پنجشنبه 22 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعطای دکترای افتخاری علوم سياسی دانشگاه هاوانا به احمدی‌نژاد، سخنرانی احمدی‌نژاد درباره عدالت، عشق و محبت، خبرآنلاين

ديپلماسی - احمدی‌نژاد در دانشگاه هاوانا پيش بينی کرد: موج انسان‌های عالم و عاشق بساط سرمايه‌داری را بر خواهد چيد.

به گزارش خبرآنلاين، محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی پس از دريافت دکترای افتخاری علوم سياسی دانشگاه هاوانا در جمع اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه سخن گفت.

رييس دانشگاه هاوانا اين دکترای افتخاری را به خاطر تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد در دفاع از حقوق ملت ايران در برابر قدرت‌های سرمايه‌داری و تلاش برای برقراری نظم عادلانه در جهان به وی اعطا کرد.

در ادامه گزيده ای از سخنرانی رئيس جمهور به نقل از ايسنا می آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


• ممکن است نظام سرمايه‌داری در انتهای راه خود به اقدامات خشنی متوسل شود اما عمر تاريخی انديشه سرمايه‌داری به پايان راه خود رسيده و موج انسان‌های عالم و عاشق بساط سرمايه‌داری را از جهان بر خواهد چيد.
•انسان منهای علم با ساير موجودات تفاوتی ندارد. حقيقتی که به انسان هويت انسانی می‌بخشد، علم است. علم چراغ راه است و به انسان قدرت آگاهی و شناخت را هديه می‌کند.
•امروز در بسياری از کشورهای دنيا، علوم اقتصاد سرمايه‌داری تدريس می‌شود و بسياری از مديران اقتصادی دنيا از معادلات و فرضيه‌های سرمايه‌داری استفاده می‌کنند. اين در حالی است که نتيجه علم اقتصاد سرمايه‌داری بيش از سه ميليارد فقير، گرسنه و ايجاد فاصله طبقاتی بسيار گسترده و روزافزون است. نظام سرمايه‌داری با طراحی ساز و کارهای اقتصادی، ثروت ملت‌ها را به طور سيستماتيک و مستمر غارت می‌کند.
•مهم‌ترين ماموريت انسان برای رسيدن به سعادت، اجرای عدالت است و البته بزرگ‌ترين دشمنی‌ها در طول تاريخ نيز عليه عدالت شکل گرفته است. اينکه ملت‌ ايران، کوبا و ملت‌های آمريکای لاتين مورد بغض نظام سرمايه‌داری هستند و سنگين‌ترين دشمنی از ناحيه سرمايه‌داری جهانی نيز عليه ملت‌های ما سازماندهی می‌شود، ناشی از آن است که ملت‌های اين منطقه آرمان عدالت‌طلبی را دنبال می‌کنند.
•سعادت انسان‌ها در سايه مهر و محبت نسبت به ديگران است و صلح و سعادت منهای مهرورزی معنا و مفهومی ندارد. اگر محبت نباشد اصل حيات انسانی نيز به خطر خواهد افتاد. کسانی که به افغانستان حمله کردند و صدها هزار انسان را در اين کشور به خاک و خون کشيدند، دل‌هايشان از عشق و محبت انسانی خالی است. نظام سرمايه‌داری در عراق نيز برای تسلط بر منابع نفتی اين کشور تا امروز بيش از يک ميليون نفر را کشته يا زخمی کرده است. کسانی که به خاطر برنده شدن در انتخابات رياست جمهوری جنگ به راه انداخته و بيش از يک ميليون انسان را می‌کشند، بويی از عشق و محبت نبرده‌اند.
•انسان برای رسيدن به سعادت نيازمند علم مفيد، عشق و محبت است و نظام سرمايه‌داری فاقد اين سه ويژگی است و هر انديشه و نظامی که از اين سه عنصر تهی باشد، نتيجه‌ای جز فاصله طبقاتی، ظلم و تجاوزگری نخواهد داشت.
•نظام سرمايه‌داری به پايان راه رسيده و در عرصه‌های سياسی، اقتصادی و فرهنگی حرف جديدی برای بشريت ندارد. امروز نظام سرمايه‌داری که در عرصه منطق حرفی برای ارائه ندارد، بلافاصله به اسلحه و تهديد متوسل می‌شود و می‌توان گفت که نظام سرمايه‌داری جز سلاح، منطقی در اختيار ندارد.
•جهان نيازمند انديشه جديدی مبتنی بر عدالت، عشق و محبت است. امروز همه ملت‌ها، به‌خصوص دانشگاهيان ماموريت دارند که در طراحی نظم جديد انسانی آينده مشارکت داشته باشند؛ نظمی که متعلق به همه انسان‌ها باشد و تمامی ملت‌ها در مديريت آن نقش داشته باشند.
•بدون ترديد همه صالحان، دانشمندان و دوستداران انسانيت، بايد دست در دست هم در مسير طراحی نظام انسانی آينده، حرکت کنند.
•بايد هوشيار بود که اگر نظام آينده جهانی را طراحی نکنيم چه بسا همان سرمايه‌داران، استعمارگران و برده‌داران سابق، نظم جديد ضدانسانی را طراحی و مجددا بر ملت‌ها تحميل خواهند کرد. امپرياليسم و سرمايه‌داری و هر انديشه ضد انسانی، رفتنی است و عشق، صلح، عدالت و انسانيت خواهد آمد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016