سه شنبه 13 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: تحريم‌ ايران، کشورهای تحريم‌کننده را بيشتر تحت فشار قرار می‌دهد، افزايش قيمت دلار هيچ ربطی به تحريم بانک مرکزی ندارد، ايسنا

سخنگوی وزارت خارجه گفت: پاسخ نامه کاترين اشتون برای ادامه گفت‌وگوها با "۱+۵ " و ايران پيش از اين داده شده است و ما در حال حاضر منتظر هستيم تا تاريخ و مکان پيشنهادی نشست بعدی توسط خانم اشتون ارائه شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خود با خبرنگاران تصريح کرد: پس از اينکه زمان و مکان بعدی اين گفت‌وگوها اعلام شد، آقای جليلی و تيم مذاکره کننده هسته‌يی کشورمان نقطه نظرات خود را در اين باره اعلام می‌کنند. با تماس‌هايی که بين آنها برقرار خواهد بود به توافق نهايی خواهند رسيد.


دعوت دوباره ازبازرسان آژانس، نشان‌دهنده آمادگی‌مان برای همکاری است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره تاريخ و زمان بازديد بازرسان آژانس از تاسيسات هسته‌يی ايران گفت: ايران دعوت کرده است تا هياتی از مقامات آژانس به سرپرستی معاون دبيرکل آژانس به ايران سفر داشته باشند. اين سفر در چارچوب همکاری‌هايی است که پيش از اين به صورت مستمر انجام شده است و ادامه دارد. اين دعوت ابتدا از سوی کشور ما صورت گرفت که نشان دهنده حسن نيت ما و شفافيت عملکرد ما در برنامه‌های هسته‌يی صلح‌آميز است. درباره تاريخ دقيق آن در حال رايزنی هستيم. اميدواريم به زودی شاهد حضور اين هيات از آژانس در ايران باشيم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکيد کرد: ما همکاری بسيار خوبی با آژانس داريم و همه‌ فعاليت‌های ما به صورت شفاف با اطلاع مقامات آژانس صورت می‌گيرد. قبل از نشست شورای حکام داوطلبانه هياتی را به ايران دعوت کرديم که سفری به تهران داشت. دعوت دوباره ما نشان دهنده آمادگی ما برای همکاری است. مقامات آژانس بايد از اين فرصت بهره‌برداری کنند. اميدواريم آژانس به موقعيت حساس خود بيشتر توجه کند و مساله خلع سلاح را به صورت جدی در دستور کار خود قراردهد که در اين رابطه حتما ايران بيشترين سهم را در همکاری خواهد داشت.


برای گفت‌وگو درباره مساله "الهاشمی" مطلبی به صورت رسمی دريافت نکرد‌ه‌ايم

مهمان‌پرست همچنين در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا گفت: ما تاکنون در ارتباط با سفر نزديکان علاوی به تهران برای گفت‌وگو درباره مساله طارق‌الهاشمی مطلبی به صورت رسمی دريافت نکرد‌ه‌ايم. اگر مقامات رسمی عراق بخواهند به ايران سفر کنند حتما اطلاع‌رسانی می‌شود، ضمن اينکه با توجه به روابط بسيار خوب دو کشور، تبادل هيات‌های رسمی کاملا طبيعی و ضروری است.

مهمان‌پرست گفت: اما بحث‌هايی که در ارتباط با مسائل داخلی عراق می‌شود را صرفا مسائل داخلی می‌دانيم و معتقديم آن‌قدر تدبير در بين مقامات و گروه‌های سياسی عراق وجود دارد که به بهترين شکل ممکن مسائل داخلی خود را پيگيری کنند و در مورد مسائل قضايی نيز با رعايت استقلال قوه قضاييه کشورشان امور را انجام دهند.


جزئيات دقيقی درباره بازداشت سه ايرانی در مرزهای پاکستان دريافت نشده است

وی همچنين گفت: جزئيات دقيقی هنوز درباره بازداشت سه ايرانی در مرزهای پاکستان دريافت نشده است. البته ميان مرزهای کشورهای همسايه ممکن است اتفاقاتی بيفتد که با پيگيری‌های مسئولين مربوطه و مذاکراتی که ميان مقامات مرزبانی صورت می‌گيرد اين مسائل معمولا حل می‌شود.


