چهارشنبه 30 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس قوه قضاييه: اعدام‌های مخفيانه در ايران نداريم، ايسنا

شايد در سال يک اعدام امنيتی هم نداشته باشيم
قاطع و سريع با لابراتوارهای مواد مخدر صنعتی برخورد شود


آيت‌الله آملی لاريجانی شکست اقدامات و سناريوی اطلاعاتی اخير آمريکا عليه ايران را نتيجه انسجام، اقتدار و ايمان الهی مردم و مسئولان و بويژه جوانان توانمند و هوشيار کشورمان دانست و گفت: هرگونه توطئه، تحريم و دشمنی آمريکا و متحدانش عليه نظام جمهوری اسلامی موجب مستحکم‌تر شدن ايمان و مقاومت ملت ما خواهد شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس قوه قضاييه در جلسه مسوولان عالی قضايی با تسليت شهادت امام سجاد (ع) به اقدامات اطلاعاتی آمريکا عليه ايران اشاره کرد و گفت: تمام اقدامات اخير آمريکا از جمله ارسال هواپيمای فوق مدرن جاسوسی و نيز نفوذ جاسوسان به کشور با قدرت و اقتدار جوانان اين سرزمين به شکست انجاميد و جاسوسان اين کشور نيز دستگير شدند و نتوانستند به اهدافشان برسند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اين‌که آمريکايی‌ها در سناريوی اطلاعاتی خود عليه ايران و در مقابل توان جوانان اين کشور دچار سردرگمی شده‌اند، افزود: آنها بايد فهميده باشند با جوانانی که برای حراست از حريم امنيت ايران اسلامی تلاش می‌کنند ديگر مجالی برای اين فتنه‌انگيزی‌ها باقی نخواهد ماند و آمريکا بايد از اين خيال خام بيرون بيايد که می‌تواند با قلدرمابی و فتنه‌انگيزی در هر کجای عالم هرگونه که خواست اقدام کند.

آملی لاريجانی تاکيد کرد: متاسفانه سران استکباری آمريکا بر اين باورند که در هرکجای دنيا که بخواهند می‌توانند اعمال قدرت کنند و کسی در مقابلشان نخواهد ايستاد تا جايی که برای جاسوسی به کشوری مانند ايران هواپيما می‌فرستند و بعد هم در کمال وقاحت خواستار برگرداندن آن می‌شوند، در حالی که گويا هنوز نمی‌دانند ايران کشوری قدرتمند است که مردمش با تمام ايمان و قدرت الهی به ميدان آمده‌ و هرگز به زانو در نخواهند آمد همان طور که بيش از ۳۰ سال است در مقابل هرگونه توطئه‌ای ايستادگی کرده‌ است.

رييس قوه قضاييه با اشاره به اين‌که «طبيعتا مقاومت و تلاش و ايستادگی برای رسيدن به کمال، زحمت و دردسرهايی نيز دارد» گفت: با اين حال ملت بزرگ ايران همواره در مقابل دشمنی‌های آمريکا و ديگر دشمنان اين کشور ايستاده‌ و در مقابل تحريم‌ها و توطئه‌های آمريکا به موفقيت‌های بزرگی در عرصه‌های علمی، اقتصادی و ساير عرصه‌ها رسيده‌اند و ملت ايران در مرزهای علمی و دانش نيز جهادگر و پرتلاش هستند.

آملی لاريجانی با اشاره به همراهی برخی مجامع بين‌المللی با آمريکا عليه دولت و ملت ايران در صدور قطعنامه، اين مجامع بين‌المللی را ابزار دست قدرت‌های بزرگ دانست و تاکيد کرد: مجامع بين‌المللی هر روز تحت تاثير قدرت‌های استکباری خوابی عليه ايران می‌بينند اما ملت‌های بيدار و هوشيار هرگز تابع قطعنامه‌های فرمايشی مجامع بين‌المللی نيستند و با مطالعه و بررسی شعارها و اهداف ملت‌ها و دولت‌های جهان، فرمايشی و سفارشی بودن اين قطعنامه‌ها را تشخيص می‌دهند.

رييس قوه قضاييه قطعنامه اخير با محتوای حقوق بشری عليه ايران را، قطعنامه‌ای «تکراری و سراسر دروغ و نيز برگرفته از شعارهای کذايی ضد انقلاب اسلامی ايران» توصيف کرد و افزود: در اين قطعنامه مواردی همچون رواج خشونت و تبعيض عليه زنان، استفاده از مجازات‌های ظالمانه مانند شلاق و قطع عضو، اعدام‌های دسته‌جمعی و پنهان، اعدام براساس جرايم فاقد تعريف دقيق و صريح قضايی، اعدام در ملا عام و اعدام زير سن قانونی مطرح شده است که طرح چنين مسائلی آن هم از سوی يک مجمع رسمی و نهاد بين‌المللی عجيب است.

