پيترسبورگ دستگير شدند.

در خبری ديگر، يک دادگاه روسيه روز سه شنبه آلکسی ناوالنی، بلاگر ضد فساد ، را بجرم شرکت در اعتراضات روز دوشنه عليه انتخابات به ۱۵ روز زندان محکوم کرد. پيشتر، همان دادگاه ايليا پاشين، يکی از سازمان دهندگان اعتراض دوشنبه ، را به ۱۵ روز زندان محکوم ساخت.

شام دوشنبه، پليس روسيه عليه چندين هزار تظاهر کننده که زير باران شديد برای محکوم ساختن انتخابات جمع شده بودند، و شعار می دادند «روسيه بدون پوتين» وارد عمل شد. معترضين در صدد برآمدند دريکی از بزرگترين تجمعات در مسکو در سالهای اخير، بطرف کرملين راه پيمايی کنند.

ناظران سازمان امنيت و همکاری در اروپا تخلفات زيادی از مقررات انتخابات بنفع حزب روسيه متحد پوتين را گزارش داده اند. حزب ، که بيش از يک دهه بر صحنه سياسی روسيه مسلط بوده است، ۵۰ درصد رای ها را کسب کرد و اينک اکثريت اندکی در دوما، يا مجلس عوام، دارد.

کمونيست ها، همراه با دمکرات های ليبرال ناسيوناليست و حزب سوسيال دمکرات «فقط روسيه» همه دستاوردهای عمده ای داشتند، و معنای آن اين است که دولت روسيه ناچار خواهد بود با يک اوپوريسيون قدرتمند کار کند.

اگر پوتين ۵۹ ساله بار ديگر مقام رياست جمهوری را بدست بگيرد، می تواند دو دوره شش ساله ديگر خدمت کند و تا سال ۲۰۲۴ در اين سمت باقی بماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016