پنجشنبه 29 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نه به انتخابات غير دمکراتيک و مخالفت با دخالت خارجی در نشست احزاب و سازمان های سياسی، کميته همکاری احزاب و سازمان های سياسی ايرانی در هلند

ما به انتخابات آينده نه گفته و خواهان تحريم گسترده آن و مخالف دخالت نظامی (خارجی) در ايران هستيم.

اين جان کلام نمايندگان شش جريان سياسی بود که در نشستی در "آمستل فين" هلند مطرح شد. اين نشست در روز ۱۴ ژانويه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰ تحت عنوان ” بررسی اوضاع و تحولات اخير ايران در عرصه داخلی و بين المللی" برگزار گرديد که مورد استقبال ايرانيان ساکن هلند قرار گرفت.

ابتدا سخنرانان هر کدام به مدت ۱۵ دقيقه نظرات خود را پيرامون موضوعات فوق و سئوالات مجری جلسه آقای بهزاد کريمی، بيان کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنران اول "آقای کمال ارس" نماينده جبهه ملی ايران- اروپا، ضمن تشريح نظرات جبهه ملی ايران اظهار داشت که سياست جمهوری اسلامی همواره بر پايه اسلام و نه منافع ملی ايران بوده و جبهه ملی ايران درست خلاف آن فکر ميکرده است. برای ما همواره انتخابات آزاد و حق رأی مردم اصل بوده است. همچنين برای جمهوری اسلامی استقلال سياسی معنائی ندارد. در رابطه با عدالت اجتماعی نيز درصد فقر شاخص روشنی برای ارزيابی اين رژيم است. جبهه ملی بر عدالت اجتماعی، توسعه وسوسيال دمکراسی تأکيد دارد.
آقای "فريدون ابراهيمی" عضو کميته مرکزی حزب توده ايران ضمن اشاره به تشديد بحران وتنش سياسی ميان دولت آمريکا و کشورهای اروپا باجمهوری اسلامی ايران،مخالفت حزب توده ايران را با هر گونه مداخله خارجی وماجراجويی نظامی کشورهای امپرياليستی ونيروهای وابسته به آن در امور کشور ما، تحت هر عنوانی اعلام نمود وگفت :سرنوشت ميهن ما و مبارزه برای آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی تنها به اراده و خواست خلق های ميهن ما وابسته است. حزب ما معتقد است که سياستهای نا بخردانه وما جراجويانه رژيم ولايت فقيه عملآ نه تنها ميهن مارا در صحنه جهانی منزوی کرده، بلکه شرايط مناسبی را برای کوشش های امپرياليسم و اتجاع منطقه فراهم آورده است. او ضمن شمردن ويرانی های بيشمار در افغانستان و عراق بعد از اشغال اين کشورها توسط آمريکا اشاره نمود. وی به بازار بی رونق انتخابات فرمايشی و بی اعتباری رآی مردم درچارچوب رژيم ولايت فقيه به سياست تحريم فعال، افشاگريهای گسترده و تقابل با رژيم را در اينمورد تأکيد کرد.

آقای "عبدالرضا کريمی" نماينده حزب دمکرات کردستان ايران اظهار داشت حزب دمکرات کردستان ايران با هرگونه دخالت نظامی در ايران مخالف است، مواضع ما در قبال آنچه که فردا می تواند اتفاق بيفتد امری است مربوط به فردا و مقتضيات حزب در آن شرايط. ما برای فدراليسم در ايران و تأمين حقوق مردم کردستان مبارزه خواهيم کرد و در اينمورد متوسل به قدرت خارجی نخواهيم شد. در رژيم جمهوری اسلامی هيچگونه انتخابات آزاد و حتی نيمه آزاد هم وجود نداشته است، به منظور تحريم فعال انتخابات بايد نيروهای هر چه بيشتری را به اين موضع بکشيم، انتخابات آزاد در رابطه با اين رژيم معنی ندارد.

"آقای محمد شافعی" عضو کميته مرکزی حزب کومله کردستان ايران: در جمهوری اسلامی هيچگاه مردم امکان اينکه اراده سياسی خود را آزادانه نشان بدهند را نداشته اند، ما همواره انتخابات در جمهوری اسلامی را تحريم کرده ايم اما انتخابات پيش رو دارای اين ويژگی شاخص است که جبهه مخالف نيرومندی در برابر آن شکل گرفته است لذا تحريم انتخابات را بايد با اين تفسير همراه کرد که انتخابات در جمهوری اسلامی برای مشروعيت بخشی به رژيم است که تحريم فعال جنبه مشروعيت زدائی از رژيم دارد. جنگ از موضع منافع مردم گزينه مطلوبی نيست، ويرانگر و مصيبت بار است و ما مخالف جنگ کنونی هستيم، جنگ ادامه سياست است و مسئول اصلی آن جنگ افروزی رژيم جمهوری اسلامی است که همواره بايد مورد توجه قرار گيرد، لذا مخالفت با جنگ نبايد ما را در کمپين جمهوری اسلامی قرار دهد.

