جمعه 2 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده نيروي درياي ارتش: بستن آزمايشي تنگه هرمز به تصميم بزرگان نظام بستگي دارد، ایسنا

فرمانده نيروي درياي ارتش جمهوري اسلامي ايران به تشريح ابعاد گوناگون رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 پرداخت و پيام اين رزمايش را پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه خواند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امير دريادار حبيب‌الله سياري در نشست خبري رزمايش بزرگ ولايت 90 كه در ستاد نيروي دريايي برگزار شد، با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري درباره جايگاه نيروي دريايي و اقتدار آن تصريح كرد: نيروي دريايي راهبردي براي نشان دادن اقتدار خود بايد در آب‌هاي آزاد حضور داشته باشد.

امروز نيروي دريايي در دريا حضور دارد و لازم است كه توان دفاعي اين نيرو در رزمايش‌هاي مختلف به نمايش گذاشته شود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين‌كه رزمايش بزرگ ولايت 90 ابعاد مختلفي را پوشش مي‌دهد، افزود: نمايش عزم و اراده و اقتدار نيروهاي مسلح و نيز نشان دادن توان دفاع و قدرت بازدارندگي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي آزاد از جمله اهداف اجراي اين رزمايش است.

سياري اهداف فرعي اين رزمايش را آزمايش‌ سلاح‌ها و تجهيزات جديد اضافه شده به نيروي دريايي، استفاده از ابتكارات و خلاقيت‌ها و تاكتيك‌هاي جديد، نشان دادن قدرت تغيير تاكتيك در انجام عمليات‌هاي مختلف و انتقال تجربيات كاركنان قديمي نيروي دريايي به كاركنان جوان اين نيرو عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: نشان دادن توان جمهوري اسلامي ايران در كنترل منطقه و تامين امنيت كشتي‌راني در عرصه آب‌هاي آزاد، آزمايش انواع سامانه‌هاي موشكي و اژدر و نشان دادن توان نيروي دريايي در برقراري امنيت و آرامش در منطقه، از ديگر اهداف اين رزمايش بزرگ است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش مدت انجام رزمايش را 10 روز عنوان كرد و افزود: رزمايش از سوم دي‌ماه آغاز مي‌شود و تا سيزدهم ادامه خواهد داشت. اين رزمايش داراي مراحل مختلفي از جمله آمادگي، گسترش يگان‌ها براي انجام عمليات، مرحله تاكتيكي بين نيروهاي دشمن و خودي به صورت كاملا واقعي و مرحله نمايش قدرت و مانور دريايي است كه مرحله آمادگي را پشت سر گذاشته و مرحله گسترش يگان‌ها در حال انجام است.

سياري در مورد منطقه رزمايش نيز با بيان اين‌كه منطقه رزمايش را هر سال گسترش مي‌دهيم، يادآور شد: منطقه رزمايش شامل تنگه هرمز، شرق تنگه هرمز، درياي عمان، آب‌هاي آزاد شمال اقيانوس هند تا مدار 20 درجه شمالي در بعد اجراي عمليات و آب‌هاي اقيانوس هند تا مدار 10 درجه شمالي و خليج عدن در بعد اطلاعاتي پيش‌بيني شده است.

وي با بيان اين‌كه وسعت عمليات دو ميليون متر مكعب است گفت: عمق عمليات از بندر چابهار دو هزار كيلومتر است و چون متعهد هستيم كه مرزهاي كشورهاي همسايه در آب‌هاي آزاد را حفظ كنيم، طبق مقررات بين‌المللي رزمايش خود را اجرا مي‌كنيم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح كرد: براي اولين بار است كه در چنين وسعتي رزمايش دريايي صورت مي‌گيرد و هر سال كه جلو برويم منطقه رزمايش را گسترش خواهيم داد و اين بر اساس فرمايش مقام معظم رهبري است كه ما اهل تعدي و تجاوز نيستيم، اما اهل حضور در آب‌هاي آزاد هستيم.

سياري با بيان اين‌كه اطلاعات هر مرحله از رزمايش در همان زمان ارائه خواهد شد، ادامه داد: توانمندي نيروهاي عمل كننده شامل توان زيردريايي‌ها، ناوشكن‌ها، ناوهاي موشك‌انداز، ناوهاي پشتيباني‌كننده، ناوهاي اطلاعاتي، توان بالگردي، توان استفاده از پشتيباني هوايي، استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين، موشك‌هاي ساحل به دريا و توان عمليات ويژه است.

وي همچنين افزود: نوآوري‌هاي جديدي هم در سطح تجهيزات و سلاح‌ها و به‌ويژه در مورد تاكتيك‌هاي ابتكاري كاركنان نيروي دريايي در زير سطح دريا را در اين رزمايش شاهد خواهيم بود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در پاسخ به سوالي در مورد مشاركت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين رزمايش اظهار كرد: تمام يگان‌هايي كه در سواحل جنوب شرق كشور قرار دارند قسمتي از توانايي‌هاي خود را تحت كنترل رزمايش قرار مي‌دهند تا بتوانيم از همه توانمندي‌ها استفاده كنيم.

سياري در پاسخ به اين سوال كه آيا تنگه هرمز در اين رزمايش به طور آزمايشي بسته خواهد شد يا نه؟ تصريح كرد: ‌پشتوانه اساسي خليج فارس و تنگه هرمز، درياي عمان است.

توانمندي اجراي چنين برنامه‌اي در نيروي ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي وجود دارد، ولي اينكه اين تصميم اجرايي شود يا نه، به تصميم بزرگان نظام بستگي دارد.

مطمئنا وقتي ما مي‌توانيم در آب‌هاي آزاد ورود پيدا كنيم، بحث تنگه هرمز هم براي ما كار آساني است. چون كه صد آيد نود هم پيش ماست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي در پايان با اشاره به توانمندي‌هاي ناوشكن جماران نيز اظهار كرد: من از رسانه‌ها گلايه دارم كه چرا به اين موضوع زياد پرداخته نشد.

مسئوليت اصلي اصحاب رسانه اين است كه توانمندي‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران و به‌ويژه توانايي جوانان آن را به نمايش بگذارند.

دشمنان به دنبال اين بودند كه ثابت كنند ناوشكن جماران ساخت مناسبي ندارد، اما ما خلاف آن را به اثبات رسانديم و لذا از رسانه‌ها انتظار داريم كه در جهت انعكاس اين توانمندي‌ها بيشتر تلاش كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016