تحريم‌های آمريکا برای اعمال فشار به ملت ما دنبال می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام آمريکا درباره تحريم بانک مرکزی کشورمان گفت: اين اقدامات که توسط مقامات آمريکايی برای اعمال فشار به ملت ما دنبال می‌شود، نمی‌تواند تاثيری بر اراده ملت بزرگ ما در دسترسی به اهداف و حقوق اساسی خود داشته باشد؛ هر چند ما مبادلات بانکی و تجاری خاصی با آمريکا نداشتيم. اين اقدامات بيشتر در قالب نوعی فشار سياسی و تبليغاتی صورت می‌گيرد.

وی توضيح داد: به نظر می‌آيد کشورهايی که تحت فشار آمريکا در اين مسير قدم برمی‌دارند منافع ملی خود را در مقابل فشارهای سياسی آمريکا و اهداف نامشروع آن از دست می‌دهند و ملت ما اينگونه اقدامات نامشروع را در ذهن خود خواهد داشت و هر چقدر اين اقدامات بيشتر صورت بگيرد، ضمن اينکه نشان دهنده پيشرفت ملت ما و تاثيرگذاری و اقتدار بيشتر آن است از همه‌ اين فشارها به عنوان فرصتی برای افزايش سرعت رشد خود استفاده می‌کند.


با تمام امکانات به دنبال آزادی هر چه سريع‌تر اتباع کشورمان در سوريه هستيم

مهمان‌پرست درباره آخرين پيگيری‌های وزارت خارجه نسبت به وضعيت مهندسان ايرانی ربوده شده در سوريه، گفت: ربودن هفت تن از تکنيسين‌های کشورمان که در ساخت نيروگاه در شهر حمص در جهت خدمت‌رسانی به مردم سوريه فعاليت می‌کردند حادثه خوبی نخواهد بود و نشان می‌دهد عده‌ای به دنبال فشار آوردن به ملت سوريه و جلوگيری از پيشرفت‌های اين کشور و انجام پروژه‌های به نفع مردم سوريه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکيد کرد: ما با تمام امکانات‌مان به دنبال آزادی هر چه سريع‌تر اتباع کشورمان هستيم و بر اساس آخرين اخبار، همه آنها در سلامت کامل هستند. تلاش می‌کنيم هر چه سريعتر اتباع ما آزاد شوند.


سفر احمدی‌نژاد به آمريکای لاتين در پاسخ به سفرهای مقامات اين کشورها به ايران است

دستيار ويژه وزير امور خارجه در مورد سفر احمدی‌نژاد به کشورهای آمريکای لاتين گفت: به دنبال روابط خوبی که بين ايران و کشورهای آمريکای لاتين وجود دارد و در پاسخ به سفرهايی که مقامات اين کشورها به ايران داشته‌اند، سفر خود را به زودی آغاز می‌کنند، سفری که در سطح روسای جمهور انجام می‌شود دستاوردهای بسيار مهم و بزرگی برای ملت‌های دو طرف دارد. زمينه‌های همکاری بين ايران و آمريکای لاتين بسيار خوب و آماده است. اميدواريم اين سفر مانند سفرهای گذشته دستاوردهای بزرگی را به دنبال داشته باشد. در موضوعات بسيار زيادی با کشورهای آمريکای لاتين ظرفيت همکاری داريم که بايد از آن به بهترين شکل استفاده شود.

وی درباره امضای دو تفاهم‌نامه همکاری ميان وزارت خارجه و دو معاونت رياست‌جمهوری نيز گفت: تفاهم‌نامه ميان وزارت خارجه و معاونت توسعه‌ی نيروی انسانی و مرکز فناوری رياست‌جمهوری صورت گرفت که به دنبال همکاری‌هايی که در حال تداوم است، انجام می‌شود. با کمک وزارت خارجه و معاونت‌های رياست‌جمهوری به بخش نيروی انسانی که مهم‌ترين بخش وزارت خارجه خواهد بود، می‌توانيم بهتر بپردازيم. توافقات خوبی صورت گرفت، اميدواريم با اين تفاهم‌نامه‌ها سرعت همکاری افزايش يابد و شاهد افزايش نيروهای کيفی بيشتر در وزارت خارجه باشيم.

