یکشنبه 18 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجاني: رونق اقتصاد روح اصلي مجالس هشتم و نهم است، ایسنا

رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به تاخير دولت در ارايه لايحه بودجه گفت: دولت بايد طبق قانون لايحه بودجه را 15 آذر به مجلس تقديم مي‌كرد كه متاسفانه آنها اين كار را انجام نداده و كار را قدري مشكل كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني كه در حاشيه بازديد از نمايشگاه فعاليت‌هاي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش آموزان در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، درباره تعطيلات مجلس براي انتخابات گفت: طبق روال هميشگي ما سه هفته جلسات علني داريم و يك هفته نمايندگان براي حضور در منطقه به حوزه‌هاي انتخابي‌شان مي‌روند، در فرصت تبليغات انتخابات هم قاعدتا يك هفته تا 10 روز مجلس تعطيل خواهد بود.

وي در پاسخ به سوالي درباره عدم وحدت اصولگرايان براي انتخابات پيش رو اظهار داشت: اين كه تنوع فكري بين اصولگرايان وجود داشته باشد چيز اشكال داري نيست و چه اصولگرايان و چه گروه‌هاي ديگر مي توانند در زمينه‌هاي مختلف آراي خود را به تناسب مطرح كنند كه اين في نفسه اشكالي ندارد و اتفاقا براي اصرار به اين كه افراد حتما در يك گروه قرار گيرند بايد دليل وجود داشته باشد.

لاريجاني تاكيد كرد: اگر افرادي هستند كه نظر خاصي دارند مي‌توانند با همان تابلو به مجلس بيايند و ما بايد از حضور آنها استقبال كنيم، گروهي كه فكر مي‌كند در مجلس مي‌تواند فكري عرضه كند و تلاش كند كه به سرعت كار و آباداني كشور كمك شود بايد از او استقبال كرد و از اين جهت شرايط فعلي، شرايط به ساماني است چرا كه گروه‌هاي مختلف مي‌توانند در سرنوشت كشور نقش داشته باشند.

رئيس مجلس در ادامه درباره اولويت‌هاي كاري مجلس نهم خاطر نشان كرد: اين اولويت‌ها از منظر بيروني با مجلس هشتم متفاوت نيست بلكه همه مجالس قصد اين را دارند كه مسايل اصلي كشور را رصد كنند، براي آن برنامه‌ريزي كنند و بر مسايل نظارت داشته باشند.

وي با اشاره به دو وظيفه نظارتي و قانونگذاري مجلس خاطر نشان كرد: مجلس هشتم در حوزه قانونگذاري گام‌هاي خوبي برداشته و جداي از برنامه پنجم كه كار سنگيني بود و طرح‌هاي مهمي مثل هدفمندي يارانه‌ها يا مقرراتي مثل بهره‌بري كشاورزي يا قانون مجازات اسلامي، برخي قوانين هم براي اولين بار تقنين يافت كه اين سير تمام شده‌اي نيست و ما حتما نيازهاي مستمري داريم كه بايد به آن توجه كنيم.

رئيس مجلس با بيان اين كه روح اصلي در مجلس هشتم و نهم بايد تسهيل فضاي كسب و كار براي رونق اقتصادي باشد يادآور شد: تا زماني كه رونق اقتصادي بوجود نيايد مشكل اشتغال هم قابل حل نيست و مسايلي از جنس گراني تبعات همين موضوع است، در حالي كه اگر رونق وجود داشته باشد و چرخ توليد هم فعال باشد هم اشتغال سامان مي‌يابد و هم گراني تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد، لذا دولت و مجلس بايد اين سطح فكري را دنبال كنند.

وي در ادامه با اشاره به پيش بيني رشد 8 درصدي در سند چشم انداز 20 ساله گفت: در اين سال‌ها اين ميزان رشد محقق نشده بنابراين مابقي كار بايد با رشد بيشتري پيش برود.

