پنجشنبه 24 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفار‌هرندی: کانديداهای اصلاح‌طلب بايد از فتنه اعلام برائت کنند، نظام به شروط آنان توجه نمی‌کند، فارس

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بيان اينکه کانديدای اصلاح‌طلب بايد از فتنه‌گران اعلام برائت کند تا بتوانند در انتخابات شرکت کنند، گفت: تعدادی از ‌آنان برای حضور شرايط گذاشته‌اند که نظام به شروط آنان توجه نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بيرجند، محمدحسين صفارهرندی صبح امروز در جمع دانشجويان خراسان جنوبی اظهار داشت: بررسی جريان‌شناسی جريان‌های مختلف نياز به بحث و بررسی فراوان دارد و از اين رو ما به جريان‌شناسی معطوف به انتخابات می‌پردازيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: جناح‌بندی‌های متعارف کشور ما در طول سه دهه گذشته معمولا با عناوينی مثل اصولگرا در مقابل اصلاح‌طلب، راديکال در برابر جريان محافظه‌کار، خط چپ در مقابل خط راست و همچنين در اوايل انقلاب خط يک در برابر خط سه داشته است.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصريح کرد: اين جريان دوگانه در اشکال و زمان‌های مختلف به عنوان دو جريان درون نظام و سيستم تعريف شده است.
صفارهرندی ادامه داد: در پاسخ امام به نامه‌ آقای محمدعلی انصاری که منشور برادری معروف شده است ايشان درباره دو جريان مختلف آن زمان که جامعه روحانيت و جامعه روحانيان مبارز بود می‌فرمايند اين هر دو را کسانی می‌دانم که دل‌هايشان وابسته به نظام است و هردو خير و صلاح نظام را می‌خواهند و هر دو جريان فرزندان معنوی من هستند.
وی يادآور شد: دو گروهی که تا آستانه انتخابات ۸۸ به عنوان دو جريان درون نظام تلقی می‌شدند بعد از اتفاقات انتخابات ۸۸ يک جابه‌جايی‌ها و تحولاتی را در درون خود تجربه کردند و شايد بتوان گفت نگاهی که قبل از انتخابات سال ۸۸ به اين دو جريان داشتيم دستخوش تغييرات شد و چون اين تغيير به وجود آمده است جريان‌شناسی ما رسيدگی بيشتر می‌طلبد.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در هر دو جبهه معطوف به اصلاح‌طلب سابق و هم در جبهه اصولگرای سابق اين تغييرات به نوعی مشهود است.
صفارهرندی ادامه داد: امروز وقتی گفته می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چگونه می‌انديشند؟ بهترين جواب آن است که خود آنها گفته‌اند را بايد بپذيريم.
وی ادامه داد: از داخل جبهه اصلاحات در حال حاضر چند صدا درمی‌آيد طبيعتا از سه‌صدايی که با هم متضاد هم هستند يک صدا ناظر به حضور حداکثری بدون هرگونه پيش شرط در انتخابات آينده است که چند روز پيش کواکبيان آن را اعلام کرد.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: يک صدا هم که عمدتا در خارج از کشور هست ولی به نمايندگی از داخل کشور حرف می‌زنند که آن نگاه نماينده جريان تحريم‌کننده انتخابات است و به صورت رسمی هم اعلام می‌کنند که در انتخابات آينده به هيچ وجه مشارکتی نخواهند داشت و تحليل‌شان هم اين است که مشارکت در سازوکارهای درون نظام بيشتر از آنکه به نفع آنها باشد به نفع نظام تمام می‌شود البته اين جماعت تحريم کننده مشخص‌ترين افرادشان در بيرون از کشور هستند و در داخل کشور چهره شاخصی وجود ندارد.
صفارهرندی تصريح کرد: جريان سومی که وجود دارد که به نظر می‌رسد دارای تعداد بيشتری است و شاکله اصلاح‌طلبی را بايد در آن نقطه جست‌وجو کرد جريانی است که با سخنرانی آقای خاتمی مربوط به شرکت مشروط در انتخابات است و موضعی است که چندين بار تاکنون ساير اعضای اين جريان نيز تکرار کردند.
وی يادآور شد: آنها شرايط خود را برای حضور در انتخابات شامل مسائلی چون اينکه فضای سياسی کشور بايد تعديل شود، کسانی که در حوادث بعد از انتخابات ۸۸ دستگير شده‌اند آزاد شوند، از آنها عذرخواهی کنند و به نوعی همه قضايای پيش‌آمده در دو سه سال گذشته را فراموش کنند و سر نقطه اول برويم و همچنين شرايط رسانه‌ای را هم به نفع جريان مطلوب ما تنظيم شود، می‌دانند.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اين پيش‌شرط‌ها را آقای خاتمی با اين فرض مطرح می‌کند که نظام به حضور ما در انتخابات نياز دارد و اگر ما در انتخابات شرکت نکنيم انتخابات کم رونق خواهد بود بنابراين ما می‌توانيم برای آمدن خود در انتخابات برای حکومت شرط بگذاريم.
صفارهرندی گفت: آنچه در جلسات داخلی اين گروه می‌گذرد حاکی از آن است که صداهای متفاوتی به گوش می‌رسد که کاملا مخالف با نگاه بروز داده آنها است و آن اينکه ارزيابی مجموعه‌های اصلاح‌طلب اين است که نظام خيلی هم به حضور اصلاح‌طلبان به حضور در انتخابات برای برگزاری انتخابات آبرومند نيازمند نيست پس درست اين است که ما بگوييم که اين ما هستيم که بايد به نظام امتياز بدهيم و نظام مجبور به دادن امتياز به ما نيست.
وی تصريح کرد: امتيازی هم که ما می‌دهيم اين است که به همه شرايط تن بدهيم حتی اگر افراد ما را رد صلاحيت کردند به دليل محکوميت‌هايی که در جريان فتنه داشتند. پس ما بايد تحمل کرده و افرادی را انتخاب کنيم که احتمال حذف شدن آنها کمتر است؛ يعنی کسانی که در قضايای اخير مشخص شده نباشند ولی دلبستگی‌هايشان به جريان اصلاحات زياد باشد، می‌توانيم آنها را در ميان ميدان بفرستيم و با تکيه بر آنها يک جريان حداقلی را در مجلس داشته باشيم.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: هر اصلاح‌طلبی که می‌خواهد در انتخابات بيايد مادام که نقشی در قضايای مربوط به فتنه نداشته است می‌تواند حضور داشته باشد ولی بايد تکليف خود را با فتنه مشخص کنند؛ يعنی بگويد که آيا او به عنوان اصلاح‌طلب با اصلاح‌طلبی که خيابان‌ها را به آشوب می‌کشيد فرقی می‌کند يا اينکه هر دو يکی هستند.
صفارهرندی يادآور شد: اگر هر دو يکی هستند که طبيعتا نمی‌شود به فتنه‌گر اجازه حضور در صحنه سياسی نظام را داد و هرکس که تابلوی اصلاح‌طلبی را در دست گرفت و وارد اين صحنه شد بايد قبل از هر چيز بايد موضع خود را درباره قضايای سه سال گذشته مشخص کند تا تکليف مردم هم روشن شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016