يکی از خبرنگاران درباره اقدامات اخير يک گروه اسلام‌گرای تندرو در نيجريه مبنی بر حملات تروريستی به مسيحيان در آستانه کريسمس و انتساب آن به مسلمانان گفت: همواره تاکيد کرده‌ايم هرگونه اقدام تروريستی را محکوم می‌کنيم. به هيچ‌وجه فعاليت‌هايی را که جان مردم بی‌گناه را به خطر می‌اندازد را تاييد نخواهيم کرد. در محيط آزاد با وجود دموکراسی مردم می‌توانند در اداره کشور خود مشارکت داشته باشند. هرگونه اعمال خشونت و اقدامات تروريستی خلاف منافع هر کشور است. اميدواريم اين مسائل در نيجريه کنترل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بايد از ظرفيت‌های مشترک با آذربايجان حداکثر استفاده را ببريم

مهمان‌پرست همچنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره اقدامات ضدايرانی و ضداسلامی در جمهوری آذربايجان گفت: سياست اصولی ما، توسعه‌ همکاری‌ها و استفاده از ظرفيت‌های فراوان بين کشور ما و به ويژه کشورهای همسايه است. با توجه به زمينه‌های مشترک فراوان ميان ايران و آذربايجان و تاريخ، مسائل اعتقادی و فرهنگ مشترک بايد از اين ظرفيت‌ها حداکثر استفاده را کنيم. طبيعتا اگر مسائلی وجود داشته باشد در چارچوب مسائل داخلی با تدبير مسئولين اين کشور بايد دنبال شود. زمانی که مردم بيشترين رضايت را از آزادی فعاليت‌های مذهبی و مشارکت سياسی خود داشته باشند، دولت‌ها با اقتدار بيشتری می‌توانند سياست‌های خود را دنبال کنند.


قطع رابطه با انگليس صورت نگرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ديگری درباره آخرين اخبار درباره وضعيت روابط ايران و انگليس گفت: به دنبال مصوبه قانونی مجلس، سطح روابط ايران و انگليس به کاردار کاهش پيدا کرد. اقدامی که مقامات انگليس برای خروج ديپلمات‌های خود از ايران داشتند به نظر ما نسنجيده و عجولانه بود. قطع رابطه با انگليس صورت نگرفته است، اما در حال حاضر فعاليت سفارتخانه‌های ايران و انگليس در دو کشور به حالت تعطيل درآمده است.

وی گفت: بحث راه‌اندازی حفاظت منافع در دو کشور قاعده خود را دارد و در شرايطی مطرح می‌شود که برای قطع رابطه به صورت بلند مدت يا کوتاه مدت توافقی بين دو طرف صورت گيرد و مستقيما پيشنهادی برای معرفی کشوری در اين باره ارائه شود که هيچ کدام از اين مسائل اتفاق نيفتاده است.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: سياست خارجی ايران، توسعه روابط با همه کشورها است؛ به جز رژيم صهيونيستی که مشروعيت آن را به رسميت نمی‌شناسيم و ايالات متحده آمريکا که در رفتار خصمانه خود با ملت ما هيچ تغييری ايجاد نکرده‌اند و دولت انگليس نيز به خاطر اقدامات خصمانه‌ای که دنبال کرد و بر اين رفتار اصرار داشت با واکنش قاطع نمايندگان ما روبرو شد که روابط به سطح کاردار کاهش پيدا کرد.