آملی لاريجانی تاکيد کرد: سوال ما اين است که آيا يک مجمع عمومی بين‌المللی و نهاد رسمی جهانی نبايد روش‌های مشخص و معقولانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات خود داشته باشد و آيا واقعا آنچه در مفاد اين قطعنامه آمده برگرفته از تحقيق‌های دقيق و مستند بوده است؟ يا هرچه را که از سوی ضد انقلاب و گروه‌ها و افراد ضد مردم ايران مطرح شده در قطعنامه گنجانده و تصويب کرده‌اند؟

رييس قوه قضاييه سپس به تشريح برخی موارد ذکر شده در قطعنامه صادرشده عليه ايران پرداخت و گفت: در قطعنامه ادعا شده که در ايران اعدام‌های دسته‌جمعی مخفيانه صورت می‌گيرد که با قاطعيت اعلام می‌کنم چنين مساله‌ای کذب محض است. گرچه ما در صدور احکام اعدام‌ها ترسی از مجامع تحت سلطه استکبار نداريم با اين حال اعلام می‌کنيم که ما اعدام‌های مخفيانه نداريم و اگر مقصود اين است که برخی اعدام‌ها در ملا عام نيست؛ گفته درستی است اما اعدام نکردن در ملا عام تفاوت دارد با اين که کسانی به صورت مخفيانه و بدون اطلاع بستگان در گوشه‌ای اعدام شوند.

وی افزود: اگر آنها واقعا اطلاع دارند که در نقطه‌ای چنين اعدام‌هايی به صورت مخفيانه انجام شده اعلام کنند تا ما در مورد صحت آن تحقيق کنيم.


رييس قوه قضاييه تصريح کرد: تمام احکام‌ اعدام‌ها به دفتر رييس قوه قضاييه منعکس می‌شود و جای تعجب است که چگونه يک نهاد رسمی و بين‌المللی چنين دروغ‌های آشکاری را مطرح می‌کند.


وی درباره اعدام‌های در ملا‌عام گفت:‌ هيچ اعدامی موجب دلخوشی ما نيست اما براساس قانون و شريعت اسلامی برخی اعدام‌ها براساس قوانين و آرای قضات رسيدگی‌کننده و با انجام تشريفات قانونی بايد در ملا عام باشد چرا که ما تابع نص قرآن و اسلام هستيم و آنچه در اين قطعنامه عليه اعدام‌های در ملا‌عام آمده است در واقع مخالفت صريح با اساس و نص اسلام و قرآن دارد و انتظار ما اين بود که تمام کشورهای اسلامی عليه اين قطعنامه موضع‌گيری کنند چرا که موارد مطرح شده نه عليه ايران که زير سوال بردن پايه‌ها و ارکان اسلام است.

رييس قوه قضاييه با اشاره به اين‌که هيچ مسلمان و هيچ کشور اسلامی نمی‌تواند نصوص صريح اسلام را انکار کند، تاکيد کرد: مشخص است که دعوا تنها برسر ايران نيست بلکه مشکل آنان با اسلام است و ما سوال می‌کنيم که مگر قصاص يا اعدام در ملا‌عام اجرای حدود نيست و آيا اين مساله در قرآن تصريح نشده است.

وی عمده اعدام‌های صورت گرفته در ايران را مربوط به جرايم مواد مخدر و درصد بسيار کمی از آن را مربوط به قصاص دانست و با اشاره به اين‌که جمهوری اسلامی ايران در مساله مقابله با مواد مخدر درواقع سپر بلای کشورهای ديگر شده است، گفت: آمريکا و اروپا باتمام ادعاهای خود به افغانستان لشکر کشيدند ولی نه‌تنها توليد مواد مخدر در اين کشور صفر نشد، بلکه به پنجاه برابر افزايش پيدا کرد. و جمهوری اسلامی بنا بر اصول اسلامی، انسانی و اخلاقی خود به مقابله با ترانزيت مواد مخدر می‌پردازد و جوان‌های اين کشور در اين راه کشته می‌شوند تا جوان‌های کشورهای آمريکا و اروپا گرفتار بلای مواد مخدر نشوند ولی با ناسپاسی عليه ايران قطعنامه صادر می‌شود که چرا مجرمان مواد مخدر را اعدام می‌کنيد، آيا اين مساله انصاف است.

رييس قوه قضاييه تاکيد کرد: در مقابله و برخورد با سوداگران مرگ هم جوان‌های ما کشته می‌شوند و هم قطعنامه عليه ما صادر می‌شود که چرا سوداگران مرگ را اعدام می‌کنيد و همين مساله جمهوری اسلامی ايران را به اين سمت می‌کشاند که گويا بايد در اين مساله تجديدنظری صورت گيرد.


