دوشنبه 12 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيروی دريايی ايران موشک های جديدی آزمايش کرد، بی بی سی

منابع نظامی ايران از آزمايش چند فروند موشک جديد در جريان مانور دريايی در آبهای جنوب اين کشور خبر داده اند.

روز دوشنبه، ۱۲ دی (۲ ژانويه)، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - به نقل از سخنگوی مانور نيروی دريايی ارتش ايران، موسوم به "رزمايش ولايت ۹۰" گزارش کرد که در آخرين روز از اين رزمايش، موشک بردبلند ساحل به دريا به نام "قادر" با موفقيت شليک شده است.

دريادار دوم محمود موسوی، سخنگوی رزمايش نيروی دريايی ارتش، گفته است که اين موشک توسط متخصصان ايرانی ساخته شده و در پرتاب آزمايشی، به هدف های مورد نظر اصابت کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايرنا به نقل از سخنگوی رزمايش ولايت ۹۰ افزوده است که در ادامه اين مانور دريايی، يک فروند موشک کوتاه برد "نصر" هم به سوی هدف های رزمايش پرتاب می شود و يک فروند موشک سطح به سطح "نور" هم از يگان شناور در دريا در منطقه عمومی رزمايش شليک خواهد شد.

دريادار موسوی سامانه موشکی نور را "فوق پيشرفته" توصيف کرده و گفته است که اين سامانه نسبت به نسل قبلی خود، در زمينه سيستم های ضد راداری، تعقيب هدف، هدايت و کنترل و ضد جنگال پيشرفت داشته و افزوده است که اين سامانه "به راحتی پس از يافتن هدف مورد نظر می تواند آن را پيگيری کرده و مورد اصابت قرار دهد."

براساس اين گزارش، در جريان آزمايش موشک بردبلند قادر، سرتيپ پاسدار احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی هم در محل رزمايش حضور داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، موشک قادر از نوع موشک های کروز است که توسط وزارت دفاع به توليد انبوه رسيده و در اختيار نيروی دريايی ارتش و سپاه قرار گرفته است.

براساس اين گزارش، برد موشک قادر ۲۰۰ کيلومتر است و توانايی حمله به ناوچه و ناوها و اهداف ساحلی دشمن را دارد.

براساس اين گزارش، موشک نصر نيز از نوع موشک کروز با برد کوتاه است و می تواند شناورهای تا سه هزار تنی را هدف قرار دهد و منهدم کند.

خبرگزاری فارس نيز پيشتر در گزارش مربوط به رزمايش ولايت ۹۰ از حضور شمار ديگری از مقامات نظامی جمهوری اسلامی در محل رزمايش خبر داده بود.

ابعاد 'عملياتی و اطلاعاتی'

براساس اين گزارش، معاون عمليات ستاد کل نيروهای مسلح، جانشين فرمانده کل ارتش، و شماری از فرماندهان و مقامات ارتش و سپاه پاسداران در طول رزمايش شاهد عمليات يگان های نيروی دريايی ارتش بودند.

خبرگزاری فارس گفته است که رزمايش بزرگ ولايت ۹۰ "در محدوده آب های جنوب شرق کشور از تنگه هرمز تا شمال اقيانوس هند" در ابعاد عملياتی و اطلاعاتی برگزار می شود.

فارس همچنين افزوده است که "جمعی از ناظران بين المللی از کشورهای دوست و همسايه" از نزديک شاهد برگزاری مراحل مختلف رزمايش نيروی دريايی هستند.

اين خبرگزاری از اين کشورهای "دوست و همسايه" نام نبرده است اما برخی گزارش ها حاکی از حضور يکی از مقامات نظامی سوريه برای مشاهده اين رزمايش خبر داده اند.

خبر آزمايش موشک بردبلند نيروی دريايی ارتش ايران در حالی انتشار می يابد که جمهوری اسلامی به دليل دنبال کردن برنامه های اتمی خود با فشار فزاينده بين المللی مواجه بوده است.

هفته گذشته، معاون اول رئيس جمهوری ايران تهديد کرد که در صورتی که نفت ايران هدف تحريم قرار گيرد، جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز، مانع از رسيدن نفت صادراتی حوزه خليج فارس به بازارهای جهانی خواهد شد.

در سال های گذشته هم مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده بودند که اگر اين کشور نتواند نفت خود را به بازارهای صادراتی ارسال کند، به ساير کشورهای منطقه نيز اجازه نخواهد داد به صدور نفت ادامه دهند.

در واکنش به اين اظهارات، مقامات نظامی آمريکا هشدار دادند که اجازه نخواهند ايران در راه تجارت آزاد از مسير تنگه هرمز مانعی ايجاد کند.

منطقه خليج فارس و دريای عمان تحت پوشش ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا قرار دارد که از جمله ماموريت های آن، حفظ امنيت مسير صادرات نفت کشورهای منطقه است.

در جريان جنگ ايران و عراق در دهه ۱۹۸۰، حملات عراق به کشتی ها و تاسيسات نفتی ايران و واکنش ايران به اين حملات از جمله حمله به چند تانکر حامل نفت کشورهای عرب حوزه خليج فارس، باعث دخالت نيروی دريايی آمريکا در انتقال نفت از اين حوزه به بازارهای خارجی شد.

در آن زمان، آمريکا برای تامين اسکورت جهت نفتکش هايی که خواستار حمايت نيروی دريايی اين کشور شوند ابراز آمادگی کرد.

رزمايش ولايت ۹۰ روز سه شنبه، ۳ دی آغاز شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016