افزايش قيمت دلار هيچ ربطی به تحريم بانک مرکزی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ديگری درباره دلايل افزايش بی‌سابقه نرخ ارز در بازار و تاثير تحريم بانک مرکزی از سوی آمريکا، گفت: اين موضوع هيچ ربطی به تحريم بانک مرکزی از سوی آمريکا ندارد. هنوز اين تحريم شکل عملی به خود نگرفته است و زمان اجرا و عملی شدن اين قوانين هم چند ماه طول خواهد کشيد. بحثی که در بازار ارز رخ داده، ريشه در جای ديگری دارد.


تحريم‌ها عليه ايران، کشورهای تحريم‌ کننده را بيشتر تحت فشار قرار خواهد داد

دستيار ويژه وزير امور خارجه درباره برخی اخبار مطرح شده مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحريم‌ها عليه ايران، گفت: تحريم‌ها عليه ايران، کشورهای تحريم‌ کننده را بيشتر تحت فشار قرار خواهد داد. وضعيت انرژی در دنيای امروز به گونه‌ای نيست که کشوری مانند ايران که چهارمين دارنده ذخاير بزرگ نفت در دنيا است و دومين ذخاير بزرگ گاز دنيا را در اختيار دارد را بتوان حذف کرد. اصولا کمترين ميزان صادرات نفت و گاز ما در حال حاضر کشورهای اروپايی و غربی هستند. با توجه به نياز فراوان به انرژی به نظر نمی‌رسد حتی کشورهايی که صحبت از تحريم نفت می‌کنند چندان جدی بر حرف خود بايستند و اختلاف نظرها ميان آنها زياد است. اولين کسی که از موضوع تحريم نفتی ايران ضرر خواهد کرد کشورهای غربی خواهند بود و شاهد اختلاف نظر جدی آنها در اين زمينه هستيم.


حضور نيروهای خارجی در منطقه خليج‌فارس مغاير با ثبات و امنيت است


رزمايش اخير نشان دهنده عزم جدی‌مان برای حفظ ثبات و امنيت خليج‌فارس است

وی ادامه داد: آنچه درباره تنگه هرمز مطرح می‌شود و رزمايش اخير نيروی دريايی کشورمان نشان دهنده عزم جدی کشور ما برای حفظ ثبات و امنيت خليج‌فارس با تمام توان و آمادگی کامل است. امنيت اين منطقه حساس بايد به بهترين شکل حفظ شود. حضور نيروهای خارجی در منطقه خليج‌فارس را مغاير با ثبات و امنيت می‌دانيم. توانايی بالای دفاعی کشورمان نشان دهنده آمادگی کامل ما برای ايجاد ثبات و امنيت در اين منطقه‌ حساس است.


با تدبير و عزم جدی به زودی مساله‌ نوسان نرخ ارز حل خواهد شد

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگری درباره اينکه کاهش بی‌سابقه ارزش پول ايران چه پيامی برای شرکای تجاريش در منطقه دارد، گفت: مسائل مختلفی ممکن است در نوسان نرخ ارز دخالت داشته باشد. از جمله مساله مديريت نقدينگی داخل کشور است. ما شاهديم در گذشته اين نقدينگی گاه در مسکن و زمانی در سکه و ارز متمرکز شده است و ايران برای کنترل نرخ تورم و جلوگيری از افزايش قيمت مسکن تدابيری موثر داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بيان اينکه با تدبير و عزم جدی به زودی مساله‌ی نوسان نرخ ارز حل خواهد شد و تاثيری در ثبات اقتصاد کشور نخواهد داشت، گفت: رشد اقتصادی کشور در شرايطی که اکثريت کشورهای دنيا با وضع بد اقتصادی و بحران‌ جدی روبرو بودند صعودی بوده است و بورس ايران رتبه اول را از نظر رشد به دست آورده است.


