چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشای سفر "محرمانه" وزير اطلاعات ايران به عربستان، دويچه وله

حيدر مصلحی وزير اطلاعات ايران دو روز پيش به عربستان سعودی رفته و با وليعهد و رئيس سازمان اطلاعات اين کشور ديدار کرده است. ظاهراَ اين سفر محرمانه بوده، اما مقام‌های عربستان سعودی آن را رسانه‌ای کرده‌اند.

سفر حيدر مصلحی به عربستان دومين سفر مقام‌های ايرانی به کشورهای همسايه است که خبر آن از سوی کشور ميزبان رسانه‌ای و يا "افشا" می‌شود. پيش از حيدر مصلحی، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی نيز به مسکو سفر کرده بود، اما خبر آن چند روز بعد از سوی رسانه‌های روسيه منتشر شد.

خبر سفر حيدر مصحلی به عربستان نخست توسط خبرگزاری دولتی عربستان سعودی انتشار يافت و سپس از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تاييد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سفر مصلحی به عربستان سعودی در حالی صوت گرفته که دو کشور در سردترين و تنش‌آميزترين دوره‌ی مناسبات خود قرار دارند. علاوه بر اختلاف دو کشور بر سر مسايل منطقه، بويژه ناآرامی‌های سوريه و بحرين، ايران اخيرا به تلاش برای ترور سفير عربستان سعودی در واشنگتن متهم شده است.

رامين مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روزسه‌شنبه ( ۱۳ دسامبر/۲۲ آذر )ضمن تاييد سفر مصلحی به رياض گفت، سفر وزير اطلاعات به عربستان سعودی به منظور گفت‌وگو با مقام‌های اين کشور برای رفع سوءتفاهم‌های پيشامده و به بحث گذاشتن مسائل امنيتی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ايران افزود: «دو کشور ايران و عربستان از کشورهای مهم منطقه هستند که در جهان اسلام نيز نقش و تاثير بسزايی دارند. وجود اين تماس‌ها و تبادل نظرها و رايزنی‌ها به رفع سوءتفاهم‌ها کمک می‌کند و از طريق آن به موضوعات سياسی و امنيتی دوجانبه می‌پردازيم. اين سفر و مذاکرات نتايج و دستاوردهای مفيدی را برای ايران و عربستان و منطقه‌ی ما داشته است.»

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نيز روز دوشنبه (۱۲دسامبر/۲۱ آذر ) گزارش داد که حيدر مصلحی علاوه بر رئيس سازمان اطلاعات عربستان سعودی با شاهزاده نايف، وليعهد و وزير کشور سعودی نيز ديدار و گفت‌وگو کرده است. اين خبرگزاری گفته که در اين ديدار درباره مسايل مهم و مشترک ميان دو کشور گفت‌وگو شد.

خشم حسين شريعتمداری

حسين شريعتمداری، مدير مسئول کيهان افشای سفر حيدر مصلحی به رياض از سوی مقام‌های سعودی را "کلاهبرداری بزرگ" و سوءاستفاده آنان "از ناپختگی و کم توجهی مسئولان سياسی" جمهوری اسلامی خوانده است.

مديرمسئول کيهان در يادداشت خود (چهارشنبه ۱۴ دسامبر/ ۲۳آذر) نوشته است: اينگونه رفت و آمدها حتی ميان کشورهايی که با يکديگر در حال جنگ هستند نيز سابقه داشته و بيرون از عرف ديپلماتيک تعريف نشده است. ولی در مواردی از اين دست برای پيشگيری از برداشت غلط و يا سوءاستفاده يکی از دو طرف، فرمول‌های شناخته شده‌ای وجود دارد که در برنامه‌ريزی سفر وزير اطلاعات ايران به عربستان رعايت نشده است.

حسين شريعتمداری در ادامه يادداشت خود آورده است، وقتی دو کشور با يکديگر تفاوت‌های راهبردی فاحش و در حد تضاد دارند و اين تفاوت راهبردها به مرحله عملياتی رسيده است - نظير ايران و عربستان - سفرهای ديپلماتيک در سطوح بالا صورت نمی‌پذيرد. اين سفر اگر ضروری بود، می‌توانست در سطح مديرکل مربوطه صورت پذيرد و يا حداکثر معاون وزير و نه يک مقام عالی رتبه در سطح وزير، آنهم وزير اطلاعات.

به اعتقاد مديرمسئول کيهان برای برنامه‌ريزی اينگونه سفرها برای پيشگيری از سوء استفاده طرف مقابل و برداشت غلط در افکار عمومی، دو فرمول تعريف شده وجود دارد. فرمول اول توافق دو کشور ميزبان و ميهمان در رسانه‌ای کردن سفر است که در آن صورت بايد خبر آن پيش از انجام سفر انتشار يابد. فرمول دوم، توافق بر پنهان ماندن سفر است که به بنابر مصلحت‌های دو طرف صورت می‌گيرد.

به نظر مديرمسئول کيهان سفر وزير اطلاعات جمهوری اسلامی به عربستان براساس فرمول دوم بوده و می‌بايست خبر آن از افکار عمومی پنهان می‌ماند. به اعتقاد حسين شريعتمداری مقام‌های رياض با انتشار خبر سفر مصلحی "کلاهبرداری بزرگی" عليه جمهوری اسلامی ايران انجام داده‌اند.

حسين شريعتمداری در يادداشت خود ادعا کرده رژيم "در حال سقوط" عربستان سعودی "نياز مبرمی" به سفر مصلحی داشته و دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی "بی‌آن که بخواهد، به آل سعود هديه‌ای داده است".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016