دوشنبه 14 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شاهزاده سعود الفيصل ايران را يکی از عوامل اساسی ناامنی در منطقه به شمار آورد، العربيه

رياض - محمد عطيف ، العربيه. نت - شاهزاده سعود الفيصل وزيرخارجه سعودی روز يکشنبه ۴ – ۱۲ – ۲۰۱۱ با اشاره به عملکرد جمهوری اسلامی ايران اين کشور را يکی از اساسی ترين عوامل ناامنی در منطقه به شمار آورد.

شاهزاده سعود الفيصل در سخنرانی مکتوب خود که توسط محمد بن ترکی جانشين وزير خارجه در کنفرانس " خليج و جهان " در رياض ايراد شد با اشاره به تحولات جاری اعلام کرد کشورهای عضو شورای همکاری برای حفظ امنيت و دست آوردهای خود تلاش می کنند.

او وضعيت استراتژيک منطقه و منابع انرژی را از دلايل عمده افزايش تهديدها به شمار آورد.

وی گفت :" چالش ها و تهديدها در منطقه خليج ، با توجه به اهميت زياد منطقه و موقعيت استراتژيک آن و منابع عظيم نفت و گاز بدون شک به عامل ناامنی و عدم استقرار جهانی تبديل شده است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شاهزاده سعود الفيصل ايران و اسرائيل را دو عامل اساسی ناامنی در منطقه به شمار آورد و گفت :" اصرار ايران بر دخالت در امور کشورهای خليجی و ادامه برنامه اتمی و عدم توجه به مطالبات جهانی و همچنين خودداری اسرائيل از پيوستن به معاهده منع گسترش سلاح کشتارجمعی از دلايل اساسی عدم رسيدن به اهداف مشروع ملت های منطقه و جهان است."


نگرانی از رقابت تسليحاتی


از سوی ديگر شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز رئيس سازمان امنيت سعودی تاکيد کرد " کشورهای خليجی نمی توانند فقط منتظر گزارش های مربوط به پرونده اتمی ايران باشند بلکه بايد برای برقراری امنيت منطقه ای ، استراتژی های جديدی را به کار گيرند تا از دخالت ديگران جلوگيری کنند و حاکميت ملی کشورها محترم شمرده شود و در روابط بين المللی و منطقه ای از تهديد به بکارگيری قدرت جلوگيری شود."

او افزود :" سياست دخالت و تهديد ، امنيت منطقه ای را برآورده نمی سازد بلکه به رقابت تسليحاتی منجر می شود و کشورها را به روی آوردن به نظريه توازن ترس ترغيب می کند."

شاهزاده مقرن خواستار آن شد که دهه دوم قرن ۲۱ شاهد بکارگيری اصول بين المللی جديد و قابل اجرا برای تضمين امنيت سياسی و اقتصادی شد.

وی با اشاره به حوادث جاری در خاورميانه تاکيد کرد : " کشورهای خليجی با بکارگيری سياست هايی آرام توانستند در برابر زلزله ای که منطقه را به لرزش در آورد پايدار بايستند."

کنفرانس دو روزه " خليج و جهان " با همکاری مرکز مطالعات ديپلماتيک وابسته به وزارت خارجه سعودی و مرکز مطالعات خليج برگزار می شود.
در اين کنفرانس تعدادی از مقامات کشورها و کارشناسان امور خليجی از سعودی ، شورای همکاری و برخی کشورهای خارجی و همچنين مقامات سازمان های منطقه ای و جهانی شرکت کرده اند.

در کنفرانس رياض امور مختلفی چون نقش شورای همکاری در تحولات جهانی و منطقه ای ، تغييرات سياسی منطقه و تاثير آنها بر کشورها و فضای امنيتی منطقه بررسی می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016