یکشنبه 16 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح سئوال از احمدی نژاد وارد مرحله تازه شد، مهر

گزارش طراحان سئوال از رئيس جمهور مبنی بر اينکه هيچ کدام از پاسخ های ارائه شده نتوانسته جوابگوی ابهامات مد نظر نمايندگان طراح سئوال باشد به هيئت رئيسه مجلس تقديم شد تا با طی مراحل قانونی از رئيس جمهور دعوت شود در صحن علنی مجلس حضور يافته و پاسخگوی سئوالات نمايندگان باشد.

مصطفی رضاحسينی سخنگوی طراحان سئوال از رئيس جمهور در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر اظهار داشت: گزارش تهيه شده از سوی طراحان سئوال از رئيس جمهور در جلسه علنی روز يکشنبه به رئيس مجلس تقديم شد.

طبق آيين نامه هيئت رئيسه مجلس بايد درخواست طراحان سئوال برای حضور رئيس جمهور در صحن مجلس را به اطلاع رئيس جمهور رسانده و رئيس جمهور يک ماه فرصت دارد تا در صحن مجلس برای پاسخ به سئوال نمايندگان حضور يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضاحسينی گفت: در اين گزارش تاکيد شده هيچ کدام از پاسخ ها نسبت به ۱۰ سئوال ارائه شده در اين طرح قانع کننده نبوده و اولويت بندی طراحان در اين گزارش قيد شده که از جمله آن عدم پرداخت اعتبارات مترو، موضوع ۱۱ روز خانه نشينی رئيس جمهور، مباحث مطرح شده درباره در راس امور نبودن مجلس و آمار نادرست ارائه شده درباره اشتغال و رفع بيکاری است.

وی تصريح کرد: اعضای کميته پيگيری اين طرح پای اين گزارش امضا کرده و به لاريجانی رئيس مجلس تقديم کردند و انتظار می رود در اين هفته موضوع از سوی هيئت رئيسه پيگيری شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر ۳۰ آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئيس جمهور که با ۷۹ امضا به هيئت رئيسه مجلس رسيده بود به ۶ کميسيون مجلس ارجاع شد و کميسيون های مذکور ظرف يک هفته بايد طرح سئوال از رئيس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند. در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کميسيون ها توسط نمايندگان دولت قانع نشوند گزارش کميسيون به هيئت رئيسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده ۱۹۷ آيين نامه اين گزارش در صحن اعلام می شود و به رئيس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئيس جمهور بايد ظرف مدت يک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمايندگان باشد.

علی مطهری نماينده تهران ۵ تيرماه سال جاری طرح سئوال از رئيس جمهور را با ۱۰۰ امضاء تقديم هيئت رئيسه مجلس کرد. مهمترين محورهای اين طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزير ورزش در مهلت قانونی و مقاومت ۱۱ روزه رئيس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزير اطلاعات و نحوه عزل متکی وزير سابق امور خارجه و همچنين مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

پس از آنکه طرح سئوال از رئيس جمهور از سوی طراحان به هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی تقديم شد، برخی اعضای هيئت رئيسه با تاييد تحويل اين طرح به محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای اين طرح خبر دادند و پيگيری آن را در شرايط کنونی مناسب ندانستند.

به دنبال اين اظهار نظرها، علی مطهری نماينده مردم تهران به عنوان کسی که مسئوليت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هيئت رئيسه نسبت به اين موضع گيری ها انتقاد کرد.

وی اينگونه اظهارات را عدم رعايت بی طرفی از سوی هيئت رئيسه مجلس خوانده و تاکيد کرده بود اينگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمايندگان برای پس گيری امضاها است.

ادامه تلاش های هيئت رئيسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئيس جمهور موجب شد علی مطهری نماينده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هيئت رئيسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئيس جمهور استعفا دهد.

نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمايت از وی با استعفايش از نمايندگی مجلس مخالفت کردند.

طراحان سئوال از رئيس جمهور که در جلسه علنی روز يکشنبه ۸ آبان ماه به دنبال تکميل تعداد امضاهای مورد نياز برای اين طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به ۷۳ امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس تقديم کردند.

پس از آن هيئت رئيسه مجلس از رسيدن امضاهای طرح سئوال از رئيس جمهور به ۶۹ امضا خبر داده و اعلام کرده بود که اين طرح از نصاب لازم افتاده است.

بالاخره ۳۰ آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئيس جمهور که با ۷۹ امضا به هيئت رئيسه مجلس رسيده بود به ۶ کميسيون مجلس ارجاع شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016