چهارشنبه 28 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلحشور در واکنش به دست دادن فرهادی با آنجلينا جولی: خانه از پای بست ويران است، فارس

خبرگزاری فارس: کارگردان مجموعه جهانی يوسف پيامبر(ع) در واکنش به دست دادن اصغر فرهادی با آنجلينا جولی گفت: اين کارگردانان و بازيگران الگوهای جامعه‌اند و الگو که از الگوی ديگران پيروی و تبعيت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سينمايی فارس، پس از انتشار تصاويری مبنی بر دست دادن اصغر فرهادی با آنجلينا جولی در رسانه‌های جمعی، فرج الله سلحشور نامه‌ای را خطاب به فرهادی نوشته و نسخه‌ای از آن را در اختيار خبرگزاری فارس قرار داد که متن کامل آن به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبر دست دادن آقای اصغر فرهادی با آنجلينا جولی را خواندم، يکی گله‌مند بود که چرا يک کارگردان از جمهوری اسلامی عرف بين‌الملل خارجی ايران را نمی‌داند که با زنی بد‌نام و عضو جامعه صهيونيست و سازنده فيلم‌هايی در ضديت با اسلام و ايران دست داده است.
من گمان می‌کنم همان گونه که در اذهان عمومی شايع است پزشکان محرم بيماران زن می‌باشند. لابد سينماگران هم زن، مرد همه با هم خواهر و برادر و محرمند و دست دادن و روبوسی امری بسيار بديهی و پيش پا افتاده و معمولی و عادی است!!! به خصوص که زن و مرد سينما نيتشان خير است و قصد بدی ندارند.
از اين‌ها گذشته مگر قانونی در جمهوری اسلامی وجود دارد که دست دادن دو سينماگر را که عضو جامعه جهانی سينما هستند منع کرده باشد؟!!! در جمهوری اسلامی چنين قانونی وجود ندارد. دستگاه های ذيربط سينمايی هم قرار نيست مربی و هدايت‌گر و اصلاح‌کننده اشکالات اخلاقی و عقيدتی فيلم‌سازان باشند. مسئولين فرهنگی هنری فقط موظفند به فيلم‌سازان امکانات بدهند و راه آنان را هموار کنند و در مواقع لزوم مدافع آنها باشند.
آيا در جايی، قانونی مسئولين را مسئول رفع اشکالات اخلاقی عقيدتی فيلم‌سازی دانسته است؟
عزيزان وقتی در مملکت کسانی را بزرگ می‌کنند که لايق آن نيستند و آنها را به عنوان الگو، قهرمان و آرتيست روی سر مردم می‌برند، شما چگونه می‌خواهيد اين الگوهای پوشالی را از آن بالا پايين بياوريد؟
شما بايد دقت کنيد اين کارگردانان و بازيگران الگوهای جامعه‌اند و الگو که از الگوی ديگران پيروی و تبعيت نمی‌کند. شما توقع داريد که هنرمندان اين مملکت که خود الگو، مدرس، مربی و فرهنگ‌ساز جامعه هستند از فرهنگ اسلامی پيروی کنند؟ اين توقع بی‌جا و نامعقولی است. در دنيا فيلم‌سازان فرهنگ‌ساز و مربی هستند، آن وقت شما توقع داريد در ايران اين قاعده شکسته شود؟
از آنجا که هنرمندان تافته‌های جدا بافته هستند بديهی است که در سايه شهرت برای خود حاشيه امن ايجاد کردند. امنيت از قانون‌مندان امنيت از دين‌مداری، امنيت از عرف و اعتقادات جامعه، امنيت از اصول اخلاقی اين گونه امور مخصوص افراد سطح پايين و مردم عادی است. هنرمند که نبايد ملتزم به اموری باشد که ديگران هستند. در جامعه امروزی اساتيد، دانشمندان، اطباء، علما و بزرگان هم نبايد خود را با هنرمندان مقايسه کنند. هنرمندان چون خوب ادا در می‌آورند و خوب مردم را می‌خندانند و خوب ارزش‌ها و باورهای يک جامعه را به تمسخر می‌گيرند، پس از همه بالاتر هستند.
توقع شما از اينکه آقای اصغر فرهادی با خانم آنجلينا جولی دست ندهد، توقعی بی‌جا در سينماست، خانه از پای‌بست ويران است، خواجه در بند نقش ايوان است...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016