موضوع فيلتر شدن سايت سفارت انگليس در حوزه مسووليت و کار وزارت خارجه نيست

خبرنگار ديگری در مورد علت فيلتر شدن سايت سفارت انگليس در تهران پرسيد که مهمان‌پرست گفت: اين موضوع در حوزه مسئوليت و کار وزارت خارجه نيست. مسئولين بخش‌های مختلف که وظيفه دارند اين موضوعات را پيگيری کنند با توجه به اقداماتی که در جهت خصومت با منافع ملت ما صورت می‌گيرد،‌ تصميماتی می‌گيرند. اميدواريم سفارتخانه‌های کشورهای مختلف از سايت‌های خود در جهت توسعه و افزايش همکاری روابط و استفاده از ظرفيت‌ها استفاده کنند و اقداماتی انجام ندهند که مردم ما را نسبت به فعاليت آنها دچار تاثير منفی کند.


تهديدات اخير آمريکا بخشی از سناريوی تبليغاتی غرب است

وی در مورد تهديدات اخير آمريکا برای جنگ با ايران نيز گفت: اينها بخشی از سناريوی تبليغاتی غرب است. مقامات آمريکايی پس از شکست‌های سنگينی که داشته‌اند بحران‌های اجتماعی و اقتصادی را در داخل کشورشان به وجود آورده است و موج بيداری اسلامی به آنها فشارهای زيادی وارد کرد. آنها اقداماتی در جهت جاسوسی و لطمه زدن به منافع کشور ما از جمله به وسيله هواپيمای جاسوسی بدون سرنشين و فعاليت‌های جاسوسان آمريکايی در ايران دنبال کرده‌اند که امروز با بی‌اعتباری جدی در سطح بين‌الملل روبرو شده‌اند و می‌خواهند فضای موجود را تغيير دهند. تهديدات جنگی همه سناريوهايی است که می‌خواهند دنبال کنند تا موضوعات جديدی جايگزين مسائلی شود که حيثيت آمريکايی‌ها را در روابط خارجی‌اش زير سوال برده است.


آنچه برای آمريکايی‌ها اصلا اهميت ندارد، واژه‌های مقدسی مانند مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايی است

به گزارش ايسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگری در مورد اظهارات جو بايدن مبنی بر اينکه آمريکا، طالبان را دشمن خود نمی‌دانند و همچنين تاسيس دفتر طالبان در قطر، گفت: وجود تناقض در رفتار و اقدامات مقامات آمريکايی امری باسابقه است و تازگی ندارد. زمانی آنها اعلام می‌کردند القاعده گروه‌های افراط‌گرا هستند و برای از بين بردن ريشه‌های تروريسم، لشکرکشی و اعزام نيروهای سنگين نظامی به منطقه را انجام دادند و از درآمد کشور و محل ماليات‌های مردم آمريکا هزينه‌های هنگفتی برای اهداف نامشروع‌شان در منطقه‌ی ما انجام دادند. امروز فکر می‌کنند بايد با طالبان و برخی گروه‌های افراط‌گرا ارتباط داشته باشند بنابراين آنچه که برای آمريکايی‌ها اصلا اهميت ندارد، واژه‌های مقدسی مانند مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايی است. آنها در ارتباط با حقوق بشر نيز اين‌گونه عمل کردند.

وی با اشاره به اقدامات آمريکا در زندان گوانتانامو و ابوغريب توضيح داد: هرگاه توانستند در داخل کشور خود و رفتار ضدحقوق بشری در کشورهای ديگر تغيير ايجاد کنند، می‌توانند ادعای حقوق بشر داشته باشند. دولت آمريکا برای تامين امنيت خود و رژيم صهيونيستی حاضر به انجام هرگونه اقدامی هستند. مردم کشورهای منطقه هوشيار هستند و اين رفتار متناقض را متوجه می‌شوند.


به آرای مردم کره شمالی احترام می‌گذاريم

خبرنگار ديگری پرسيد آيا با مرگ رهبر کره‌ شمالی در روابط ايران و کره شمالی تغييری ايجاد می‌شود که مهمان‌پرست گفت: بر اساس اعلام مقامات اين کشور، با اين جابجايی تغييری در سياست اين کشور ايجاد نمی‌شود. روابط ما با همه کشورها دوستانه و بر اساس همکاری و بهره‌مند شدن ملت‌ها است. ما به آرای مردم کره شمالی احترام می‌گذاريم و تا زمانی که مردم کشوری با تمام وجود از نظامی حمايت می‌کنند بايد به رای و نظر مردم احترام گذاشت. کشورهايی که عادت دارند نظر خود را به نظر مردم کشورهای ديگر ترجيح می‌دهند زياده‌خواه هستند و مفهوم دموکراسی را متوجه نشده‌اند.