"آقای محمد اعظمی" عضوکميته مرکزی سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران اظهار داشت، من قصد دارم بحثم را روی انتخابات متمرکز کنم، در مورد انتخابات آتی ما آگاهانه ماه سپتامبر اعلام موضع کرديم. علت اين بود که اولا هيچ نشانه ای جز بسته تر شدن انتخابات نمی ديديم و ثانيا اثرگذاری بر بخشی از جريانات جدا شده از حکومت که ترديدهائی نسبت به انتحابات داشتند با هدف ترغيب آنها به تحريم انتخابات اعلاميه داده ايم، ما سياست در قبال انتخابات را يکبار برای هميشه اتخاذ نمی کنيم. همواره با آن برخورد مشخص داشته ايم، هر چند که نتيجه آن عموما تحريم انتخابات بوده است. هم با شرکت کنندگان هميشگی و هم با تحريمبان ابدی موافق نيستيم. موضع ما اينبار در تيتر اعلاميه سازمان چنين منعکس شده است:"برای انتخابات آزاد و عليه انتخابات فرمايشی". البته مبارزه برای انتخابات آزاد را بر خلاف برخی نيروها با ظرفيت حکومت متصل نمی کنيم. انتخابات آزاد با قانون اساسی جمهوری اسلامی و اين حکومت ممکن نيست. روندها در منطقه به نظر ما تا يکسال آينده نه در جهت دخالت نظامی و جنگ بلکه تحريم و تشديد فشار بر جمهوری اسلامی است، اما فضای متشنج کنونی خطر جنگ را تشديد می کند. ما مخالف جنگ هستيم ولی با تحريم هائی که نوک اصلی آن رژيم را مورد حمله قرار ميدهد موافقيم گرچه ممکن است که ترکش آن مردم را هم بگيرد.

"آقای بهروز خليق" مسئول هيئت سياسی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) ضمن استقبال از از همکاری احزاب و سازمانهای سياسی و ابراز اميدواری گسترش اين همکاريها اظهار داشت که جمهوری اسلامی امروز به لحاظ خارجی و داخلی در شکننده ترين وضع خود قرار دارد و روندهای جديدی در کشور شروع شده که متمايز از نيروهای قبل است، بنظر نميرسد که جنگی در آينده نزديک در بگيرد ضمن اينکه مناسبات غرب با جمهوری اسلامی وارد فاز جديدی شده است که اين فضای جنگی در خدمت تحريم هاست و جنگ اقتصادی هدفش حداقل زانوزدن و حداکثر به زانو درآوردن جمهوری اسلامی است. ما مخالف جنگ هستيم اما بايد ورود عامل بين المللی در روندهای کشور را يک واقعيت بدانيم و در قبال آن سياست بورزيم. در عرصه حقوق بشر موافق دخالت همراه با فشارهای ديپلماتيک هستيم، با تحريم هائيکه عليه حکومت است موافقيم و آنهائيکه عليه مردم هستند مخالف. انتخابات در جمهوری اسلامی محل چالش نيروهای درون جمهوری اسلامی است و برای جابجائی جناح ها در قدرت ميباشد، انتخابات پيش رو بسته تر از هر انتخاباتی در گذشته است و فقط بين اصول گرايان می باشد که بايد آن را تحريم کرد و بر جنبش های اعتراضی و همچنين بر اتحاد هر چه بيشتر اپوزيسيون تأکيد کرد.

بعد از اتمام دور اول سخنرانی و پس از استراحتی کوتاهی، نوبت به سئوالات حضار از سخنرانان رسيد که تعداد زيادی سئوالاتی عمومی و همچنين از تک تک سخنرانان داشتند. اين سئوالات پيرامون حمله نظامی به ايران، تحريم ها، اتحاد و همکاری نيروهای اپوزيسيون با همديگر، فعاليتهای هسته ای جمهوری اسلامی، کمکهای بشردوستانه يا به عبارتی "مسئوليت حمايت" کردستان و ايران و مسئله کرد بود که با توجه به زمان برنامه و تا حد امکان به سئوالات پاسخ هائی داده شد.

گزارش تصويری اين نشست بزودی از کانالهای تلويزيونی تيشک و روژ هلات پخش خواهد شد و متعاقبأ در "يوتوب" قرار خواهد گرفت.

کميته همکاری احزاب و سازمان های سياسی ايرانی در هلند
۱۶ ژانويه ۲۰۱۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016