آيت‌الله آملی لاريجانی قصاص را حق طبيعی و شرعی اوليای دم دانست و گفت:‌ با اين حال قصاص نيز در کشور ما بسيار کم انجام می‌شود و در بسياری از موارد اوليای دم از حق طبيعی خود می‌گذرند و قصاص صورت نمی‌گيرد و اينطور هم نيست که موضوع قصاص تعريف دقيق و صريح نداشته باشد. چرا که در قانون مجازات اسلامی که برگرفته از اصل اسلام است، تاکيد شده است که هرکس جنايتی عليه کسی در نفس يا اجزای بدن داشته باشد؛ حکمش قصاص است.

رييس قوه قضاييه با اشاره به اين‌که در جمهوری اسلامی ايران اعدام‌های امنيتی «شايد در طول سال يک مورد هم نداشته باشيم»" به موضوع ادعايی تبعيض وسيع جنسيتی عليه زنان در جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: ملاک سنجش و يا تفاوت ميان انسان‌ها در اسلام عمل صالح و تقرب الی‌الله است و زن و مرد بودن در اين جهت دخالتی ندارد و در اين مساله تفاوت است با مکتب ليبرالی که سعادت انسانی را متکی به فهم بشر می‌داند و قائل به استقلال انسان در اتخاذ معيارهای اخلاقی رفتار و کردار است. اسلام کل جامعه بشری را با هم می‌بيند و اگر در مساله‌ای مانند ميراث بعضی امور ميان زن و مرد تفاوت قائل است، اما در مقابل حق نفقه را بر عهده مرد می‌داند هرچند همسر او شاغل باشد.

وی اين ادعا را که مجموعه قوانين موضوعی در ايران به نفع زنان نيست، نادرست خواند و تاکيد کرد: در حالی که در برخی کشورهای همسايه ايران زنان از ابتدايی‌ترين حقوق خود نيز محروم‌ بوده و حتی حق شرکت در انتخابات را ندارند اما زنان ايرانی در دانشگاه‌ها، ادارات و تمام مراکز اجتماعی، سياسی، اقتصادی حضور دارند و در پست‌هايی چون وزارت، وکالت، قضاوت و بسياری از مشاغل ديگر فعاليت می‌کنند.

رييس قوه قضاييه صدور چنين قطعنامه‌هايی و طرح مسائلی مانند تبعيض عليه زنان را برگرفته از برخوردهای دوگانه و هميشگی غرب نسبت به ايران دانست و گفت: در همين منطقه کشوری هست که مردمش فرياد می‌زنند که ما می‌خواهيم هرکداممان يک رای داشته باشيم اما اجازه اين کار را نمی‌دهند و در مقابل عليه ايران که تقريبا هرسال در آن انتخابات برگزار می‌شود؛ قطعنامه صادر می‌کنند. گرچه گوش ما به اين حرف‌های تکراری بدهکار نيست ولی کاش قدرت‌های بزرگ به وجدان‌های بيدار دنيا پاسخ دهند که چرا بايد براحتی ارزش‌های اخلاقی و انسانی را کنار بگذارند و چنين تبعيض‌هايی را قائل شوند.

لاريجانی در پايان به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص لزوم حضور دين در تمام عرصه‌های زندگی اشاره کرد و با تاکيد بر اين‌که جدايی‌ناپذيری دين از سياست اصل پذيرفته‌شده و سنگ بنای محکمی در جمهوری اسلامی است، گفت: متاسفانه اين شعار اصيل قرآنی و اسلامی که در سند سياسی ايران يعنی قانون اساسی نيز بر آن تاکيد کرده گاهی کمرنگ شده و افرادی با گرايش‌های ليبرالی اين موضوع را نشانه گرفته بودند اما قطعا ملت ما اين پشتوانه عظيم يعنی دين را از دست نمی‌دهد و اسير زرق ‌و برق‌های ليبرالی نمی‌شود. آن هم مکتبی ليبرالی که نتيجه‌اش برخورداری ۹۹ درصد در مقابل يک درصد است.

پس از سخنان رئيس قوه قضائيه مسوولان عالی قضايی به بررسی راهکارهای پيشگيری از وقوع جرايم مواد مخدر، پرداختند.


در اين جلسه که فرمانده نيروی انتظامی و مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز حضور داشتند، آيت‌الله آملی لاريجانی از تشديد برخورد با جرايم مواد مخدر خبر داد و از همه نهادها و ارگان‌ها خواست در زمينه پيشگيری از وقوع جرايم مواد مخدر با قوه قضاييه همکاری کنند. رييس قوه قضاييه خواستار برخورد جدی با گلوگاه‌های ورود و يا توليد مواد مخدر صنعتی و برخورد قاطع، سنگين و سريع با لابراتوارها و کارگاه‌های توليد اين مواد شد.

همچنين در اين جلسه رييس قوه قضاييه بر ضرورت اطلاع‌رسانی به جامعه و خانواده‌ها نسبت به مضرات مصرف مواد مخدر صنعتی و آثار سوء آن از طريق صدا و سيما و رسانه‌ها تاکيد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016