انجام اصلاحات حتما می‌تواند به وضعيت داخلی سوريه کمک کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ديگری درباره افشای طرح سری غرب برای اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوريه از سوی ناتو گفت: هرگونه دخالت نيروهای خارجی در کشورهای مختلف از جمله سوريه حتما محکوم است. نه مردم سوريه و نه جريانات سياسی داخل آن موافق مداخله خارجی نيستند. دولت و مردم سوريه موافق انجام اصلاحات و يافتن راه‌های آن در مذاکرات‌شان هستند. دولت سوريه اقداماتی برای انجام اين اصلاحات دنبال کرده است و انجام آن حتما می‌تواند به وضعيت داخلی سوريه کمک کند.

وی ادامه داد: برخی کشورها از انجام اين اصلاحات خوشحال نيستند و برخی رژيم‌های نامشروع در منطقه نيز وجود ثبات و تفاهم در سوريه را به نفع منافع خود نمی‌دانند بنابراين اقداماتی انجام می‌دهند تا با حضور جريان‌های افراطی و فعاليت‌های مسلحانه تروريستی، امنيت داخل سوريه بر هم زده شود که زمينه مداخلات خارجی را فراهم کند. مسائل سوريه داخلی است و شاهد حمايت گسترده مردم در مقاطع مختلف از نظام سوريه هستيم.


به کشورهای ديگر توصيه می‌کنيم اجازه دهند دولت سوريه و مردم خود مسائل‌شان را حل کنند

مهمان‌پرست تاکيد کرد: ما به کشورهای ديگر توصيه می‌کنيم به جای دخالت کردن و تهديد نظامی، اجازه دهند دولت سوريه و مردم خود مسائل‌شان را حل کنند.


دليل اصلی فشارهای سنگين بر سوريه توسط کشورهای خاص، تضعيف مقاومت است


آرزوی پايان رسيدن مقاومت در منطقه در دل مقامات رژيم صهيونيستی و حاميان آنها خواهد ماند

خبرنگار ديگری پرسيد نخست‌وزير و وزير خارجه قطر اظهاراتی در مورد پايان يافتن حيات گروه مقاومت اسلامی حماس داشته‌اند، موضع شما در اين رابطه چيست؟ که سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان پاسخ داد: اگر مقاومت در منطقه به پايان رسيده باشد، اسرائيل بايد از همه خوشحال‌تر باشد. هنوز آثار خوشحالی را در چهره مقامات رژيم صهيونيستی نمی‌توانيم ببينيم. مقاومت در ميان مردم منطقه نفوذ و جايگاه دارد و دليل اصلی فشارهای سنگين بر سوريه توسط کشورهای خاص، تضعيف مقاومت است زيرا مقاومت توانسته است از خود دفاع کند و جلوی جنايات رژيم صهيونيستی و تجاوزات آن ايستادگی کند بنابراين همه کشورهای حامی رژيم صهيونيستی دچار پريشانی شده‌اند. آرزوی پايان رسيدن مقاومت در منطقه در دل مقامات رژيم صهيونيستی و حاميان آنها خواهد ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش ديگری درباره آخرين وضعيت گروهک تروريستی منافقين در پايگاه اشرف گفت:‌ هر جريانی وارد اقدامات تروريستی شود نقطه‌ پايان فعاليتش جايی است که هيچ کشوری حاضر به پذيرش آنها نخواهد بود بنابراين هر نوع اقدام تروريستی بايد توسط همه کشورها محکوم شود. اينکه منافقين در پرونده خود بيش از ۱۶ هزار ترور انجام داده‌اند چيزی نيست که بر کشورهای غربی پوشيده باشد. حمايت آنها از فعاليت‌های تروريستی به هيچ وجه قابل توجيه نيست. آنها بزرگ‌ترين متهم در ارتباط با گروه‌های تروريستی و حمايت از آنها هستند.