لاريجاني با اشاره به تقويت فعاليت‌هاي نظارتي بر مجلس هشتم تاكيد كرد: در اين حوزه ساز و كار آيين نامه‌اي فراهم شد و هم كميسيون‌ها از قدرت نظارت برخوردار شدند و هم معاونت نظارت براي مجلس طراحي شد، ضمن اين كه سوال هم از حالت تفنن بيرون آمد و در اين پروسه جدي نمايندگان بعد از اظهارنظر وزير و كميسيون راي مي‌دهند كه آيا قانع شده‌اند يا نه و اين گونه نيست كه سوالي شود و پاسخي در فضا رها شود، بنابراين پروسه نظارت تا حدي در مجلس هشتم تكميل شد و ما در اين بعد در مجالس آينده هم توجه بيشتري خواهيم داشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به سوال ديگري درباره طرح برخي مباحث درخصوص حذف 10 ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي گفت: سطح فراگيري قانون هدفمندي يارانه‌ها عموم مردم است و اين موضوع به خاطر برخي مناقشات در قانون پيش بيني شده بنابراين دولت مي‌تواند به عده‌اي كه نيازمند هستند يارانه نقدي بيشتري بدهد اما اين كه قرار باشد برخي افراد از دريافت يارانه حذف شوند مغاير قانون است.

وي ادامه داد: در قانون آمده كه دولت مي‌تواند به نيازمندان يارانه نقدي بيشتري پرداخت كند اما اگر هم كسي نخواهد كسي يارانه را دريافت كند اشكالي ندارد ولي دولت از نظر قانوني نمي‌تواند اجبار كند كما اينكه در مرحله قبل هم عده‌اي يارانه نگرفتند و اين اشكالي ندارد.

وي با اشاره به نطق صبح امروز خود درباره نهي دولت از تغييرات مديريتي در آستانه انتخابات يادآور شد: پيش از اين هم با دولت صحبت شده بود، از آن جهت كه در آستانه انتخابات برخي تغييرات مي‌تواند ايجاد سوء تفاهم يا مناقشه كند لذا بايد ازاين كار پرهيز شود كه به نظر كار معقولي است و دوستان هم آن را قبول داشتند، مخصوصا درباره بخشداران و فرمانداران كه مسئوليت اجرايي در انتخابات دارند اعمال تغييرات مي‌تواند ايجاد تزلزل كند.

رئيس مجلس، انتخابات را امري مبارك براي كشور توصيف كرد و گفت: تغييرات مديريتي در اين شرايط مي‌تواند انتخابات را تخريب كند يا آن را با سوء تفاهم همراه كند، بنابراين بايد از آن پرهيز كرد زيرا حتما دشمن به دنبال همين موضوع است.

لاريجاني در ادامه انتخابات را فرصتي براي ارتقاي فكر سياسي در كشور عنوان كرد و گفت: براي جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور مردم سالار ديني انتخابات امر مباركي است كه بايد به خوبي برگزار شود و همه لوازم اطراف آن در نظر گرفته شود، اگر در اين شرايط كاري بخواهد انجام شود كه دشمنان از آن سواستفاده كند يا مناقشات حاشيه‌اي به وجود بياورند اين كار مضر است توصيه من اين است كه اين كار انجام نشود تا انشاالله انتخابات در ظرف زماني درست و با اقتدار و اطمينان خوبي برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از بازديد از نمايشگاه فعاليت‌هاي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش آموزان درباره اين نمايشگاه گفت: اين نمايشگاه با تنوع ستودني برگزار شده و از نظر جذب مخاطب با خوش سليقگي همراه است، آقاي علي اكبري هم كه از افراد فاضل و خوش فكري هستند براي اين كار وقت گذاشتند و الحمدالله كارشان به نتيجه رسيده و بسيار ارزشمند است.

وي افزود: اين كار ارزشمندي است كه از نظر اخلاقي فرهنگي و علمي زمينه رشدي پيدا شود و بايد كمك كرد كه توفيقات بيشتري در اين راستا حاصل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016