چهارشنبه 30 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آژانس از بررسی احتمال سفر به تهران برای انجام گفت‌وگو خبر داد، راديو فردا

در پی دعوت جديد ايران از مسئولان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران و انجام گفت‌وگو، سخنگوی آژانس روز چهارشنبه گفت که احتمال انجام چنين سفری وجود دارد.

جيل تيودور، سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرگزاری رويترز در اين مورد گفت: «ما در حال بررسی احتمال انجام چنين سفری هستيم» ولی در اين مورد توضيح بيشتری نداد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری رويترز، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، روز سه‌شنبه موضوع دعوت دوباره جمهوری اسلامی از يک تيم ارشد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را تأييد کرد.

وی به اين خبرگزاری گفت که مقصود از گفت‌وگوها در تهران «تلاش برای برطرف کردن ابهامات با هدف حل و فصل موضوع و متوقف کردن و به انجام رساندن اين روند بی‌پايان است.»

ديپلمات‌ها روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌بودند که ايران بار ديگر از مسئولان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده تا برای گفت‌وگو به تهران بيايند اما در اين پيام دعوت، به موضوع اساسی که شرط آژانس برای ازسرگيری گفت‌وگوها است اشاره‌ای نشده‌است.

يکی از ديپلمات‌های ارشد که نخواسته نامش فاش شود روز دوشنبه به آسوشيتدپرس گفت که نامه جديد ايران به دبيرکل آژانس در تاريخ ۱۴ دسامبر فرستاده شده و آژانس در صورت برآورده شدن شرايطش می‌تواند برای سفر به تهران در اواخر ماه ژانويه آماده شود.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد که اين نهاد در ارتباط با احتمال سرگرم بودن ايران با ساخت سلاح هسته‌ای نگرانی دارد و شرط ادامه گفت‌وگوها با تهران را پرداختن به اين موضوع جهت رفع نگرانی‌ها قرار داده‌بود.

دعوت دوباره ايران از آژانس پس از آن صورت می‌گيرد که دعوت مشابه قبلی از سوی ايران به نتيجه‌ای نرسيد و يوکيا آمانو، دبيرکل آژانس با رد کردن آن دعوتِ به بازديد، که در ماه اکتبر فرستاده شده‌بود، گفت که چنين گفت‌وگويی اگر قرار باشد به موضوعات مورد نگرانی نپردازد بی‌ثمر است.

نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای توليد جنگ‌افزار اتمی است ولی مقام‌های ايران با تأکيد بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود اين نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

با اين وجود خبرگزاری رويترز هفته گذشته از قول منابع ديپلماتيک غربی نوشت که ايران به زودی آماده خواهد بود تا فعاليت‌های هسته‌ای حساس خود را در مراکز جديدی که در پناهگاه‌ها داير کرده‌است، آغاز کند. چنين اقدامی از سوی ايران مسلما تنش‌های موجود بين آن کشور و قدرت‌های غربی را افزايش خواهد داد.

به گفته منابع غربی، کارشناسان ايرانی اقدامات تدارکاتی و آمادگی لازم برای شروع غنی‌سازی اورانيوم با غلظت بالاتر را در سايت مستحکم و زيرزمينی «فُردو» به پايان رسانده‌اند.

ايران با وجود چهار دور تحريم از سوی سازمان ملل و تحريم‌های فزاينده از سوی قدرت‌های غربی از توقف اين غنی‌سازی سر باز می‌زند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016