بايد هر چه سريعتر تکليف گروهک تروريستی منافقين مشخص شود

وی با اشاره به خارج کردن ليست گروهک منافقين از فهرست گروه‌های تروريستی و حمايت از آنها گفت: غرب در مبارزه با تروريسم صادقانه عمل نمی‌کند و وضعيت منافقين يکی از اين شواهد است.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: مردم و دولت عراق به هيچ وجه خواهان حضور جريانی نيستند که در درون کشورشان ضربات بزرگ تروريستی به مردم عراق وارد کرده است و هم جنايات زيادی درباره ملت ايران انجام داده‌اند. بايد هر چه سريعتر تکليف اين گروهک مشخص شود. کشورهای اروپايی که اين همه ادعای حمايت از گروه‌های تروريستی دارند چرا از پذيرفتن اين افراد سر باز می‌زنند، اين نشان دهنده اين است که آنها دوست دارند ناامنی در کشورهای منطقه باقی بماند و خودشان در امنيت باشند اما از اين گروه‌ها حمايت کنند، اين موضع پذيرفتنی نيست.


تاکنون هيچ نشانه‌ای از وجود سند مشخص از آخرين وضعيت امام موسی صدر به دست نيامده است

خبرنگار ديگری در مورد آخرين پيگيری ها درباره سرنوشت امام موسی صدر پرسيد که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: در مورد يافتن اطلاعات درباره امام موسی صدر و همراهانش تلاش‌های زيادی صورت گرفته است. خانواده ايشان سفر به ليبی داشته‌اند و هيات‌هايی از لبنان و ايران عازم شدند. سفارت ما پيگير اين موضوع است. متاسفانه تاکنون هيچ نشانه‌ای از وجود سند دقيق و مشخص از آخرين وضعيت امام موسی صدر و همراهانش به دست نيامده است. مسوولين دولت موقت ليبی هم قول دادند با تشکيل کميته کاری برای اين مساله تمام تلاش خود را به کار گيرند، اميدوارم اين تلاش‌ها به نتيجه برسد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه پيش از تعطيلی سفارت انگليس در تهران، برخی اصل مدارک و مبالغی را به اين سفارتخانه سپرده بودند، مدارک از طريق سفارت‌های آلمان و فرانسه برگردانده شده است اما مبالغ هنوز برگردانده نشده است، چه پيگيری در ارتباط با اين موضوع انجام می‌دهيد، گفت: در معاونت کنسولی کميته ويژه‌ای تشکيل شده است. اين ستاد آمادگی خود را اعلام کرده است تا همه مسائلی که درباره خدمات کنسولی وجود دارد را پيگيری کند. تاکنون نيز اقدامات خوبی صورت گرفته است. هر فردی کار کنسولی داشته است می‌تواند با اين ستاد تماس بگيرد و مسائل خود را به صورت جزئی پيگيری کند.


رفت و آمدهای سران مقاومت در منطقه با توجه به اهميت مساله فلسطين صورت می‌گيرد

وی درباره سفر اسماعيل هنيه به تهران نيز گفت: مسئولين جنبش حماس، جهاد اسلامی و سران مقاومت در منطقه از پايگاه‌های مردمی بسيار خوبی برخوردارند و رايزنی‌هايی با کشورهای مختلف دارند. طبيعی است اين رفت و آمدها از گذشته با کشور ما انجام می‌شده و در آينده نيز خواهد بود. با توجه به اهميت مساله فلسطين اين رفت و آمدها صورت می‌گيرد. آنچه اهميت دارد اين است که بايد از حقوق مردم فلسطين دفاع کرد. همه کشورها در اين باره مسئوليت دارند. گروه‌های فلسطينی نيز با وحدت خود از حقوق مردم فلسطين و خاک آن دفاع کنند.

مهمان‌پرست در ابتدای نشست خود ميلاد امام موسی کاظم و عيسی مسيح را به همه موحدان عالم تبريک گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016