سه شنبه 20 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اقتصادی‌های کابينه در کاراکاس، روزنامه شرق

گروه سياسی، اعظم ويسمه: در هفته‌ای که قرار بود سوال ۷۹ نماينده از رييس‌جمهوری در کميسيون‌های تخصصی مجلس مطرح و در يک جلسه غيرعلنی «بحران» در بازار ارز و مسايل اقتصادی کشور بررسی شود، محمود احمدی‌نژاد راهی کاراکاس شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد تنها هم نرفت. هياتی صد نفره، چهار وزير کليدی کابينه، مشاوران ارشد و معاونانی که جزو حلقه اصلی نزديکان به رييس دولت محسوب می‌شوند را هم با خود به اين سفر يک هفته‌ای برد.

اما شايد مهم‌ترين وزيری که با رييس‌جمهوری به اين سفر رفته، فردی است که اين روزها همه نگاه‌ها متوجه او و اقداماتش بود. وزيری که مجلس تلاش داشت با برگزاری جلسه غيرعلنی درباره نوسانات بازار ارزی که اقتصاد کشور را به بحران کشانده از او سوال کند.

همراهی شمس‌الدين حسينی، وزير اقتصاد و دارايی با احمدی‌نژاد در هفته‌ای که چهره‌های اقتصادی مجلس وضعيت اقتصاد کشور را بحرانی خوانده و نسبت به نوسانات بازار ارز هشدار داده‌اند، بسيار جای تامل دارد.

غيبت حسينی در روزهای اخير در حالی است که وزير اقتصاد و دارايی به تازگی از هفت‌خوان استيضاح مجلسيان درباره بی‌سابقه‌ترين اختلاس تاريخ به سلامت گذشته است. استيضاحی که هنوز برخی به نمايندگان به دليل رای اعتماد و ابقای مجدد به حسينی خرده می‌گيرند و منتقدان آن را نتيجه بازی‌های سياسی توصيف می‌کنند.

پس از ماجرای اختلاس سه‌هزار ميلياردی و طرح استيضاح مجلس يک‌بار ديگر در هفته‌ای که گذشت نگاه‌ها به حسينی جلب شد. تغيير قيمت دلار بی‌سابقه بود. از ارزش ريال روز به روز کاسته شد و دلار از ۱۳۵۰ تومان به قيمت تاريخی ۱۸۰۰ تومان رسيد.

اين نوسانات محدود به قيمت دلار در بازار نبود و در نرخ ساير ارزها تاثير گذاشت. در چنين بازار آشفته ارزی احمد توکلی و الياس نادران دو چهره اقتصادی مجلس با نگارش نامه‌ای خطاب به علی لاريجانی عنوان کردند اوضاع «بحرانی» است و دلسوزان انقلاب را به شدت نگران سرنوشت حال و آينده اقتصاد ملی کرده است.» اين نمايندگان خواستار برگزاری جلسه غيرعلنی شدند. جلسه‌ای که روز يکشنبه به دليل غيبت حسينی وزير اقتصاد و دارايی و بهمنی رييس‌کل بانک مرکزی در پارلمان لغو شد.

ديروز محمود بهمنی رييس‌کل بانک مرکزی پس از غيبت از جلسه بررسی نوسانات بازار ارز در مجلس به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که بعد از چند هفته با تاخير برگزار شد هم نرفت. وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت هم به دليل همراهی احمدی‌نژاد در سفر به آمريکای لاتين در جلسه حضور نداشتند.

از سوی ديگر اخبار ضد و نقيضی درباره استعفای بهمنی و جانشينان احتمالی او مطرح شده که بر بازار آشفته ارزی تاثير می‌گذارد. ديروز همچنان قيمت دلار روند افزايشی خود را طی کرد و از ۱۶۵۵ تومان در روز يکشنبه به ۱۷۴۰ تومان رسيد.

سفر شمس‌الدين‌حسينی به آمريکای لاتين و غيبت محمود بهمنی از جلسات مهم اقتصادی در حالی رخ داده که دولت تمايل آنچنانی برای پاسخگويی به سوالات نمايندگان نداشت.

محمدرضا ميرتاج‌الدينی، معاون پارلمانی رييس‌جمهوری در يادداشتی که در پايگاه دولت منتشر شد با انتقاد از درخواست نمايندگان برای جلسه غيرعلنی عنوان کرده بود انصاف داشته باشيد اوضاع اقتصادی بسيار عادی است.

بدين‌ترتيب چنين غيبت‌هايی از نظر دولت موجه به نظر می‌رسد. محمود احمدی‌نژاد با مجتبی ثمره‌هاشمی، دستيار ارشد، اسفنديار رحيم‌مشايی، رييس دفترش، بقايی معاون اجرايی، سعيدلو معاون بين‌الملل، بهبهانی مشاورش، غضنفری، وزير صنعت، معدن و تجارت، نامجو، وزير نيرو، حسينی، وزير امور اقتصادی و دارايی و صالحی وزير امور خارجه در راس هياتی که رسانه‌های ونزوئلا آن را صد نفره توصيف کرده‌اند ديروز وارد پايتخت ونزوئلا شد و مورد استقبال معاون رييس‌جمهور اين کشور قرار گرفت.

«هوگو چاوز» رييس‌جمهور ونزوئلا در برنامه زنده تلويزيونی «الو رييس‌جمهور» ضمن خوش‌آمد گويی به احمدی‌نژاد اعلام کرد تمام روز دوشنبه (ديروز) با رييس‌جمهور ايران خواهد بود و مذاکرات برای توسعه روابط با ايران صورت خواهد گرفت.

رييس‌جمهور ونزوئلا بار ديگر در پاسخ به ابراز ناخرسندی برخی مقامات دولت آمريکا از سفر احمدی‌نژاد، اظهار داشت که ونزوئلا يک کشور مستقل است و به کسی اجازه دخالت در تصميم‌گيری‌هايش نمی‌دهد. احمدی‌نژاد آخرين‌بار در آبان‌ماه ۱۳۸۸ از ونزوئلا ديدار کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016