چهارشنبه 28 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخست‌وزير کانادا: بدون ترديد ايران در حال توسعه سلاح‌های هسته‌ای است، راديو زمانه

استفن هارپر، نخست‌وزير کانادا تلاش ايران در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای را "غيرقابل انکار" خواند و گفت حکومت ايران در اين‌باره دروغ می‌گويد.

استفن هارپر، نخست‌وزير کانادا در گفت‌وگوی ويژه با شبکه کانادايی سی‌بی‌سی که روز دوشنبه ۱۶ ژانويه انجام شد گفت برخی شواهد موجود در گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به روشنی نشان می‌دهند که ايران به‌دنبال سلاح هسته‌ای است.

وی در مورد رد اين ادعا از سوی جمهوری اسلامی ايران و اين‌که ايران می‌گويد برنامه هسته‌ای آن صلح‌آميز است، گفت: "به‌هيچ وجه ترديدی نيست که آن‌ها دروغ می‌گويند."

آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی غروب روز سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه (هشتم نوامبر ۲۰۱۱) از سوی يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين منتشر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين گزارش که آمانو آن را در اختيار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد، اعلام شد که نسبت به "احتمال ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ايران، نگرانی جدی وجود دارد."

آمانو در گزارش خود نوشت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اطلاعات لازم را از "منابع مطمئن" به دست آورده و افزود: "اين اطلاعات نشان می‌دهند که ايران در جهت توسعه يک نوع ماده منفجره هسته‌ای فعاليت کرده است."

اين گزارش تأکيد کرد که برخی از فعاليت‌های هسته‌ای مخفی ايران می‌توانند تنها در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای به‌کار گرفته شوند.

نخست‌وزير کانادا افزود: "من فکر می‌کنم که موضوع فراتر از اختلاف در اين مورد است... مناقشه تنها بر سر اين است که چنين فعاليتی تا چه حد توسعه يافته است."

هارپر تأکيد کرد: "من مطالبی را که رهبران ايران می‌گويند ديده و شنيده‌ام، سخنان آنان وحشتناک‌ است."

وی افزود: "به نظر من ويژگی اين افراد نگاه متعصبانه مذهبی آنان به جهان است و اظهارات آنان ترديدی در من باقی نمی‌گذارد که در راه دستيابی به هدف‌های مذهبی و سياسی خود از سلاح‌های هسته‌ای نيز استفاده کنند؛ و اين آن‌ چيزی است که حکومت ايران را به‌طور ويژه خطرناک می‌سازد."

جان بيرد، وزير امور خارجه کانادا نيز بارها در اظهارات خود جمهوری اسلامی ايران را به‌عنوان بزرگ‌ترين تهديدکننده صلح و امنيت جهان عنوان کرده است.

استفن هارپر در گفت‌گوی خود با سی‌بی‌سی از "توافق رو به رشد" در ميان رهبران جهان، دست‌کم به‌شکل خصوصی در مورد خطرناک بودن رژيم ايران، وجود دارد اما هنوز توافقی بر سر چگونگی اداره اين خطر صورت نگرفته است.

او به اين گفته باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا که "همه گزينه‌ها روی ميز هستند" اشاره کرد و گفت با اوباما در مورد "طيف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به اين مسأله" گفت‌وگو کرده است.

هارپر گفت: "باور رو به رشد تعدادی از دولت‌ها در اين‌باره نشان از ارزيابی درست من است. اما فکر می‌کنم هنوز در مورد آن‌چه که دقيقأ بايد انجام داد عدم قطعيت وجود دارد."

وی افزود: "تحريم تجاری ايران در برخی از سطوح موضوعی است که تقريبأ همه بر سر آن توافق دارند و هر کشوری تا حدی آن را اعمال می‌کند اما فراتر از اين اقدام سئوالی است که پاسخ آن برای جهان آسان نيست."

در ماه نوامبر گذشته، پس از آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، کانادا به‌همراه آمريکا و بريتانيا تحريم‌های تازه‌ای را به‌طور يک‌جانبه عليه فعاليت‌های بانکی، صنايع نفت و گاز ايران به اجرا گذاشتند.

استفن هارپر در حالی اين سخنان را بيان می‌کند که علی‌اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس انرژی بين‌المللی انرژی اتمی از سفر بازرسان اين سازمان در راستای رفع ابهام‌ها و سئوال‌های مطرح‌شده در گزارش اخير آژانس خبر داد.

همچنين قرار است مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+٥ در ترکيه انجام گيرد.

از سوی ديگر دامنه تحريم‌ها عليه ايران هر روز بيشتر گسترش می‌يابد و آمريکا در حال پيشبرد مذاکرات با کشورهای مختلف برای تحريم نفت ايران است.

گفته می‌شود اتحاديه‌ اروپا نيز بر سر تحريم واردات نفت ايران اساسأ به توافق رسيده‌ است اما در مورد زمان اجرای آن يک فرصت شش ماه در نظر گرفته شده و قرار است تحريم نفت ايران از ۱۱ تير (يکم ژوئيه) امسال به اجرا گذاشته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016